מה גורם לצופה להביט ממושכות בתמונה וליהנות ממנה? מה הופך תמונה למעניינת? התשובה הברורה ביותר לשאלות אלו היא נושא, אור וקומפוזיציה. אך יש מרכיבים נוספים הנגזרים מתשובה זו ואחד מהם נוגע בניגודיות טונאלית. בכוחה להבליט את הנושא, למשוך את עיני הצופה למרכיבים שונים בתמונה ולהעביר את המסר במהירות. ההבדל בין אזורים בהירים לכהים ובין צבעים עזים לדהויים מונע הסחות דעת ויוצר תמונה מעניינת. הפקת המרב מהאור והצל בתמונה באמצעות הגדלת הניגודיות בין גוונים תעניק לה עומק ותשפר את האיכות האמנותית. במאמר זה נציע דרכים להגדלת הניגודיות באופן שתגרום לתמונות שלכם להיראות מעניינות יותר.
01 ניגודיות טונאלית
ניגודיות טונאלית בצילום ובעיבוד תמונה מתייחסת להבדל בין האזורים הבהירים ביותר לכהים ביותר בתמונה. הניגודיות ממלאת תפקיד חשוב במראה הכללי ובהשפעה על האופן שבו פרטים נתפסים. ניגודיות גבוהה יוצרת הבחנות חדות ומספקת מראה חי ודרמטי. ניגודיות נמוכה יוצרת מראה עדין, עמום או שטוח יותר, המשמש לעתים קרובות לאפקטים רכים או חלומיים. לייטרום מאפשרת להוסיף או להפחית ניגודיות במגוון דרכים.
הדרך הראשונה היא דווקא אוטומטית והיא באמצעות לחיצה על כפתור Auto. לחיצה על כפתור זה מגדילה את טווח הבהירות ולעיתים מספקת, אך משאירה את הבחירה בידי המחשב. ניתן להשתמש בכפתור Auto כנקודת פתיחה ולשפר את התוצאה באמצעות הדרכים שמיד נציין.
הדרך השניה והמוכרת ביותר להגדלת ניגודיות היא באמצעות מכוון Contrast הממוקם מתחת למכוון החשיפה בקטגוריה Basic שבמודול הפיתוח (A). גרירת המכוון ימינה תגדיל את ההבדלים בין האזורים הבהירים לאזורים הכהים בתמונה.
הדרך השלישית היא באמצעות המכוונים Blacks ו-Whites המייצגים את קצוות ההיסטוגרמה (B). גרירה שמאלה של מכוון Blacks תכהה את האזורים הכהים ביותר בתמונה וגרירה ימינה של מכוון Whites תבהיר את האזורים הבהירים ביותר ובכך תגדיל הניגודיות בין האזורים הבהירים ביותר לאזורים הכהים ביותר בתמונה.
הדרך הרביעית היא באמצעות הקטגוריה Tone Curve. הנחת נקודה בחלקו העליון של הציר וגרירתה כלפי מעלה תבהיר את האזורים הבהירים והנחת נקודה בחלקו התחתון של הציר וגרירתה כלפי מטה תכהה את האזורים הכהים ובכך תגדל הניגודיות (C). ניתן לעשות זאת גם באמצעות העקומה הפרמטרית שבקטגוריה זאת.
הדרך החמישית היא באמצעות שימוש בפרופיל צבע. לחיצה על כפתור 4 המלבנים (D) שבראש הקטגוריה Basic ובחירה בפרופיל המעצים ניגודיות כמו Adobe Vivid, או Adobe Landscape לא רק תעצים את הניגודיות, אלא גם את רוויית הצבעים. בשימוש בפרופילי צבע להמרת צבעי התמונה לגווני אפור תוכלו לבחור בפרופילים המגדילים או מפחיתים ניגודיות.
ראוי לציין שדווקא הפחתת ניגודיות עשוייה לעיתים להועיל, במיוחד בימים שטופי שמש בהם הנושא המצולם כהה או מוצלל. משמע, לעיתים דווקא הדרך ההפוכה מיטיבה עם התמונה ולכן כדאי להתייחס לכל תמונה בהתאם לתכולה שלה ולאווירה שאנחנו מעוניינים להעביר.
