ביסודה של כל תוכנה מספר מאפיינים בלעדיהם חוויית המשתמש הייתה שונה ואפשרויות העריכה היו מוגבלות. אחת הדרכים המהירות ביותר לפתרון בעיות ולהשגת אפקטים מעניינים היא באמצעות שימוש בשיטות שילוב. ניצול התכונות של כל שיטה מאפשר להשיג תוצאות בזמן קצר וללא מאמץ. שיטות שילוב, אם תרצו, הן משקפי השמש של כל שכבה. הן מאפשרות לסנן מידע בשכבה המסומנת ולהבהיר, להכהות, לעמעם או להעצים את המידע בשכבות תחתיה. מקצועני פוטושופ משתמשים בהן לפעולות פשוטות ומורכבות ונעזרים בהן כתבלין הסודי שעושה את ההבדל. בסדרת מאמרים זו נציג תכונות ומאפיינים מוכרים ונסתרים של כל שיטה ונציג את הצד המדעי לצד שימושים מעשיים שישנו את אופן העבודה שלכם. שיטת השילוב הראשונה איתה אנו פותחים את הסדרה היא Vivid Light. למה דווקא היא? כי סביר שעד היום לא השתמשתם בה ואולי נדמה היה לכם שהיא מיותרת. בפועל מדובר באחת משיטות השילוב השימושיות ביותר- במאמר זה נסביר גם למה.
נעים להכיר Vivid Light
שיטת השילוב Vivid Light חברה במשפחה של שיטות
שילוב החולקות תכונה דומה והיא הוספת ניגודיות לשכבות תחתיה. באופן כללי החלפת שיטת השילוב של השכבה באחת מהשיטות שבמשפחה זו בודקת אם בהירות השכבה המסומנת בהירה או כהה יותר מ-50% אפור. אם היא בהירה מ-50% אפור היא תבהיר את השכבות תחתיה ואם היא כהה מ-50% אפור היא תכהה אותן.
למעט שיטת השילוב Hard Mix כל שיטות השילוב במשפחה זו יהפכו פיקסלים הצבועים ב-50% אפור לשקופים.
לצד הגדלת הניגודיות בשכבות תחתיה, שיטת שילוב זו מגדילה את רוויית הצבעים בתמונה. Vivid Light בפועל משלבת שתי שיטות שילוב אחרות- Color Dodge ו-Color Burn. למעבר מהיר לשיטת שילוב זו יש ללחוץ על מקש V למעבר לכלי ההזזה ולאחר להשתמש בקיצור המקלדת Shift+Option+V במק, או Shift+alt+V בחלונות.
למה Vivid Light
מרבית משתמשי התוכנה נעזרים במספר מצומצם מאוד של שיטות שילוב. הסיבה לכך פשוטה- בחירה בחלק ניכר מהשיטות מניבה תוצאה ראשונית לא ראוייה- עובדה שגורמת להימנע מהן. שיטת השילוב Vivid Light לא שונה מהן, אך לעיתים שינוי קטן עושה את ההבדל. לפני הכל כדאי לדעת ששיטת השילוב Vivid Light חברה במשפחה של 8 שיטות שילוב מיוחדות המגיבות אחרת כשמשנים את אחוז אטימות השכבה (Opacity) מול שינוי אחוז אטימות המילוי (Fill). שיטות שילוב אלו יגיבו טוב יותר כשמפחיתים את אטימות המילוי. כדי להמחיש זאת נלחץ בתחתית חלון השכבות על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי ונבחר ב-Solid Color. בחלון שנפתח נבחר בצבע סגול (4f2a61#) ונאשר.
כעת נחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-Vivid Light.
בשלב זה יש להפחית את אטימות המילוי של השכבה ל-30%-20%.
בדוגמאות ניתן לראות את ההבדל בין אטימות מלאה (B), 30% אטימות שכבה (C) לעומת 30% אטימות מילוי (D).
ניכר שהשפעת המילוי (Fill) טובה יותר מהשפעת האטימות (Opacity). השפעה דומה יש לשיטת השילוב Color Burn רק ש-Vivid Light משלבת כאמור את Color Burn ו-Color Dodge. משמע משלבת הבהרה והכהייה.
תמונת המקור (A)
לאחר הוספת שכבת מילוי סגולה בשיטת שילוב Vivid Light (B)
לאחר הפחתת אטימות השכבה (Opacity) ל-30% (C)
לאחר הפחתת אטימות המילוי (Fill) ל-30% (D)
כוחו של צבע
שיטות שילוב מסויימות מתאימות לטיפול בבהירות, חלקן מטפלות בניגודיות וחלקן מתמקדות בגוון או רווייה בלבד.
