אומנות הליטוש: טיפול בפגעי העור
- יגאל לוי
- לפני יומיים
- זמן קריאה 9 דקות
עודכן: לפני יומיים
כל אחד יסבול בשלב כזה או אחר מפגעי גיל. עפעפיים בולטים או קפלי עור מתחת לעיניים עלולים להעיב על תמונת דיוקן מוצלחת. הבעיה היא שהמצלמה רואה הכל ולעיתים אפילו מדגישה פגמים אלה. נציין מראש שנושא הטיפול בפגעי העור עלול לעורר מחלוקות רבות, מאחר ורבים תוהים אם נכון ו/או מוסרי להסיר פגמים ולהטעות את הצופה שזהו המראה של המצולם. הגישה הבריאה והנכונה לטעמנו גורסת שמותר להסיר פגמים זמניים כמו פצעונים ובמידת הצורך לעמעם בלבד פגעי עור קבועים. המטרה היא שהמצולם ייראה במיטבו, כאילו צולם ביום טוב. במאמר זה נציג טכניקות לשיפור מראה העור בתמונות דיוקן. זהו המאמר הראשון בסדרה העוסקת בשיפור תמונות דיוקן - כדאי לעקוב!
לפני הכל
רגע לפני שנציג טכניקות לשיפור מראה העור נסביר שלפני שאתם עושים זאת מומלץ להיוועץ במצולם עצמו ולשאול אותו מה מפריע לו והאם מותר לכם לעמעם פגמים מסוימים. לא מעט אנשים סובלים בחודשי הקיץ מכתמים בעור שפחות בולטים, או נעלמים לגמרי בחודשי החורף. פצעונים, שריטות וזיפי שיער הם פגמים זמניים שלאו דווקא מאפיינים את הדמות ומותר להסירם. מעבר לכך ניתן לחלק את משימת שיפור העור לשלושה חלקים - הסרת פגמים זמניים, עמעום פגמים קבועים ויצירת אחידות בגוון העור. מאמר זה מציג, לצד טכניקות, רשימת בדיקה שתאפשר לכם לוודא שעשיתם הכל להשגת התוצאה הרצויה. המאמר לא כולל טכניקה נפוצה בשם הפרדת תדרים עליה ניתן לקרוא במאמר נפרד זה.
01 שלב ראשון: איתור פגמים בעור
לעיתים השלב החשוב ביותר בתהליך נוגע לאיתור הפגמים. חלקם עשויים לבלוט לאחר שהעבודה כבר הודפסה. השיטה הבאה מתבססת על מרכיבי צבע העור.
בשלב ראשון יש ללחוץ בתחתית חלון השכבות על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי (A) ומהתפריט הנשלף יש לבחור בשכבת התאמה מסוג Black & White. התאמה זו תמיר את צבעי התמונה לגווני אפור. מטרתה להדגיש את הפגמים בעור כדי שנוכל להבחין בהם בקלות.
כעת יש לגרור את מכוון האדומים (Reds) שמאלה (B). מאחר ומרבית המידע בעור נמצא בערוץ האדום הכהיית האדומים תציג פירוט רב יותר- בדיוק מה שאנחנו צריכים. אין חובה לגרור את המכוון שמאלה עד הסוף.
אם אינכם רואים פגמים, ביחרו מתפריט הערכות את הערכה High Contrast Blue Filter שעושה את העבודה (C).
בשלב זה יש לסמן את שכבת הרקע (D), או השכבה שמתחת לשכבת התאמה זו וליצור שכבה חדשה- יש להעניק לה שם המתאר את תוכנה, למשל Skin Retouch, או עמעום פגמים.
כל שנותר הוא לבחור באחד מהכלים בהם אתם משתמשים לטיפול בפגמים- בין אם אתם משתמשים בכלי מברשת הריפוי (E), או חותמת הגומי - באפשרויות הכלי בתפריט Sample יש לבחור ב-(F) Current & Bellow כדי שדגימת המידע תתעלם משכבת ההתאמה. שימו לב שבשיטה זו לא ניתן להשתמש בכלי ההסרה ובכלי מברשת הריפוי הנקודתי, מאחר וכלים אלה לא מאפשרים דגימה זו. כעת יש להחזיק את מקש option במק, או alt בחלונות וללחוץ באזור נקי מפגמי ולצבוע את האזור ׳הנגוע׳. באופן זה יש להמשיך עד להסרת הפגמים. ראוי לציין ששיטה זו מחמירה מאחר ואת חלק מהפגמים שאתם מסירים יתכן ולא תראו. אך שיטה זו מספקת בפועל שכבת בקרה לאיתור כל פגם בולט שאולי נעלם מעינינו ועשוי להיות חשוב למצולם.
