לייטרום היא תוכנה לעיבוד תמונה ולניהול מאגרי תמונות, שתוכננה בייחוד עבור צלמים מקצועיים וחובבי צילום.
במדור זה אנו מפרסמים מדי שבוע טיפים למשתמשי התוכנה - כדאי לעקוב!
עוד לא חברים בדף הפייסבוק של האתר? כדאי להצטרף עוד היום ולקרוא מאמרים טיפים וסרטוני הדרכה המתפרסמים באופן קבוע ובנוסף להיות זכאים להנחות על הרצאות, קורסים וספרים. לדף הטיפים הקודם
טיפ 502: 5 טיפים חיוניים אודות גיבוי
השקעתם במצלמה מתקדמת ובעדשות יקרות, קניתם מחשב חדש וחזק וכל זאת כדי שתוכלו ליהנות מהתמונות שצילמתם. אבל מה קורה אם משהו משתבש, למשל הקטלוג נפגם והוא בלתי שמיש, המחשב הפסיק לעבוד, או מחקתם בטעות תמונות - האם אתם מגובים כמו שצריך? הנה 5 טיפים שעשויים להציל אתכם בבוא העת:
ניהול הגיבויים - גירסה 14.2 של לייטרום קלאסיק מציגה אפשרות חדשה לניהול הגיבויים - הפעילו את הפקודה Catalog Settings מתפריט Lightroom Classic במק, או Edit בחלונות. בחלון שנפתח ליחצו על לשונית Backups (A). חלקו העליון של החלון מאפשר לבחור בתיקייה בה יישמרו הקטלוגים (B) - הקפידו שתיקיית הגיבוי תמוקם בדיסק אחר ממיקום שמירת הקטלוג שלכם. תפריט תזמון ביצוע הגיבוי מאפשר לקבוע מתי יתבצע הגיבוי (C) - הקפידו לגבות את הקטלוג בכל יציאה ממנו. עם הזמן יצטברו לכם המון גיבויים הגוזלים שטח אחסון רב - לחיצה על אחד הגיבויים (D) תציג מספר כפתורים בתחתית החלון - סמנו גיבויים ישנים ומיחקו כל אחד בנפרד באמצעות לחיצה על כפתור Delete (E).
צאו מהתוכנה מדי פעם - אם אינכם יוצאים מהתוכנה - לייטרום לא תציע לכם לגבות את הקטלוג - מאחר ורק כשהתוכנה סגורה הקטלוג מגובה, התוכנה לא עוברת אופטימיזציה הבריאה לפעולתה ובפועל התוכנה לא מנצלת את כל המשאבים שהמחשב יכול להציע לה. השתדלו פעם ביום, או לכל הפחות פעם בשבוע לצאת מהתוכנה. בעת היציאה מלייטרום יתכן ותישאלו לגבי גיבוי הקטלוג - אל תדלגו על הגיבוי - בחלון זה מומלץ לסמן את האפשרויות:
Test integrity before backing up ובנוסף את האפשרות Optimize catalog after backing up.
דעו איפה הקטלוג שלכם שמור - כדי לעשות זאת הפעילו את הפקודה Catalog Settings מתפריט Lightroom Classic במק, או Edit בחלונות. כעת ליחצו על כפתור Show שיציג את התיקייה בה שמור הקטלוג. זהירות - אם אתם מוצאים תיקיית Backups בתיקיית הקטלוג שלכם זהו סימן שגיבוי הקטלוגים שלכם לא במקום הנכון - כאמור - יש לגבות את הקטלוג תמיד בדיסק אחר מהדיסק בו נמצא המקור.
דעו איפה התמונות שלכם שמורות - גיבוי הקטלוג לא מספיק - חובה לגבות גם את התמונות - כדי לדעת איפה התמונות שמורות ליחצו בקטגוריה Folders עם לחצן ימני בעכבר על התיקיה הראשית ומהתפריט הנשלף ביחרו בפקודה Show in Finder במק, או Show in Explorer בחלונות. כעת תוכלו להעתיק את כל התיקייה הראשית לדיסק חיצוני.
