פוטושופ מציעה לא מעט שיטות שילוב שפעולתן מורכבת. די להציץ בנוסחה המפעילה אותן כדי להבין שמאחורי שם פשוט מסתתרת תורה שלמה. שיטת השילוב Linear Light מורכבת משתי שיטות שילוב אחרות ומטרתה להבהיר או להכהות את השכבות תחתיה ללא הוספת רווייה. Linear Light חברה גם בנבחרת ׳המיוחדות׳ הכוללת 8 שיטות שילוב בעלות תכונות עליהן נדון במאמר. עוצמתה של כל שיטת שילוב היא בשימושים שלה ו-Linear Light מספקת לא מעט כאלה. החל ביצירת אפקטים של אור, עבור בחידוד עוצמתי וכלה בהוספת טקסטורות לתמונה. אם עוד לא השתמשתם בה בעבר, סביר שמעתה היא תצטרף לארגז הכלים שלכם.
נעים להכיר Linear Light
שיטת השילוב Linear Light חברה במשפחה של שיטות שילוב החולקות תכונה דומה והיא הוספת ניגודיות לשכבות תחתיה. באופן כללי החלפת שיטת השילוב של השכבה באחת מהשיטות שבמשפחה זו בודקת אם בהירות השכבה המסומנת בהירה או כהה יותר מ-50% אפור. אם היא בהירה מ-50% אפור היא תבהיר את השכבות תחתיה ואם היא כהה מ-50% אפור היא תכהה אותן. למעט שיטת השילוב Hard Mix כל שיטות השילוב במשפחה זו יהפכו פיקסלים הצבועים ב-50% אפור לשקופים. Linear Light בפועל משלבת שתי שיטות שילוב אחרות- Linear Dodge ו-Linear Burn. בניגוד לשיטות שילוב אחרות במשפחה Linear Light לא מגדילה את רוויית הצבעים בתמונה- מה שהופך אותה לאידיאלית להבהרה והכהייה של אזורים בתמונה.
למעבר מהיר לשיטת שילוב זו יש ללחוץ על מקש V למעבר לכלי ההזזה ולאחר להשתמש בקיצור המקלדת Shift+Option+J במק, או Shift+alt+J בחלונות.
למה Linear Light?
שיטת השילוב Linear Light חברה במשפחה של 8 שיטות שילוב מיוחדות המגיבות אחרת כשמשנים את אחוז אטימות השכבה (Opacity) מול שינוי אחוז אטימות המילוי (Fill). שיטות שילוב אלו יגיבו טוב יותר כשמפחיתים את אטימות המילוי.
כדי להמחיש זאת כדאי לעקוב אחר השלבים הבאים- את התמונה ניתן להוריד מקישור זה.
ראשית נבחר בצבע חזית צהוב (#ffe180) ולאחר נלחץ בתחתית חלון השכבות על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי ונבחר ב-Gradient.
בחלון שנפתח נבחר במעבר מצבע חזית לשקוף, בתפריט Style נבחר ב-Radial ובשדה Scale נקליד את הערך 250% כדי שהמעבר יאיר את האזור השמאלי של פני המצולמת.
כעת יש להזיז את סמן העכבר לכיוון מעבר הצבע בתמונה, ללחוץ ולגרור את המעבר לפינה השמאלית העליונה של התמונה ולאשר את החלון (OK).
בשלב זה יש להחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-Linear Light ולהפחית את אטימות המילוי של השכבה (Fill) ל-50%.
על מנת להעצים את האור באזור החלון יש לשכפל את השכבה (Cmd+J במק, או Ctrl+J בחלונות), לבצע לחיצה כפולה על דמות השכבה בחלון השכבות ובחלון שנפתח לקבוע בשדה ה-Scale את הערך 125% ולאשר את החלון (OK).
ניתן לחזור על התהליך בצידה הימני של התמונה, רק שהפעם נבחר בצבע חזית סגול (#24007f) ואת המעבר יש לגרור לפינה הימנית העליונה. לא לשכוח להחליף את שיטת השילוב של שכבת המעבר ל-Linear Light ולהפחית את אטימות המילוי של השכבה (Fill) ל-50% או בהתאם לטעמכם האישי.