02 ניגודיות צבעונית - רווייה
מטרתה של ניגודיות ליצור היררכיה חזותית, לשפר את הדגשים ולהביא תשומת לב לחלקים מסויימים בתמונה. בעוד ניגודיות טונאלית מושכת תשומת לב לצללים ואזורי אור, ניגודיות צבעונית יוצרת הפרדה חזותית באמצעות שתי שיטות עיקריות. הראשונה באמצעות רוויית צבע. העין האנושית נוטה להימשך לאזורים רוויי צבע. דמות צבעונית על רקע אפרורי, למשל, היא מתכון טוב להשגת תשומת לב. ניתן להקצין מצב זה גם בעת עיבוד התמונה. בדוגמא זו שצולמה ביום אפרורי, השמלה האדומה בולטת למרחוק. כדי להבליטה עוד יותר ניתן להיעזר בקטגוריה Color Mixer (A). בדוגמא זו בחרנו בתת־הקטגוריה (B) Saturation וגררנו את מרבית המכוונים שאינם אדום שמאלה (C). הפחתת הרווייה, או אם תרצו עמעום הצבעים שאינם חלק מהנושא הבליטו אותו ולצד הקוים המנחים בתמונה עיני הצופה מונחות להביט בנושא. ככל שיש הבדלים גדולים יותר בין הנושא לסביבתו כך ההפרדה החזותית חזקה יותר.
03 ניגודיות צבעונית - צבעים משלימים
יצירת עניין לא כרוכה בהכרח בהבלטת הנושא. לעיתים ההבדל בין שני צבעים בתמונה מדגיש את הפרטים ועושה את העבודה. בצילום כדאי להבחין במצבים אלה בשטח. הדוגמא הימנית מציגה השתקפות של בניינים צהבהבים על רקע אגם כחלחל. צהוב הוא הצבע המשלים של הכחול. צבעים אלה ממוקמים זה מול זה בגלגל הצבעים. בדוגמא הימנית החסקה האדמדם על רקע הים הכחלחל יוצר ניגודיות צבעונית בולטת.
רגע, איך מבליטים ניגודיות צבעונית זו בלייטרום? ללייטרום מספר כלים להקצנת השוני בין צבעים, אחד מהם היא הקטגוריה Color Grading המאפשרת לצבוע אזורי בהירות בתמונה (A). הקטגוריה מציגה 3 גלגלי צבע המייצגים את שלושת אזורי הבהירות: הגלגל הימני את האזורים הבהירים (Highlights), השמאלי את הצללים (Shadows) והעליון את גווני הביניים (Midtones). צביעת אזורי בהירות לא נועדה לתיקון צבעוניות, אלא כדי להוסיף אפקט לתמונה שיתמוך באוירה אותה אנו מנסים לשדר. באופן כללי, כדי לעשות זאת יש לגרור את העיגול הלבן שבמרכזו של הגלגל (B) לכיוון הצבע הרצוי - גרירת העיגול כלפי חוץ תעצים את רוויית הצבע ולעומת זאת גרירתו כלפי מרכז העיגול תפחית את הרווייה. על מנת להעצים את הניגודיות בין האזורים הבהירים לצללים מומלץ לגרור את העיגול באזורים הבהירים בכיוון מנוגד לאזורים הכהים. בדוגמא זו שצולמה בלילה גררנו את העיגול באזורים הבהירים לכיוון הצהובים ולעומת זאת בצללים גררנו את העיגול לכיוון הכחולים. כל זאת מאחר וצהוב וכחול מנוגדים זה אל זה בגלגל הצבעים. מכוון הבהירות הממוקם מתחת לכל גלגל (C) מאפשר לשלוט על בהירות טווח הצבעים. הבהרת האזורים הבהירים והכהיית הצללים תגדיל את הניגודיות הטונאלית לצד הניגודיות הצבעונית.
מכוון האיזון (Balance) מאפשר לקבוע אילו מבין הצבעים (אלו של הצללים או אלו של הבהירים) יודגשו (D). בדוגמא זו גרירת המכוון ימינה תוסיף צהובים על חשבון הכחולים וגרירה שמאלה תעשה את ההפך.
מכוון המיזוג (Blending) מאפשר לקבוע את כמות מיזוג או חפיפת הצבעים שהוקצו לגווני הצללים/אזורי הביניים/האזורים הבהירים. בכל הנוגע להגדלת ניגודיות מומלץ לא לגעת במכוון זה. מאמר מפורט על קטגוריה זו בקישור זה.