הקפידו על גיבוי כפול - שריפה, הצפה ואסונות אחרים - עלולים לקרות גם לכם. לא מעט צלמים מדווחים על פריצה בהם נגנב המחשב וכל מה שהיה מחובר אליו - כולל הגיבויים ולכן הקפידו לשמור את אחד הגיבויים מחוץ לבית/עבודה. אם זה לא אפשרי - השתמשו בגיבוי ענן - חברת Backblaze מעניקה גיבוי של כל החומרים שלכם ללא הגבלה עבור 99$ בשנה (F). לאחר רישום באתר ותשלום יש להוריד תוכנה ובה ניתן להגדיר מה ייגובה והתוכנה מיד מתחילה בפעולת הגיבוי ועובדת ברקע. מן הסתם הגיבוי הראשוני עשוי לקחת שבועיים ויותר בהתאם לנפח החומרים לגיבוי – אבל עם סיום הגיבוי אפשר יהיה להיות רגועים.
מאמר נרחב אודות אסטרטגיית גיבוי, מה צריך לגבות ואיך בקישור זה.
טיפ 501: על טעות נפוצה ופתרון קל
לעיתים עבודה ממושכת על תמונה גורמת להפרזה בתיקונים כוללניים ולתוצאות מלאכותיות שיותר מכל מפחיתות מאיכות התוצאה. לבעיה זו גורמים רבים, אך לרוב ניתן לתלות את האשמה ב-5 מכוונים שעושים את מירב הנזק. תת־הקטגוריה Presence שבקטגוריה Basic מציעה 5 מכוונים המשפיעים על כל התמונה. 3 המכוונים הראשונים (Clarity ,Texture ו-Dehaze) משפיעים על הפרטים ומאפייני התמונה (תדירות בינונית) ושני התחתונים (Saturation ו-Vibrance) על רוויית הצבעים (תדירות נמוכה). למה זה חשוב? אם למשל נגדיל את רוויית כל הצבעים בתמונה - אף אחד מהם לא יבלוט ומראה רווי מדי של כלל הצבעים עשוי להרתיע את הצופה. אם נגדיל את הטקסטורה והצלילות נעמיק את הפרטים בכל אזורי התמונה ונקשה על הצופה להבחין בין העיקר לטפל. הפתרון לכך פשוט, בכל הנוגע לצבע, מומלץ לטפל בו באופן ברירני בקטגוריה Color Mixer. בקטגוריה זו נוכל להגדיל את הרווייה בצבעים מסויימים בלבד. בכל הנוגע לפרטים, ההמלצה היא להיעזר בכלי המסכות (A) לבחור את האזור החשוב בתמונה ורק אז, בתת־הקטגוריה (B) Effects לגרור את המכוונים. באופן זה רק האזורים שאנו רוצים להבליט יימשכו את עיני צופה.
הדוגמא שלפניכם צולמה ביום חורפי והפרחים הצבעוניים בלטו על רקע העננים האפרוריים. אם לדוגמא היינו גוררים את מכוון Dehaze ימינה היינו גורמים להגדלת הניגודיות בגווני הביניים של כל התמונה ובנוסף היינו ׳זוכים׳ לתוספת של רווייה ולגוון כחלחל לעננים שהיה מקלקל את הניגודיות בין הצבע לאפרוריות. הפתרון הוא פשוט, יש כאמור ללחוץ על כלי המסכות (A) וללחוץ על הכפתור Sky לבחירת השמיים. כעת ניתן לגרור את מכוון Dehaze ימינה (B) ולאחר לגרור את מכון Saturation שמאלה להפחתת הרווייה שנוספה (C). בנוסף הגדלנו גם את הניגודיות כדי להעצים את הדרמה...(D).

טיפ 500: 10 קיצורי מקלדת שכל משתמש צריך להכיר
קיצורי מקלדת מאפשרים למשתמש להפעיל פקודות במהירות וביעילות רבה יותר. הם חוסכים זמן ומפחיתים את הצורך בהזזת הידיים מהמקלדת לעכבר, מה שמוביל לשיפור בזרימת העבודה. בשימוש נכון, קיצורים אלו יכולים להאיץ את העבודה ולשפר את נוחות השימוש בלייטרום באופן משמעותי. הנה 10 קיצורי מקלדת שכל משתמש חייב לא רק להכיר, אלא גם להשתמש באופן קבוע.