מימין תמונת המקור ומשמאל לאחר השלבים המתוארים. שימו לב שכל שנדרש להשגת האפקט הוא שתי שכבות מעבר צבע בשיטת שילוב Linear Light באטימות מילוי בינונית. בדוגמא זו הקצנו במכוון את השפעת השכבות כדי להמחיש את עוצמתה של שיטת שילוב זו גם באטימות בינונית.
כוחה של בהירות
כזכור, שיטת השילוב Vivid Light החברה במשפחה זו מאפשרת לטפל בבהירות וברוויית צבע. העניין הוא שמקצועני עריכת צבע בכל תחום מבקש לשלוט בכל מרכיב בצבע בנפרד, כך ניתן יהיה להשיג דיוק מירבי.
שיטת השילוב Linear Light לעומת זאת מטפלת בבהירות בלבד ולכן מאפשרת לבצע הבהרה והכהייה ללא הצורך בהבנה מעמיקה של שכבות התאמה מורכבות. בדוגמא שלפניכם תמונה המציגה נרות מוארים. על מנת להדגיש את הנושא אנחנו מבקשים להכהות את התמונה מלבד הפתילות הדולקות.
כדי לעשות זאת יש ללחוץ על מקש D במקלדת לאיפוס צבעי החזית והרקע.
כעת ליצור שכבה חדשה, להחליף את שיטת השילוב שלה ל-Linear Light (A) ולהפחית את אטימות המילוי של השכבה ל-50% (B).
בשלב זה נוסיף את השכבה המכהה- יש ללחוץ בתחתית חלון השכבות על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי ומהתפריט הנשלף לבחור ב-Solid Color ולאשר את החלון שנפתח. שכבת המילוי החליפה את השכבה הריקה, אך שמרה על מאפייניה.
אם התוצאה כהה מדי לטעמכם, ניתן להפחית את אטימות המילוי של השכבה. במידה ותמונה לא כהה מספיק, ניתן כמובן להגדיל את אטימות המילוי של השכבה.
על מנת להבליט את מקורות האור בתמונה יש לבחור בכלי המכחול ובמברשת רכה בגודל מעט גדול מהבסיס ממנו יוצאת הפתילה, לסמן את המסיכה של שכבת המילוי (C) ולצבוע את אזור הלהבות בלחיצה אחת.
מימין תמונת המקור ומשמאל לאחר השלבים המתוארים
כאמור שיטת שילוב זו משפיעה גם על בהירות התמונה. בדוגמא שלפניכם רצועות בהירות המונחות מעל התמונה. המספרים מייצגים את עוצמת הבהירות של כל רצועה כש-0 מייצג שחור ו-100 מייצג לבן. בהירות קטנה מ-50 מכהה את התמונה וכזו הגדולה מ-50 מבהירה אותה. כשהרצועה בהירה בעוצמה מלאה (100%) התמונה מובהרת באופן מירבי (לבן) וכשהרצועה שחורה התמונה מוכההת באופן מירבי (שחור). בדומה למרבית שיטות השילוב ממשפחה זו גם כאן אפור 50% נעלם ולא משפיע על תמונת המקור.
חידוד בעוצמה גבוהה
שיטת השילוב Linear Light חברה במשפחה של שיטות שילוב המגדילות ניגודיות. ניתן לנצל תכונה זו כדי לחדד או להעמיק את הפרטים בתמונה.
כדי לעשות זאת יש לשכפל את השכבה (Cmd+J במק, או Ctrl+J בחלונות).
כעת יש להמיר אותה לשכבת פילטרים חכמה באמצעות הפקודה Convert for Smart Filters מתפריט Filter.
רגע לפני שנחדד את התמונה נחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-Linear Light.
בשלב זה נפעיל על השכבה את הפילטר High Pass ובחלון שנפתח יש לקבוע ערך בינוני (1.5-6 פיקסלים) בהתאם לתמונה ולאשר את החלון (OK).
ניתן לשוב בכל עת ולערוך את הפילטר על ידי לחיצה כפולה על שם הפילטר מוצמד לשכבה בחלון השכבות.
בשלב זה, מומלץ להסתיר את תכולת השכבה על ידי החזקת מקש option במק, או alt בחלונות ולחיצה על כפתור המסיכה בתחתית חלון השכבות.
