top of page
תמונת הסופר/תיגאל לוי

סודות שיטות השילוב: Multiply

המשפחה השניה ברשימת שיטות השילוב מכהה את השכבות תחתיה ומציעה מספר תכונות המאפשרות לתקן בעיות חשיפה, למקד את עיני הצופה בנושא ולשלב בין שכבות באופן טבעי. שיטת השילוב Multiply מכהה את כל הפיקסלים שבשכבת הבסיס ולכן היא לרוב תדגיש פרטים ותעצים צבעים. שיטת שילוב זו חברה בנבחרת שיטות השילוב המובילות בכל משפחה ולו בשל העובדה שהשימוש בה נפוץ והכרחי ליצירת קומפוזיציות מורכבות. במאמר זה נציג דוגמאות לשימושים נפוצים בה.

 

נעים להכיר Multiply

החברות במשפחה זו של שיטות שילוב חולקות תכונה דומה והיא הכהיית השכבות תחתיהן. Multiply נחשבת לשיטת השילוב ההפוכה ל-Screen ובדומה לה נחשבת לבכירה ביותר במשפחה. שיטת שילוב זו בודקת את נתוני הצבע בכל אחד מערוצי הצבע ומכפילה את צבע שכבת הבסיס בצבע שכבת השילוב. כתוצאה מכך הצבע שיתקבל תמיד

יהיה כהה יותר. הכפלת צבע כלשהו בשחור תשיג שחור.

בניגוד ל-Darken ו-Darker Color החברות במשפחה זו, שיטת שילוב זו משפיעה תמיד באופן פעיל על השכבות תחתיה. משמע, בניגוד ל-Darken, שיטת שילוב זו לא רק תציג את הפיקסלים הכהים בין השכבה הפעילה לשכבת הבסיס- אלא גם תכהה אותם. האפקט דומה לסגירת מפתח הצמצם במצלמה והקטנת החשיפה בתחנה אחת. אם תרצו, בפועל Multiply מכפילה את החושך - אולי מכאן שמה... בניגוד ל-Screen שנועדה להוסיף אור, Multiply מפחיתה אותו ולכן מכהה את התמונה. צבע לבן בשכבת השילוב הופך לשקוף מעל שכבה מלאה וצבע שחור נשאר שחור.

למעבר מהיר לשיטת השילוב Multiply יש ללחוץ על מקש V למעבר לכלי ההזזה ולאחר להשתמש בקיצור המקלדת Shift+Option+M במק, או Shift+alt+M בחלונות.





 

למה Multiply?

צילום בחשיפת יתר עשוי להשיג תוצאה בהירה מדי. כדי לפתור את הבעיה ניתן להיעזר באחת משכבות ההתאמה שפוטושופ מציעה. העניין הוא שמשתמשים מתחילים עשויים ללכת לאיבוד ברשימת ההתאמות הארוכה שהתוכנה מציגה. אך אל דאגה, לפעמים הפתרון המהיר והקל עשוי לספק. הדרך הבאה אמנם נעזרת בשכבת התאמה- אך מדובר בהתאמה שלא נערכת כלל. הפתרון ממחיש את תפקידה של שיטת השילוב.

  1. בדוגמא שלפניכם תמונת סוס שצולמה בחשיפת יתר. על מנת להכהות את התמונה יש ללחוץ בתחתית חלון השכבות על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי ולבחור בכל שכבת התאמה. אנחנו בחרנו ב-Levels, אבל כאמור זו יכולה להיות כל שכבת התאמה.

  2. כעת יש להחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-Multiply. פוטושופ תכהה את כל אזורי הבהירות בתמונה. במידה וההכהיה מוגזמת ניתן להפחית את אטימות השכבה (Opacity).

  3. במידה והתמונה עדיין בהירה, ניתן לשכפל את שכבת ההתאמה באמצעות קיצור המקלדת Cmd+J במק או Ctrl+J בחלונות ולאחר, במידת הצורך, להפחית את אטימות השכבה.

מימין תמונת המקור בהירה מדי. משמאל לאחר הוספת שכבת התאמה והחלפת שיטת השילוב שלה ב-Multiply.

ניתן לראות שדי היה בפעולה פשוטה של החלפת שיטת השילוב להכהיית התמונה באופן משמעותי.

 

אנטומיה של שיטות שילוב

שיטת השילוב Multiply בודקת את נתוני הצבע בכל אחד מערוצי הצבע ומכפילה את צבע שכבת הבסיס בצבע שכבת השילוב. כתוצאה מכך הצבע שיתקבל תמיד יהיה כהה יותר. הכפלת צבע כלשהו בשחור תשיג שחור. A - שכבת הבסיס - שכבת המקור- השכבה הממוקמת מתחת לשכבת השילוב. B - שכבת השילוב - השכבה לה הוחלפה שיטת השילוב. בדוגמא זו הוחלפה שיטת השילוב ל-Multiply. C - תוצאה - השילוב בין שכבת השילוב לשכבת הבסיס בהתאם לנוסחה המתמטית של שיטת השילוב.