תצוגה - הדרך הנכונה להביט בתמונה שלכם, הן בשלב הסינון והן לאחר העיבוד היא בתצוגת מסך מלא. לחיצה על מקש F תעבור לתצוגה זו ותציג את התמונה במלוא הדרה וללא הסחות דעת מיותרות. אם אתם מעוניינים לצפות בתמונה דווקא עם רקע אפור, השתמשו בקיצור המקלדת Shift+Tab שיעלים את כל הפאנלים סביב התמונה כולל רצועת התמונות. בשני המקרים שימוש באותו קיצור מקלדת ישיב את התצוגה הרגילה.
עיבוד אוטומטי כוללני - אם אתם לא יודעים כיצד להתחיל עם עיבוד התמונה נסו להשתמש בקיצור המקלדת Cmd+U במק, או Ctrl+U בחלונות. קיצור זה ילחץ בפועל על כפתור (A) Auto ויזיז את המכוונים בקטגוריה Basic בהתאם לבינה המלאכותית של לייטרום. ניתן להשתמש בקיצור המקלדת Cmd+Shift+U במק, או Ctrl+Shift+U בחלונות לתיקון אוטומטי של האיזון הלבן. שימו לב שתיקונים אלו הם בגדר הצעה ולרוב הם מהווים נקודת פתיחה בלבד.
עיבוד אוטומטי פרטני - אם אתם רוצים לגרור מכוון אחד בלבד ולא בטוחים לאן, החזיקו את מקש Shift ובצעו לחיצה כפולה על שם המכוון. קיצור זה נכון לגבי כל המכוונים בקטגוריה Basic למעט המכוונים Texture ,Clarity ו-Dehaze.
לפני ואחרי - הקיצורים השימושיים ביותר בלייטרום מתייחסים לתצוגת לפני העיבוד ואחריו. לחיצה על מקש לוכסן ימני ( / ) שהוא גם מקש סימן שאלה (?) תציג את התמונה לפני העיבוד ולחיצה שניה תציג את תוצאת העיבוד. לחיצה על מקש Y תחלק את המסך לשניים ותציג את תמונת המקור משמאל ואת התוצאה מימין. שימוש בשילוב המקשים Shift+Y מספר פעמים תציג גירסאות שונות של תצוגה זו. לחיצה על מקש D תצא מתצוגה זו.
שחור לבן - לעיתים שווה לבדוק אם התמונה עובדת היטב בגווני אפור. לחיצה על מקש V תמיר את צבעי התמונה לגווני אפור.
מקש קופץ - לייטרום מאפשרת לבצע לחיצה ממושכת על מקש קיצור למעבר זמני לכלי או תצוגה מסוימת ולאחר לשחרר את המקש מלחיצה לחזרה למצב הקודם. כך למשל לחיצה ממושכת על מקש G תעבור זמנית למודול הספריה ולתצוגת רשת - שחרור המקש יחזור לתצוגה הקודמת. ניתן להשתמש במאפיין זה לבדיקה אם התמונה מתאימה לגווני אפור (ראו סעיף קודם...).
מסכות - להצגת מסכה מסומנת ככתם צבע (שימושי לבדיקת דיוק המסכה) יש ללחוץ על מקש האות הלטינית O. להחלפת צסע המסכה יש להשתמש בקשילוב המקשים Shift+O.
מברשות - בשימוש בכלי המברשת ניתן להגדיל או להקטין את גודל המברשת באמצעות מקשי הסוגריים המרובעים. דרך מהירה יותר היא שימוש בגלגלת העכבר. גלילה קדימה תגדיל את המברשת וגלילה לאחור תקטין אותה. החזקת מקש Shift תוך כדי גלילה תשלוט ברכות המברשת.
לחצן ימני - לחיצה עם לחצן ימני על התמונה תציג תפריט קופץ (B) ובו מספר פקודות שימושיות כמו יצירת עותק וירטואלי, עריכת התמונה בעורך חיצוני,מעבר לאוסף או לתיקיה בה שמורה התמונה, ייצוא ועוד.
היכן התמונה - אם אתם רוצים לדעת היכן התמונה שאתם עובדים עליה כרגע שמורה בדיסק השתמש בקיצור המקלדת Cmd+R במק, או Ctrl+R בחלונות.
