top of page

פיצול גוונים (Split Toning)

ראשיתו של פיצול הגוונים בחדר החשוך והוא תוכנן במקור להאריך את חיי התמונה המודפסת באמצעות טונרים כימיים כגון ספיה, סלניום וזהב. המטרה הייתה להחליף את מרכיב הכסף במרכיב בעל תוחלת חיים ארוכה יותר. התהליך בוצע על תמונות בגווני אפור והצבע שנוסף לתמונה היה למעשה תופעת לוואי. תמונות שנוצרו באמצעות ספיה למשל, קיבלו גוונים שנעו מצהוב בהיר לחום עמוק ואילו תמונות שנוצרו באמצעות סלניום נצבעו בגוונים כחולים או סגולים. אם כן, התהליך לא רק תרם לשימור התמונות אלא גם העניק להן אפקט ייחודי שסיפק פרשנות נוספת לתמונה. ניתן להחיל על תמונה אפקט פיצול גוונים במספר דרכים. ראוי לציין שבמקור, האזורים הבהירים לא נצבעו ועל מנת להשיג אפקט דומה היה צורך בבחירת נייר בגוון שונה מהרגיל. למזלנו, פוטושופ פוטרת אותנו מהצורך לבקר בחנויות צילום ומאפשרת לקבוע בקלות את הגוונים באזורים הבהירים והכהים ללא כימיקלים וללא מאמץ.

מה זה?
הקטגוריה Split Toning בחלון ה-Camera Raw מאפשרת לצבוע בנפרד את הגוונים הכהים והבהירים בתמונה ולאחר מכן לקבוע איזה מביניהם יהיה דומיננטי יותר. למה זה טוב? הרי בעידן הדיגיטלי אין עוד צורך בשימור התמונה המודפסת.
עם זאת, הוספת צבע לתמונה בגווני אפור עשוייה להוסיף לה מימד אחר, לשנות את האוירה ולעיתים אף להעניק לתמונה ערך רגשי.

במאמר זה נציג כיצד ליצור את האפקט בחלון ה-Camera Raw ובפוטושופ.

אם אינך משתמש בחלון ה-Camera Raw (וחבל)- גלול להמשך המאמר, בו נציג אפקט דומה המבוצע בפוטושופ.

איך עושים?

  1. על מנת לפתוח תמונה בחלון ה-Camera Raw יש ללחוץ עליה עם לחצן ימני בחלון תוכנת Bridge ומהתפריט הנשלף להפעיל פקודה Open in Camera Raw. במידה וברשותך פוטושופ בגירסת הענן (CC ומעלה) תוכל להפעיל את הפקודה Camera Raw Filter מתפריט Filter.
    הערה: לפני הפעלת הפילטר מומלץ להמיר את השכבה לשכבת אובייקט חכם מהתפריט הצדדי בחלון השכבות.

  2. ראשית המר את התמונה לגווני אפור באמצעות בחירה בקטגוריה HSL / Grayscale וסימון האפשרות
    Convert to Grayscale. בשלב זה תוכל לגרור את המכוונים בהתאם לטעמך האישי.
    טיפ! להמרת תמונה לגווני אפור בחלון ה-Camera Raw ניתן להשתמש בקיצור המקלדת Cmd+alt+Shift+G במק, או Ctrl+Shift+G בחלונות. בשלב זה ניתן ללחוץ על אזור בתמונה ולגרור את הסמן כלפי מעלה להבהרת הצבע עליו מונח הסמן בכל התמונה, או כלפי מטה להכהייה.

  3. כעת, על מנת להמיר את גווני האפור בתמונה לגווני ספיה יש לעבור לקטגוריה Split Toning. כדי לצבוע את התמונה יש לגרור קודם את מכוון הרווייה (Saturation) מעט ימינה (A) ולאחר יש לגרור את מכוון הגוון (Hue) ימינה להשגת הגוון הרצוי (B). לסיום להשגת הרווייה הרצוייה, יש לגרור את מכוון הרווייה ימינה או שמאלה.

    דרך אחרת לפעולה היא להשאיר את מכוון הרווייה (Saturation) בנקודת ההתחלה המאופסת, להחזיק את מקש alt ולגרור את מכוון הגוון (Hue) ימינה. החזקת מקש alt תציג את הצבע ברווייה מקסימלית (100%) ותאפשר לבחור בגוון הרצוי. כעת יש לשחרר את מקש alt ולגרור את מכוון הרווייה ימינה עד להשגת התוצאה הרצוייה.
    רגע, עוד לא סיימנו...

4. קביעת ערך רווייה גבוה עלול להשפיע גם על גווני הביניים, אולי

     יותר ממה שהתכוונת. על מנת להגביל את השפעת הצביעה

     לאזורים הכהים יש לגרור את מכוון האיזון (Balance) ימינה

     עד להשגת התוצאה הרצוייה. על תפקיד נוסף של מכוון זה קרא

     בהמשך.