שיטת השילוב Vivid Light מאפשרת לטפל בבהירות וברוויית צבע. בשימוש נכון ניתן למעשה לטפל בכל מרכיבי הצבע באמצעות שיטת שילוב זאת. Vivid Light מאפשרת להוסיף לתמונה אוירה אחרת באמצעות שכבת התאמה או שכבת מילוי. לצורך הדוגמא הבאה ניצור שכבה חדשה, נשנה את שיטת השילוב שלה ל Vivid Light-ואת אטימות המילוי ל.30%-
כעת נלחץ בתחתית חלון השכבות על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי ונבחר ב-.Solid Color
בחלון בורר הצבע שנפתח ניתן לשלוט על הגוון שנוסיף לתמונה באמצעות גרירת המכוון הממוקם על סקאלת הצבעים כלפי מעלה או מטה. אם אנו מעוניינים למשל להעניק לתמונה גוונים קרים נגרור את המכוון לעבר הגוונים הכחולים (A).
בנוסף ניתן לקבוע את הגוון הרצוי באמצעות קביעת ערך בשדה המתאים (B).
להעצמת רוויית הצבעים ניתן לגרור את העיגול שבגבולות ריבוע הצבע ימינה (C).
גרירת העיגול שמאלה עד לקצה הריבוע תבטל את השפעת מרכיבי הגוון והרווייה על השכבות שמתחת לשכבת המילוי (D). ניתן לקבוע ששכבת המילוי תכהה את השכבות שמתחת לה באמצעות גרירת העיגול שבגבולות ריבוע הצבע כלפי מטה (E). גרירה כלפי מעלה תבהיר מן הסתם את התמונה (F). במידה וברצונכם להפחית משמעותית את השפעת שכבת המילוי על הבהירות ורוויית הצבעים יש לקבוע את ערכם על 50% (D).
כוחה של בהירות
כאמור שיטת שילוב זו משפיעה גם על בהירות התמונה. בדוגמא שלפניכם רצועות בהירות המונחות מעל התמונה. המספרים מייצגים את עוצמת הבהירות של כל רצועה כש-0 מייצג שחור ו-100 מייצג לבן. בהירות קטנה מ-50 מכהה את התמונה וגדולה מ-50 מבהירה אותה. כשהרצועה בהירה בעוצמה מלאה (100%) התמונה מובהרת באופן מירבי וכשהרצועה שחורה התמונה מוכההת באופן מירבי. בדומה למרבית שיטות השילוב ממשפחה זו גם כאן אפור 50% נעלם ולא משפיע על תמונת המקור.
מה למדנו עד כה
לכל שיטת שילוב נוסחה מתמטית המתארת את פעולתה. הבעיה היא שאנחנו לא מתמטיקאים ומושפעים בעיקר ממראה עיניים, או מהתוצאה שאנו משיגים. כדי שנוכל לצאת עם תובנות שימושיות ממאמר זה סיכמנו במספר נקודות את מעלותיה של שיטת שילוב זו.
שיטת שילוב זו היא ממשפחת שיטות השילוב המוסיפות ניגודיות. אם תוסיפו למשל שכבת התאמה כלשהי ותחליפו את שיטת השילוב שלה ל-Vivid Light אתם תוסיפו כמות נכבדת של ניגודיות ורויית צבע לתמונה.
שיטת שילוב זו היא שילוב של שתי שיטות שילוב אחרות- אחת מבהירה (Color Dodge) ואחת מכהה (Color Burn)- מכאן אפשר להבין מאיפה מגיעה הניגודיות (הבהרה והכהייה) והעצמת הרווייה (המילה Vivid בשם השיטה).
שיטת שילוב זו חברה במשפחה של 8 שיטות שילוב מיוחדות המגיבות אחרת כשמשנים את אחוז אטימות השכבה (Opacity) מול שינוי אחוז אטימות המילוי (Fill). שיטות שילוב אלו יגיבו טוב יותר כשמפחיתים את אטימות המילוי.
כמעט תמיד השפעת שיטת שילוב זו תהיה מוגזמת ומכאן הרתיעה ממנה. הפחתת אטימות המילוי (Fill) של השכבה תשיג תוצאה נעימה יותר לעין.
שימוש בשכבת מילוי צבע, בשיטת השילוב Vivid Light ואטימות מילוי נמוכה עשוי להשיג אפקט מעניין המשדר את האוירה הרצוייה.
לבסוף, לא לשכוח שתמיד ניתן להסתיר את השפעת שכבת ההתאמה או שכבת המילוי באמצעות המסיכה המוצמדת לשכבה.
Comments