שימו לב! במידה וקיצור המקלדת לא עובד - ודאו ששפת הקלט במחשב היא אנגלית (צילום: יגאל לוי)
טיפ 499: 5 דרכים להפחתת ניגודיות
לניגודיות טונאלית בתמונה יתרונות רבים - היא מדגישה את ההבדל בין אזורים בהירים לכהים ובעיקר יוצרת דרמה שלעיתים תומכת בסיפור שהתמונה מציגה. העניין הוא שלעיתים ניגודיות יתר גורמת לאיבוד פרטים באזורים הבהירים והכהים ביותר בתמונה ובפועל מזיקה לנושא המצולם. חלק מהצלמים נעזרים בתאורה מלאכותית כדי להתגבר על בעיה זו באור יום. העניין הוא שלא תמיד זה אפשרי ולעיתים מגלים את הבעיה בשלב העיבוד. הנה מס׳ טיפים להפחתת הניגודיות.
פרופיל צבע - הטיפ הבסיסי ביותר נעזר בפרופיל צבע. יש ללחוץ על כפתור 4 המלבנים (A) שבראש הקטגוריה Basic ובחלון דפדפן הפרופילים שנפתח יש ללחוץ על קבוצת Adobe Raw ובקבוצה זו ישנם 3 פרופילים שתפקידם להפחית ניגודיות - Natural ,Standard ו-Portrait. פרופילים אלו אינם מוסיפים ניגודיות ויוצרים נגודת פתיחה ׳שטוחה׳ יותר שמסייעת בהפחתת צללים. במידה ואתם מעוניינים בהפחתת ניגודיות משמעותית יותר - מומלץ לפתוח את קבוצת Camera Matching המציגה את פרופילי הצבע של המצלמה שלכם. לרוב תמצאו שם לפחות פרופיל אחד שטוח יותר, לדוגמא Flat.
מכוון הניגודיות (Contrast) - מכוון זה (B) הוא הפתרון המובן מאליו מאחר והוא מאפשר להוסיף או להפחית ניגודיות - גרירת המכוון שמאלה אמנפ תפחית ניגודיות, אך כדאי לשים לב שפתרון זה מבהיר את הצללים ומכהה את האזורים הבהירים באופן שווה ולעיתים זה לא מה שאתם רוצים.
מכווני הצללים והאזורים הבהירים - הבהרת הצללים (גרירת מכוון Shadows ימינה) והכהיית האזורים הבהירים (גרירת מכוון Highlights שמאלה) (C) יעילה מאחר והיא חושפת פרטים באזורים הניזוקים מניגודיות. יתרונם על פני מכוון הניגודיות הוא בכך שהם מאפשרים הבהרה והכהייה ברירנית. אם הבעיה העיקרית היא איבוד פרטים באזורים הבהירים גררו את מכוון Highlights שמאלה באופן קיצוני יותר מגרירת מכוון הצללים.
מכווני הלבנים והשחורים - מכוון הלבנים (Whites) ומכוון השחורים (Blacks) מייצגים את אזורים הבהירות הקיצוניים בתמונה וגרירתם בכיוון הפוך מפחית את הניגודיות באופן משמעותי, אם כי לא כדאי להגזים בגרירתם כדי למנוע מתוצאה דהוייה (D).
עקומת הגוונים (Tone Curve) - קטגוריה זו מאפשרת שליטה מירבית באזורי בהירות וגם כאן ניתן להפחית ניגודיות באמצעות הנחת נקודה בשליש העליון של העקומה וגרירתה כלפי מטה (E) ולאחר הנחת נקודה בשליש התחתון של העקומה וגרירתה כלפי מעלה (F) - בפועל הכהנו את האזורים הבהירים והבהרנו את הצללים.
טיפ בונוס - הפחתת הניגודיות בתמונה עלולה להעניק לה מראה מעט שטוח. כדי לפצות על אובדן הניגודיות מומלץ לנסות לגרור את מכוון Clarity מעט ימינה (G).