5. במידה והשגת את התוצאה הרצוייה מומלץ לשמור את האפקט

     כערכת הגדרות לשימוש חוזר. כל שיש לעשות הוא לעבור

     לקטגוריה Presets וללחוץ על כפתור יצירת ערכת פיתוח

     חדשה בתחתית החלון.

6. בחלון שנפתח יש ללחוץ על כפתור  Check None לביטול כל הסימונים, לסמן את האפשרויות Grayscale Conversion ו-Split Toning, להעניק בראש החלון לערכה שם ולאשר (OK).

A

תמונת המקור

 

B

לאחר פיצול הגוונים

פיצול לשני גוונים

כאמור, במקור, על מנת לצבוע את התמונה בשני גוונים, נעשה שימוש בנייר בגוון שונה מהלבן המסורתי. חלון ה-Camera Raw מאפשר לצבוע את האזורים הבהירים באותו אופן בו נצבעו האזורים הכהים ולאחר לקבוע את האיזון ביניהם.

  1. החזק את מקש alt וגרור את מכוון הגוון (Hue) באזורים הבהירים (Highlights) ימינה עד להשגת הגוון הרצוי. כעת שחרר את סמן העכבר וגרור את מכוון הרווייה ימינה עד להשגת הכמות הרצוייה.

  2. חזור על השלבים גם באזורים הכהים (Shadows).

  3. בשלב זה ובמידת הצורך, גרור את מכוון האיזון (Balance) ימינה או שמאלה כדי לקבוע האם פיצול הגוונים ייקבע יותר לפי האזורים הבהירים או לפי הצללים. בדוגמא זאת פיצלנו את התמונה לגוונים צהבהבים באזורים הבהירים ולגוונים כחולים באזורים הכהים.

  4. רגע, איזה צבעים כדאי לבחור? להשגת תוצאות מעניינות כדאי לבחור בשני צבעים, רצוי צבעים משלימים, משמע כאלה הממוקמים בזוויות נגדיות בגלגל הצבעים.

פיצול גוונים בפוטושופ

 

פיצול בעזרת מיפוי

פוטושופ מציעה מספר דרכים לביצוע אפקט פיצול גוונים, החל בהוספת שכבת התאמה מסוג Black & White, עבור בשכבת ההתאמה Color Balance וכלה ב-Hue/Saturation.

אך השיטה הבאה היא הגמישה ביותר מבין כולן, מאחר והיא מאפשרת להגדיר ללא מאמץ פיצול לגוון אחד, שניים ויותר.

שכבת ההתאמה Gradient Map ממפה את צבעי התמונה לפי אזורי בהירות. ההתאמה מאפשרת הגדרת הצבע הכהה והצבע הבהיר בתמונה ובכך לצבוע את התמונה ללא קשר לצבעיה המקוריים.

  1. בשיטה זאת אין צורך להמיר קודם את צבעי התמונה לגווני אפור. כל שיש לעשות הוא להוסיף שכבת התאמה, באמצעות לחיצה על הכפתור המתאים (         ) בחלון השכבות ובחירה ב-Gradient Map בתפריט הנשלף.
    שים לב, במידה וצבע החזית היה שחור וצבע הרקע לבן, התמונה תומר לגווני אפור. תוכל מראש להגדיר את הגוון אליו תומר התמונה ע״י לחיצה על צבע החזית ובחירת הצבע הרצוי בחלון בורר הצבע שנפתח. כעת, לאחר הוספת שכבת ההתאמה התמונה תומר אוטומטית לגוון שבחרת.

  2. לאחר הוספת שכבת ההתאמה יוצג המעבר בחלון Properties הזמין מתפריט Window. לחיצה על המעבר תפתח את חלון עורך מעברי הצבע (A). על מנת לערוך את צבע הצללים לחץ לחיצה כפולה על התחנה השמאלית התחתונה.

  3. בחלון בורר הצבע בחר את הצבע הרצוי (אנו בחרנו כאן בצבע #171205) ואשר את החלון. במידה ואתה מרוצה מהתוצאה, מומלץ לשמור את מעבר הצבעים באמצעות לחיצה על כפתור New והענקת שם ראוי בחלון שנפתח.

  4. הפיצול לגוון אחד, בדוגמא זאת סוג של ספיה, הוא הנפוץ ביותר ונחשב לפיצול ׳מסורתי׳. אך אין זה אומר שלא ניתן להגדיר צבעים נוספים. לחיצה כפולה על התחנה הימנית התחתונה תאפשר הגדרת צבע לאזור הבהיר. התוצאה תספק אפקט של הדפסת התמונה על נייר בגוון שונה מלבן.

  5. בנוסף, ניתן לשכלל את האפקט על ידי הוספת צבע מעט שונה באמצע מעבר הצבעים, ע״י לחיצה על נקודת האמצע.

          בדוגמאות למטה:

A פיצול לגוון אחד (סעיפים 3-1)
B פיצול לשני גוונים (הוספת סעיף 4)

bottom of page