בדוגמא שלפניכם הכפלת צבע שכבת הבסיס בצבע שכבת השילוב הציגה כצפוי תוצאה כהה משכבת הבסיס.

בבסיסה של כל שיטת שילוב נוסחה מתמטית המשלבת את שכבת הבסיס בתוספת שכבת השילוב. כאמור, שיטת שילוב זו בודקת את נתוני הצבע בכל אחד מערוצי הצבע ומכפילה את צבע שכבת הבסיס בצבע שכבת השילוב. כתוצאה מכך הצבע שיתקבל תמיד יהיה כהה יותר. הכפלת צבע כלשהו בשחור תשיג שחור. משמאל ניתן לראות מה קורה כשמשכפלים את שכבת הבסיס ומחליפים את שיטת השילוב של השכבה המשוכפלת ל-Multiply- כל צבעי התמונה למעט שחור ולבן מוכפלים והתוצאה כהה יותר.

 

כוחה של בהירות

בדוגמא שלפניכם רצועות בעלות בהירות שונה המונחות מעל התמונה. המספרים מייצגים את עוצמת הבהירות של כל רצועה כש-0 מייצג שחור ו-100 מייצג לבן. על מנת שתוכלו להבחין בהשפעת הרצועות יצרנו חלון אופקי במרכז התמונה בו מוצגת תמונת המקור. ניתן להבחין שכל בהירות הקטנה מ-100 מכהה את התמונה. לעומת זאת כשהרצועה בהירה בעוצמה מלאה (100%) אין השפעה על בהירות התמונה.

 

הוספת ניגודיות באמצעות שיטות שילוב מנוגדות

כאמור, שיטת השילוב Multiply מנוגדת לשיטת השילוב Screen. בעוד האחת מכהה את השכבות תחתיה, השנייה מבהירה אותן. ניתן להשתמש בתכונות אלו כדי להגדיל את הניגודיות בתמונה, שהרי בהגדלת ניגודיות מתקיימת הבהרה והכהייה בו זמנית.

  1. כדי להשיג זאת יש ללחוץ בתחתית חלון השכבות על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי ולבחור בכל שכבת התאמה. אנחנו בחרנו ב-Levels, אבל כאמור זו יכולה להיות כל שכבת התאמה.

  2. כעת יש להחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-Multiply. פוטושופ תכהה את כל אזורי הבהירות בתמונה.

  3. בשלב זה יש לשכפל את שכבת ההתאמה באמצעות קיצור המקלדת Cmd+J במק או Ctrl+J בחלונות.

  4. כל שנותר הוא להחליף את שיטת השילוב של שכבת ההתאמה ל-Screen.

  5. שימו לב לסדר הופעת שכבות ההתאמה - הראשונה בשיטת שילוב Multiply והשנייה, זו שמעליה - בשיטת השילוב Screen. ניתן להחליף את הסדר ביניהן להשגת תוצאה בהירה יותר. בנוסף ניתן להשתמש באטימות שכבות ההתאמה (Opacity) כדי לשלוט בעוצמת ההבהרה מול עוצמת ההכהייה.

  6. שיטת השילוב Overlay היא שילוב בין שיטת השילוב Screen לשיטת השילוב Multiply. עובדה זו מאפשרת לקצר את התהליך המתואר ולהחליף את שיטת השילוב של שכבת ההתאמה ל-Overlay. החיסרון- לא ניתן לשלוט בעוצמת ההבהרה וההכהייה...

מימין תמונת המקור חסרת הניגודיות. משמאל לאחר הוספת שכבת התאמה והחלפת שיטת השילוב שלה ל-Multiply ולאחר שכפולה והחלפת שיטת השילוב שלה ל-Screen.

 

קסם לבן

כזכור, שיטות השילוב ממשפחת המבהירות (Lighter Color ,Linear Dodge (Add) ,Color Dodge ,Screen ו-Lighten) הופכות שחור לשקוף וזאת כשהשכבה מעל שכבה מלאה. שיטות השילוב ממשפחת המכהות מתנהגות באופן הפוך למשפחת המבהירות ולכן אזורים לבנים בשכבת השילוב יהפכו לשקופים מעל שכבה מלאה. בדוגמא מימין מיקמנו שכבה בעלת רקע לבן ובשיטת שילוב Normal מעל שכבת הבסיס. החלפת שיטת השילוב של השכבה ל-Multiply (משמאל) העלימה את הלבן- הסיבה לכך פשוטה- מאחר והמידע בשכבה התחתונה כהה מהמידע בשכבה העליונה (הרקע הלבן) - הוא ביטל אותו וקיבלנו רק את הכיתוב השחור.

בשיטת השילוב Multiply צבע לבן בשכבת השילוב הופך לשקוף מעל שכבה מלאה וצבע שחור נשאר שחור.