עם סיום העבודה ניתן למחוק את שכבת ההתאמה ולפחית את אטימות שכבת הסרת הפגמים בהתאם לטעמכם האישי.
02 השיטה המהירה 1 - Skin Smoothing
פוטושופ מצויידת במגוון כלים להסרה ועמעום פגמים. אחד מהם הוא פילטר המבוסס על בינה מלאכותית המאפשר את החלקת פני המצולם באופן מהיר וקל. בדוגמא שלפניכם תמונת דיוקן שהורדה ללא תשלום מקישור זה. התמונה חופשית להורדה למנויי הענן יצירתי של adobe.
במידה וביצעתם הסרת פגמים ראשונית, יש לסמן את השכבה העליונה, ללחוץ ולהחזיק את מקש option במק, או alt בחלונות ולהפעיל את הפקודה Merge Visible מתפריט Layer.
כעת יש להפעיל את הפקודה Neural Filters מתפריט Filter.
בחלון שנפתח יש להפעיל את המתג שלצד הפילטר (A) Skin Smoothing. בשלב ראשון הפילטר ייאתר את פני המצולם וייסמן אותו במלבן כחול (B).
בצידו הימני של החלון נמצא שני מכוונים (C): Blur - מכוון זה קובע את מידת החלקת הפרטים בתמונה (תדרים גבוהים). כברירת מחדל המכוון עומד על כמות של 50.
Smoothness - מכוון זה קובע את מידת החלקת מעברי הצבע בעור. כברירת מחדל המכוון עומד על כמות של 0. במידה והעור כולל כתמי צבע השונים מגוון העור הכללי מומלץ לגרור את המכוון ימינה.
ככלל אצבע, לפני טיפול בפרטים בתמונה מומלץ לעבור לתצוגת 100% (D). ניתן לעשות זאת באמצעות קיצור המקלדת Cmd+1 במק, או Ctrl+1 בחלונות. רק בשלב זה יש לגרור את המכוונים.
במידה והשגתם את התוצאה הרצוייה יש לבחור בתחתית החלון בתפריט Ouput באפשרות (E) Smart Filter שתפעיל את הפילטר על שכבת פילטרים חכמה ולאשר את החלון (OK).
ראוי לציין שהפילטר מופעל רק על פני המצולם ומתעלם מהצוואר ומאזורים אחרים בעור וזהו חיסרון לא קטן...
סרטון המציג את יכולות הפילטר בקישור זה מימין תמונת המקור ומשמאל התוצאה לאחר הפעלת הפילטר
03 השיטה המהירה 2 - Camera Raw
חלון ה-Camera Raw בפוטושופ נחשב בעיני צלמים רבים לכלי המרכזי והחשוב ביותר בתוכנה. חלון זה משמש בעיקר צלמים ב׳פיתוח׳ התמונות, אך מספק מספר אפשרויות שעשויות לעניין גם מעצבים. בין יתר המכוונים שחלון זה מציע ניתן למצוא מכוון שמטרתו להדגיש או לעמעם פרטים עדינים בתמונה. ניתן להשתמש בו למגוון משימות- אחת מהן לרכך את מראה העור. לדוגמא זו צירפנו מספר צילומי מסך המייצגים את התהליך.
לפני הכל מומלץ להמיר את שכבת הדמות לשכבת פילטרים חכמה באמצעות הפקודה Convert for Smart Filters מתפריט Filter.
כעת יש להפעיל את הפקודה Camera Raw Filter מתפריט Filter.