04. ניגודיות פרטים - עומק שדה
אחת הטכניקות להבלטת הנושא היא צילום בעומק שדה רדוד. הצלם קובע מפתח צמצם רחב ככל האפשר (ערך F נמוך) ובמידת הצורך משתמש בעדשת זום ומתמקד בנושא. התוצאה - הנושא בחדות מלאה והרקע מלפניו ומאחוריו מטושטש. הניגודיות באה לידי ביטוי באזורים חדים ומלאי פרטים מול אזורים מטושטשים. העניין הוא שעדשות איכותיות בעלות מפתח צמצם רחב יקרות מאוד וללייטרום פתרון פשוט הנעזר בבינה מלאכותית כדי לדמות עומק שדה רדוד.
במודול הפיתוח (Develop) יש לבחור בקטגוריה A) Lens Blur).
כעת יש לסמן את האפשרות Apply (B) – לייטרום תנתח את התמונה ולאחר תציג מספר אפשרויות:
בראש החלון מכוון Blur Amount השולט בעוצמת הטשטוש (C). הבעיה היא שבשלב ראשון המשתמש לא יודע בדיוק איזה אזורים בחרה הבינה המלאכותית לטשטש ואיזה אזורים נבחרו להישאר חדים. סימון האפשרות (D) Visualize Depth יציג את התמונה כמפה צבעונית המשקפת אזורים חדים ומטושטשים בתמונה.
בשלב זה ניתן לצמצם או להרחיב את עומק השדה באמצעות גרירת קצוות המלבן (E). גרירה כלפי פנים המלבן תטשטש יותר אזורים וגרירה כלפי חוץ תגדיל את עומק השדה ותטשטש פחות אזורים. בעת הגרירה יוצגו האזורים שבחדות מלאה באפור, אזורים שבחדות חלקית בצהוב-כתום ואזורים שמיחוץ למיקוד בסגול.
לקטגוריה זו אפשרויות נוספות עליהן ניתן לקרוא במאמר מפורט שבקישור זה.
05 ניגודיות פרטים אזורית
כאמור, הנושא בולט כאשר הוא חד יותר מהרקע סביבו. יצירת עומק שדה רדוד מספקת אשליה של חדות באמצעות טשטוש הרקע. ניתן ליצור ניגודיות בין הנושא לרקע באותו אופן באמצעות חידוד והעמקת פרטי הנושא. מודול הפיתוח מספק מספר דרכים למשימה זו, הראשונה שבהן היא הקטגוריה Detail המספקת מכוונים לחידוד התמונה. העניין הוא שמכוונים אלו נוגעים לחידוד כלל התמונה ועל מנת ליצור ניגודיות בין הנושא לרקע מומלץ לבצע חידוד בררני המשפיע רק על האזורים החשובים, כמו הנושא.
כדי לעשות זאת יש לבחור בכלי המסכות (A) ולבחור ב-Objects. כעת יש לצבוע את האזור אותו אתם מעוניינים לחדד (B).
בשלב זה יש לגלול לתת־הקטגוריה Effects ולגרור את מכוון Texture, המשפיע על פרטים בגודל בינוני - ימינה ובהתאם לגרור ימינה את מכוון Clarity המבצע העמקת פרטים גסים יותר (C).
ניתן לגלול מעט למטה לתת־הקטגוריה Detail ולגרור מעט ימינה את מכוון Sharpness המשפיע על הפרטים העדינים (D).
טיפ בונוס: ניתן להעצים את הניגודיות בין הנושא בעל האזורים החדים לבין הרקע באמצעות השלבים הבאים:
יש ללחוץ על המסכה (D) עם לחצן ימני בעכבר ומהתפריט הנשלף יש לבחור בפקודה Duplicate and Invert Mask - פקודה זו תשכפל את המסכה ותהפוך אותה כך שכל התמונה נבחרת למעט הנושא. כל שנותר הוא לגרור את מכווני Texture, Clarity ו-Sharpness שמאלה.
מאמר מפורט אודות חידוד והעמקת פרטים בקישור זה.
לסיכום
שימוש מושכל בניגודיות יכול לשפר כמעט כל תמונה. קיימים מספר סוגים של ניגודיות - טונאלית המתייחסת להבדלים בין האורים הבהירים ביותר לכהים ביותר, צבעונית המבדילה בין אזורים רוויים לרוויים פחות ובין צבעים חמים לקרים, ניגודיות פרטים המבדילה בין אזורים חדים למטושטשים וניגודיות פרטים אזורית המעמיקה פרטים באזורים החשובים ומעמעמת בשאר. לא חייבים להשתמש בכל השיטות ובטח שלא על תמונה אחת. אך הכרת הטכניקות עשוייה לסייע בהעברת המסר באופן יצירתי וברור.
כל התמונות במאמר צולמו על ידי יגאל לוי ©
Bình luận