כעת יש לבחור בכלי המכחול, במברשת רכה ובצבע חזית לבן ולצבוע רק את האזורים שאנו מעוניינים לחדד- בדוגמא זו צבענו את פני המצולם, הכובע והידיים ונמנענו מצביעת הרקע. מימין תמונת המקור ומשמאל לאחר החידוד.
טיפ בונוס- אם החידוד לא מספק ניתן לשכפל את השכבה ולאחר להפחית אטימות המילוי שלה בהתאם לטעמכם האישי.
הוספת טקסטורות לתמונה
שיטות השילוב ממשפחת הניגודיות מאפשרות להוסיף לתמונה טקסטורה ולתבל תמונה באוירה שונה. כזכור כמעט כל שיטות השילוב במשפחה זו מעלימות אפור בדרגת בהירות של 50%, אזורים בעלי בהירות קטנה מ-50 יכהו את התמונה ואזורים בעלי בהירות הגדולים מ-50 יבהירו אותה. אזורים בעלי בהירות של 50% לא ישפיעו על התמונה. עובדה זו מאפשרת לייבא לתמונה קובצי טקסטורה ולמזג אותם עם המידע בתמונה באופן מהיר וטבעי. בדוגמא הבאה נוסיף מיסתורין לתמונה באמצעות תמונת עשן. את התמונה הבאה הורדנו מקישור זה.
את קובץ הטקסטורה ניתן לייבא לתמונה במגוון דרכים - פתיחת הקובץ וגרירתו לקובץ עליו אתם עובדים, או הצבתו באמצעות אחת מהפקודות Place Embedded/Place Linked מתפריט File.
כעת יש להתאים את גודלה של הטקסטורה למימדי המסמך בעזרת גרירת אחת מנקודות הקצה של תיבת השינוי עד שהטקסטורה תמלא את שטח התמונה. לאישור התיבה יש ללחוץ על מקש Enter/Return.
במידה והטקסטורה שייבאתם למסמך איננה בגווני אפור, יש לבטל את רוויית הצבעים שלה באמצעות הפעלת הפקודה Hue/Saturation מתפריט Image>Adjustments. בחלון שנפתח יש לגרור את מכוון Saturation שמאלה עד הסוף ולאשר את החלון (OK).
כעת יש להחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-Linear Light (A)- בשלב זה עוצמת העשן תיראה מופרזת ולכן כדי להתאימה לתמונה יש להפחית את אטימות המילוי (Fill) של השכבה בהתאם לטעמכם האישי- אנחנו הסתפקנו ב-15% (B).
בדוגמא מימין: תמונת הטקסטורה ומשמאל לאחר הנחת הטקסטורה בשיטת שילוב Linear Light באטימות מילוי של 15%. שימו לב שבמידה והטקסטורה מפריעה באזורים מסויימים, למשל פני הדמות, ניתן להוסיף מסיכה לשכבה ולצבוע באזורים אלה.
מה למדנו עד כה
שיטת שילוב זו היא ממשפחת שיטות השילוב המוסיפות ניגודיות. אם תוסיפו למשל שכבת התאמה כלשהי ותחליפו את שיטת השילוב שלה ל-Linear Light - בפועל אתם תוסיפו כמות נכבדת של ניגודיות לתמונה.
שיטת שילוב זו היא שילוב של שתי שיטות שילוב אחרות- אחת מבהירה (Linear Dodge) ואחת מכהה (Linear Burn)- מכאן אפשר להבין מאיפה מגיעה הניגודיות (הבהרה והכהייה).
מאפייני הוספת הניגודיות של שיטת שילוב זו מאפשרים לבצע חידוד עוצמתי לתמונה.
שיטת שילוב זו חברה במשפחה של 8 שיטות שילוב מיוחדות המגיבות אחרת כשמשנים את אחוז אטימות השכבה (Opacity) מול שינוי אחוז אטימות המילוי (Fill). שיטות שילוב אלו יגיבו טוב יותר כשמפחיתים את אטימות המילוי.
כמעט תמיד השפעת שיטת שילוב זו תהיה מוגזמת ולכן מומלץ לנסות להפחית את אטימות המילוי של השכבה (Fill).
שיטת שילוב זו מתאימה להוספת תאורה וטקסטורה לתמונה.
Comments