על מנת לסמן לתוכנה את האזורים לריכוך יש לבחור בכלי המסכות (A). בשלב זה, בתחתית חלון המסכות בקטגוריה People יש ללחוץ על הדמות בעיגול. לייטרום תציג את מרכיבי הדמות - יש לסמן את האפשרויות Facial Skin ו-(B) Body Skin. יש לוודא שהאפשרות Create 2 Separate Masks לא מסומנת (C) וללחוץ בתחתית החלון על כפתור Create (D).
כל שנותר הוא לגלול לקטגוריה Effects לגרור את מכוון Texture שמאלה (E). אין חובה כמובן לגרור את המכוון שמאלה עד הסוף, למעשה לרוב כדאי להימנע מכך. הריכוך הנדרש הוא בהתאם לתמונה ולתוצאה הנדרשת. המטרה היא לעמעם את הנקבוביות והקמטים ולא להעלימם כליל. ניתן לרכך את העור גם באמצעות גרירת מכוון Clarity.
יש לאשר את החלון באמצעות לחיצה על מקש Enter/Return או באמצעות לחיצה על כפתור (E) OK.
שימו לב! שיטה זו איננה טובה יותר משיטות מורכבות אחרות כמו הפרדת תדרים, אך היא מהירה ויעילה למי שמעוניין בריכוך מהיר של העור. השיטה יעילה לביצוע על מספר תמונות במקביל בלחיצת כפתור.
טיפ בונוס - גרירת המכוון ימינה תעמיק פרטים ותחדד אותם.
מימין תמונת המקור (בהגדלה) ומשמאל לאחר הפעלת הפילטר. להשגת עמעום עדין יותר יש להפחית את הערכים
04 השיטה החכמה לטיפול בפגעי העור
בתמונות דיוקן, למראה העור השפעה מרכזית על הרושם הכללי. גם בתמונות האיכותיות ביותר, פצעון קטן, כתם או אדמומיות יכולים להסיט את תשומת הלב ולפגוע בתחושת הניקיון והאיזון. תיקון עדין ונכון של פגעי עור לא רק מחמיא למצולם, אלא גם ממקד את הצופה בהבעה, האישיות, והמסר שאתם רוצים להעביר. הטיפ הבא יסייע בשיפור את המראה של העור בקלות.
ראשית יש לשכפל את השכבה באמצעות קיצור המקלדת Cmd+J במק, Ctrl+J בחלונות.
כעת יש להמיר את השכבה לשכבת פילטרים חכמה באמצעות הפקודה Convert for Smart Filters מתפריט Filter.
יש להפוך את צבעי השכבה באמצעות הפקודה Invert מתפריט Image>Adjustments.
כעת יש להפעיל את הפקודה Highpass מתפריט Filter>Other. בחלון שנפתח יש לקבוע ערך בינוני (10-15 פיקסלים) את הערך יש לקבוע בהתאם לגודל הפגמים ולאשר את החלון.
בשלב זה יש להחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-(A) Vivid Light. במידה וקיימים עדיין כתמים בולטים בעור יש לבצע לחיצה כפולה על שם הפילטר HighPass בחלון השכבות ובחלון שנפתח יש להגדיל מעט את הערך ולאשר.
כעת, על מנת להשיב את מרקם העור יש להפעיל את הפילטר Gaussian Blur מתפריט Filter>Blur. בחלון שנפתח יש לקבוע ערך נמוך (2-4) ולאשר את החלון.
הפילטרים שהפעלתם מן הסתם השפיעו על כל חלקי התמונה. כדי להסתיר את ההשפעתם זמנית יש להחזיק את מקש Option במק או alt בחלונות וללחוץ על כפתור המסכה שבתחתית חלון השכבות (B).
כעת יש לבחור בכלי המכחול, במברשת רכה ובצבע חזית לבן ולצבוע את עור הפנים, יש להימנע מצביעת הגבות, העיניים, השפתיים, הנחיריים והשיער.
בשלב זה יתכן והתוצאה תהיה חלקה מדי - זכרו - המטרה היא לשפר את המראה בלבד ולכן מומלץ להפחית את אטימות השכבה ל-70%-50% בהתאם לתמונה (C).
הערה: פצעים ופצעונים מומלץ להסיר לפני שימוש בשיטה זו. ניתן להיעזר בכלי ההסרה, כלי מברשת הריפוי או כל כלי אחר.