 

יצירת ציור מתמונה

בדוגמא הבאה נמיר את התמונה לקווי מתאר ולאחר נשתמש בשיטת השילוב Multiply כדי לשלב את האיור בצבעי התמונה. את התמונה בה השתמשנו בתרגיל ניתן להוריד מהקישור הבא.

שלב ראשון: יצירת האיור

  1. ראשית יש לשכפל את השכבה באמצעות קיצור המקלדת Cmd+J במק, או Ctrl+J בחלונות.

  2. כעת יש להפריד את הדמות מהרקע בכל דרך שתמצאו לנכון - אנחנו השתמשנו בפקודה Subject מתפריט Select ולאחר לחצנו על כפתור המסיכה שבתחתית חלון השכבות.

  3. בשלב זה יש להמיר את השכבה לשכבת פילטרים חכמה באמצעות הפקודה Convert for Smart Filters מתפריט Filter.

  4. השלב הבא הוא להפחית ניגודיות ולצמצם פרטים בתמונה וזאת נעשה באמצעות הפילטר Camera Raw Filter מתפריט Filter. בחלון שנפתח יש לקבוע את הערכים הבאים: Texture: -100 ,Whites: 100 ,Shadows: 100 ,Highlights: 100 ,Exposure: 0.50 - שאר השדות ללא שינוי - יש לאשר את החלון.

  5. כעת יש להפעיל את הפילטר High Pass מתפריט Filter>Other בחלון שנפתח יש לקבוע את הערך 8 ולאשר את החלון (A). אל דאגה, אכן התמונה אמורה להפוך לגוש אפור ובלתי ברור...

  6. על מנת להמיר את התוצאה לקווי מתאר יש להפעיל את הפקודה Threshold מתפריט Image>Adjustments. בשלב זה יש לגרור את המכוון ימינה או שמאלה להשגת רמת הפירוט הנדרשת- אנחנו קבענו את הערך 124 ואישרנו את החלון (B). שימו לב: הערך עשוי להשתנות מתמונה לתמונה.

  7. הפקודה Threshold ממירה את צבעי התמונה לשחור ולבן בלבד. כתוצאה מכך המעברים בין קווי המתאר השחורים לרקע חדים מדי. כדי להחליק אותם ולהוסיף להם סגנון יש להפעיל את הפילטר Oil Paint הזמין מתפריט Filter>Stylize. בחלון שנפתח קבענו את הערכים הבאים: Bristle Detail: 0, Scale: 0.1, Cleanliness: 5, Stylization: 8. האפשרות Lighting לא מסומנת (C). יש לאשר את החלון (OK).

שלב שני: צביעת התמונה

  1. יש להסתיר את שכבת הפילטרים החכמה באמצעות לחיצה על דמות העין שלצד דמות השכבה בחלון השכבות.

  2. כעת יש לסמן את שכבת הרקע וללחוץ על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי שבתחתית חלון השכבות ומהתפריט הנשלף יש לבחור ב-Solid Color. בחלון שנפתח יש לקבוע צבע אפור #808080 ולאשר את החלון (OK).

  3. יש להחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-Luminosity.

  4. כעת יש לשכפל את השכבה (Cmd+J במק, או Ctrl+J בחלונות) ולהחליף את שיטת השילוב שלה ל-Divide. בשלב זה צבעי התמונה יהיו בהירים מדי - אבל אנחנו כבר יודעים כיצד להכהות אותם...

  5. יש ללחוץ על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי שבתחתית חלון השכבות ומהתפריט הנשלף יש לבחור ב-Levels (או כל שכבת התאמה אחרת).

  6. יש להחליף את שיטת השילוב של שכבת ההתאמה ל-Multiply.

  7. במידה והצבעים לא מספיק כהים לטעמכם- תוכלו לשכפל את השכבה.

  8. כל שנותר הוא להציג את שכבת הפילטרים החכמה ולהחליף את שיטת השילוב שלה ל...Multiply.

בדוגמא מימין תמונת המקור ומשמאל לאחר השלבים המתוארים. לנוחיותכם החלפנו את שמות השכבות לשמות שיטות השילוב בהן השתמשנו. המספור בצילום המסך בהתאם למספר השלב.

 

מה למדנו עד כה

  1. שיטת השילוב Multiply היא חברה במשפחה המכהה את השכבות תחתיה.

  2. כל שיטות השילוב ממשפחה זו מעלימות לבן כשזה מונח מעל שכבה מלאה.

  3. שיטת השילוב Multiply הפוכה לשיטת השילוב Screen.

  4. שיטת שילוב זו מכפילה את ערכי הצבע ומכהה אותם.

  5. בדומה ל-Screen שיטת שילוב זו יוצרת מעברים חלקים ונעימים יותר משאר שיטות השילוב במשפחה.

  6. שיטת שילוב זו חברה גם במשפחה של שיטות שילוב פעילות שישפיעו בכל מקרה על השכבות תחתיה.

  7. בין יתר השימושים שיטת שילוב זו יעילה להוספת צללים וטקסטורות לתמונה.


Comments


bottom of page