מאמר מלא אודות ניגודיות בלייטרום בקישור זה (צילום: יגאל לוי)
טיפ 498: ניצול מקור אור ליצירת דרמה
אחת הדרכים היעילות למיקוד עיניי הצופה בנושא היא הכהיית קצוות התמונה. הבעיה היא שלא תמיד הנושא ממוקם באמצע ולעיתים הכהיית הקצוות עלולה להכהות גם את קצוות הנושא. הדוגמא הבאה צולמה במקום חשוך למדי שהואר בחלקו על ידי חלונות. על מנת להאיר את הנושא נעשה שימוש ברגישות חיישן גבוהה (ISO) ובמבזק שהאירו לא רק את הנושא, אלא את גם את הסביבה. כתוצאה מכך איבדנו חלק מהדרמה בסצינה וכדי להשיבה נשתמש בטכניקה המכהה במדויק את האזור שסביב הנושא, ומבליטה את האזור המואר ובפועל יוצרת ניגודיות בין האור לחושך.
כדי לעשות זאת בחרנו בכלי המסכות (A) ולאחר בחרנו ב-Objects וצבענו את הדמות בתמונה כולל השמלה.
המטרה היא להחשיך את הרקע ולכן שכפלנו את המסכה והפכנו אותה באמצעות לחיצה על כפתור 3 הנקודות שלצד שם המסכה (B) ובחירה בפקודה Duplicate and Invert Mask.
בפועל בחרנו את הרקע סביב הדמות. המטרה כעת היא להחסיר את האזור המואר על ידי החלון ולכן יש ללחוץ על המסכה (C) ולאחר על כפתור (D) Subtract הממוקם מתחת למסכה ומהתפריט הנשלף יש לבחור ב-Radial Gradient. יש לגרור את הכלי ולסובב אותו כך שמרכז המעגל ימוקם באזור החלון ואלומת האור תכוון לדמות בהתאם לכיוון האור. ניתן לראות בדוגמא שהדמות מוארת בעיקר מימין למעלה ולכן המעגל מוקם אלכסונית מהפינה הימנית העליונה כלפי מטה.
כל שנותר לעשות הוא לגרור את מכוון החשיפה (Exposure) שמאלה להכהיית הרקע ואת מכוון הניגודיות מעט ימינה (E).
מימין תמונת המקור שאמנם מוארת היטב, אך חסרת דרמה. משמאל לאחר השלבים המתוארים.יצירת אלומת אור והחשכת האזור סביב הדמות מבליטים אותה ומוסיפים עניין. (צילום: יגאל לוי)
טיפ 497: פיצול גוונים אזורי
לייטרום מציעה קטגוריה נפרדת לצביעת אזורי בהירות בשם Color Grading. הקטגוריה לא נועדה לתיקון צבעוניות, אלא כדי להוסיף אפקט לתמונה שיתמוך באוירה אותה אנו מנסים לשדר. הבעיה היא שקטגוריה זו משפיעה על כל צבעי התמונה ולא ניתן ליישם אותה על אזור באמצעות מסכה. מה אם למשל אנו מעוניינים להעניק אפקט של פיצול גוונים לרקע בלבד? הטריק הבא שימושי למקרים בהם אנו מעוניינים לתבל את התמונה באפקט המחמם את האזורים הבהירים ומכהה את הצללים.
ראשית יש ללחוץ על כלי המסכות (A) ובחלון שנפתח יש ללחוץ על כפתור Background לבחירת הרקע בתמונה. בפועל לייטרום תבחר הכל מלבד הנושא בתמונה - בדיוק מה שאנחנו צריכים.
כעת יש לגלול לתת־הקטגוריה Curve וללחוץ על כפתור החץ שלצידה כדי להציגה (B).
בשלב זה, לבחירת ערוץ הצבע הכחול, יש ללחוץ על העיגול הכחול הממוקם מעל לעקומה (C).
יש ללחוץ על השליש העליון בעקומה ולגרור את הנקודה מעט כלפי מטה (D) להוספת צהוב לאזורים הבהירים בתמונה ולאחר ללחוץ על השליש התחתון בעקומה ולגרור את הנקודה כלפי מעלה (E) להוספת כחול לאזורים הכהים בתמונה. אופן גרירת הנקודות בהתאם לתמונה. משמע, גרירת הנקודה העליונה כלפי מעלה תוסיפו יותר צהוב לאזורים הבהירים וגרירת הנקודה התחתונה כלפי מעלה תוסיפו כחול לצללים.
אפקט זה מתאים לתמונות בהן יש מקור אור -הוספת צהוב לאזור מואר וכחול לאזור מוצלל מגדיל את אפקט התאורה ומקצין את האווירה. (צילום: יגאל לוי)
טיפ 496: תזכורת שנתית - מה עושים בתחילת השנה
הימים הראשונים של השנה כבר מאחורינו והגיע העת לעדכן את תבנית המידע אודות זכויות היוצרים שלכם בתמונות.