ניתן להוריד את התמונה שבדוגמא מקישור זה (התמונה חופשית להורדה למנויי הענן של Adobe)
05 שיטה מהירה לעמעום ׳שקיות׳ מתחת לעיניים
כל אחד יסבול בשלב כזה או אחר מפגעי גיל. עפעפיים בולטים או קפלי עור מתחת לעיניים (׳שקיות׳) עלולים להעיב על תמונת דיוקן מוצלחת. אמנם הטיפול היעיל לבעיה זו טמון בשיטה להפרדת תדרים המפרידה פרטים מצבע, אך שיטה זו, טובה ומוצלחת ככל שתהיה, כוללת לא מעט שלבים הקשים לזכירה. השיטה הבאה קצרה יותר ומשיגה תוצאות לא פחות טובות. לצורך התרגיל הבא יש לפתוח תמונת דיוקן המציגה בעיה זו, או להיעזר בתמונה שבדוגמא הניתנת להורדה מקישור זה.
בשלב ראשון יש לשכפל את השכבה באמצעות קיצור המקלדת Cmd+J במק, או Ctrl+J בחלונות. כדאי לשנות את שם השכבה ל-Details כדי שתדעו בעתיד מה היא מייצגת (A).
כעת יש לסמן את שכבת הרקע וליצור שכבה חדשה בעזרת לחיצה על הכפתור המתאים בתחתית חלון השכבות (B) ולשנות את שמה ל-Color (C).
יש לסמן את השכבה העליונה ולהמיר אותה לשכבת פילטרים חכמה באמצעות הפקודה Convert for Smart Filters מתפריט Filter.
כעת יש להפעיל את הפילטר HighPass מתפריט Filter>Other. בחלון שנפתח יש לאפס את הערך ולהגדיל אותו באמצעות מקש חץ עליון עד שניתן להבחין בבירור במרקם העור (בדוגמא זו בחרנו בערך 2.5) ולאשר את החלון.
יש להחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-Overlay (D) ולהכניס את השכבה לגבולות השכבה הריקה תחתיה באמצעות הפקודה Create Clipping Mask מתפריט Layer.
בשלב זה יש לבחור בכלי המכחול, באפשרויות הכלי יש לקבוע בשדה Flow את הערך 20. הרעיון הוא לצבוע את אזור המפגע בצבע העור כך שהאזורים הכהים יובהרו וצבעם יהיה זהה לשאר העור. כדי לעשות זאת יש להחזיק את מקש option במק, או alt בחלונות (סמן העכבר ישתנה זמנית לכלי דוגם הצבע) ולדגום את צבע העור מתחת ל׳שקית׳ ולצבוע את אזור השקית יש לבצע דגימות באזורים נקיים מהמפגע מתחת לעין ולצבוע את האזור לאט ובזהירות עד להשגת התוצאה הרצוייה. אם לאחר סיום העבודה נדמה לכם שהגזמתם הפחיתו את אטימות שכבת Color.
מימין תמונת המקור ומשמאל לאחר השלבים המתוארים
06 תיקון גוון העור
תמונת דיוקן איכותית המחמיאה למצולם מהווה אתגר עבור כל צלם. על הצלם לוודא שהתאורה מדייקת, הדמות והרקע מוארים היטב והאיפור מחפה על פגמים ועושה חסד עם המצולם. אחת הבעיות הבולטות עם תמונות דיוקן שגויות היא מצב העור. לא מעט תמונות דיוקן מציגות עור פנים צהוב או אדמדם מדי ובמקרים מסוימים גוון העור משתנה מאזור לאזור ויוצר כתמים בלתי רצויים. חלקם ניתן היה למנוע בשלב האיפור, או התאורה אך השורה התחתונה היא עור שלא נראה ׳בריא׳. פוטושופ מציעה מגוון דרכים להתמודדות עם בעיה זו, אך הטובה ביותר היא שימוש במערבל הערוצים. באמצעות התאמה זו ניתן לערבב מידע מערוצי צבע שונים ובפועל ליצור מראה של גוון עור אחיד.
בשלב ראשון יש לבחור את עור הפנים והגוף באמצעות כלי בחירת האובייקט, כלי הבחירה המהירה או כל כלי אחר שנוח לכם. ודאו שבחרתם את כל עור למעט השפתיים והעיניים.
כעת יש ללחוץ בתחתית חלון השכבות על כפתור הוספת שכבת התאמוה או מילוי ומהתפריט הנשלף יש לבחור ב-Channel Mixer.
בחלון ההתאמה יש לבחור מתפריט Output Channel בערוץ הירוק (Green) ולקבוע את הערכים הבאים:
Blue: 0, Green: 70, Red: 30 , Constant: -5 (A).
כעת יש לבחור מתפריט Output Channel בערוץ הכחול (Blue) ולקבוע את הערכים הבאים:
Blue: 0, Green: 100, Red: 0 (B), Constant: -10.
רגע, מה בעצם עשינו? הבעיה לרוב היא בערוץ הכחול (צהוב במודל הצבע CMYK). ולכן איפסנו בערוץ הכחול (B) את המידע והחלפנו אותו במידע מהערוץ הירוק (מג׳נטה במודל הצבע CMYK). כדי שצבע העור לא יהיה אדום מדי הפחתנו את המידע מהירוק בערוץ הירוק (A) והוספנו אותו לערוץ האדום. ערך ה-Constant מהווה תיקון לבהירות הערוץ.
בשלב זה, אם התוצאה אדומה מדי או מוגזמת ניתן, במידת הצורך, להפחית את אטימות שכבת ההתאמה (Opacity).
במידה ומודל הצבע של התמונה הוא CMYK - התהליך פשוט יותר. יש להוסיף את ההתאמה Channel Mixer ולבחור מתפריט Output Channel בערוץ הצהוב (Yellow) ולקבוע את הערכים הבאים:
Blue: 10, Green: 90, Red: 0, Constant: 0.
שימו לב שאין צורך לגרור את מכוון Constant - לרוב ערך זה יהיה מאופס או בעל ערך נמוך וחיובי. כמו קודם - ניתן להפחית את אטימות השכבה להשגת התוצאה הרצוייה.
מימין תמונת המקור - ניתן לראות שהעור כולל אזורים צהובים מדי ולעיתים מעט ירקרקים. את הבעיה פתרנו באמצעות ההתאמה Channel Mixer וערבוב המידע מערוצי צבע שונים. משמאל - התוצאה
רשימת בדיקה
במבט ראשון תמונות עשויות להיראות לכם מושלמות. רגישות לפרטים באה עם ניסיון ועד שזה יגיע הנה לכם רשימת בדיקה שתוודא שלא שכחתם כלום לגבי מראה העור:
שלב ראשון - הסרת פגמים זמניים כמו פצעים, אדמומיות, קשקשים.
שלב שני - אחידות גוון העור - יש לוודא שאין אזורים אדמדמים/צהובים מדי וגוון העור אחיד ורציף, הן בפנים והן בצוואר.
שלב שלישי - עמעום פגמים בעור - הרעיון הוא לשמר את המרקם הטבעי של העור ולא להפוך אותו לחלק עד כדי פלסטיק.
שלב רביעי - עמעום ׳שקיות׳ מתחת לעיניים - שלב זה איננו הכרחי והוא תלוי במראה המצולם.
שלב חמישי - יש להסתיר את כל ההתאמות ולוודא שלא שינינו באופן מהותי את הדמות ושמרנו על סממנים מזהים כמו שומה או צלקת.
אחרית דבר
התפקיד של כל צלם הוא לייצר תמונה בה המצולם נראה במיטבו, כאילו צולם ביום הכי טוב שלו. לעיתים תפקיד זה כרוך גם בשיפור התוצאה הסופית בתוכנת העיבוד. ליטוש מקצועי הוא שילוב של ידע, מיומנויות טכניות לצד עין חדה לפרטים והבנת תכונות אנושיות. חשוב להקפיד בכל שלב על רגישות לכבודו של המצולם ולהתייעץ עימו לפני הסרה, של פגם שעלול להיות סימן מזהה עבורו, כמו שומה או צלקת. המטרה היא לשפר, אך לא לשנות את המהות. מאמר זה אינו מכסה את כל השיטות והטכניקות, אלא מציג את הבולטות שבהן. טיפים וטכניקות נוספות יוצגו במאמרים הבאים.
Comments