טיפ זה מסביר כיצד עושים זאת גם אם אין לכם בכלל אחת כזאת והשלבים די פשוטים:
ראשית יש לעבור למודול הספרייה (Library) ולהפעיל את הפקודה Edit Metadata Presets מתפריט Library.
בחלון שנפתח, במידה ולא הייתה לכם תבנית בעבר - מלאו את הפרטים אודותיכם, באגף Copyright ההמלצה היא לכתוב שהתמונות מוגנות ואין להשתמש בהן ללא הסכמה מראש ובכתב (A). עם סיום הזנת הפרטים יש ללחוץ על תפריט Preset (B) ולבחור בפקודה Save Current Settings as new Preset. בחלון שנפתח כדאי להעניק לערכה שם הכולל את השנה הנוכחית ולאשר את החלון (C) ולאחר ללחוץ על כפתור Done שבתחתית החלון .(D)
שימו לב שאם כבר הגדרתם בעבר תבנית ואתם זקוקים רק לעדכון שלה, ניתן לבחור מתפריט Preset בתבנית הקודמת, לערוך אותה ולאחר לשמור את התבנית בשם חדש באמצעות הפקודהSave Current Settings as new Preset מתפריט Preset. בחלון שנפתח העניקו שם לערכה (C) תבנית זו תשמש לכל התמונות שמעתה תייבאו לתוכנה.
בחלון הייבוא בקטגוריה Apply During Import בתפריט Preset יש לבחור בשם התבנית שזה עתה יצרתם (E) והמידע יוטמע לכל תמונה שתייבאו. ניתן, כמובן, ליצור מספר תבניות לשימושים שונים ולבחור בתבנית הרצוייה בחלון הייבוא. את המידע ניתן כאמור לראות במודול הספרייה בקטגוריה (F) Metadata.
טיפ 495: שיטה נוספת לשליטה בגווני האפור
לייטרום מספקת מספר דרכים לשלוט באופן המרת צבעי התמונה לגווני אפור. הדרך הראשונה היא בחירה בפרופיל צבע, השניה היא באמצעות הקטגוריה B & W והשלישית באמצעות טיפול ברירני באמצעות כלי המסכות. אלו כמובן לא כל השיטות ובמדור זה הצענו טכניקות נוספות לשליטה באופן המרת הצבעים. השיטה הבאה נעזרת בקטגוריה שנועדה במקור לכיול צבעי התמונה, אך יכולה לשמש כשלב בתהליך המרת הצבעים לגווני אפור.
להמרת צבעי התמונה לגווני אפור יש בשלב ראשון ללחוץ על כפתור B&W שבראש הקטגוריה Basic שבמודול הפיתוח, או ללחוץ על מקש V במקלדת.
כעת יש לעבור לקטגוריה Calibration שבתחתית רשימת המודולים (A). על קטגוריה זו פרסמנו שני מאמרים נרחבים, אך הפעם נשתמש בה אחרת. אמנם קטגוריה זו מטפלת בצבע וצבעי התמונה שלנו הומרו לגווני אפור, אך אין זה אומר שהיא איננה משפיעה על בהירותם של צבעי המקור. כל שיש לעשות הוא לגרור כל אחד מהמכוונים (B) ימינה או שמאלה ולבדוק אם השפעת המכוון חיובית על התמונה או שלילית. בפועל המכוונים מתעלמים מהעובדה שלא קיים צבע בתמונה וגרירת המכוונים גוון (Hue) ורוויית צבע (Saturation) תשפיע על בהירות הצבעים. המטרה, כמו תמיד, היא להבליט את הנושא וליצור תוצאה המסייעת לספר את הסיפור בתמונה. שימו לב שגרירת המכוונים בדוגמא זו מתאימה לתמונה זו ובתמונה אחרת יהיה עליכם לגרור את המכוונים אחרת. נסו ותיהנו!
העובדה שקיימות שיטות שונות לשליטה באופן המרת צבעי התמונה לגווני אפור לא מונעת מכם לשלב בין השיטות להשגת התוצאה הרצויה... (צילום: יגאל לוי)
Comments