צילום בתאורה חלשה ו/או ברגישות חיישן (ISO) גבוהה, עלול להוסיף לתמונה רעש המתבטא בגרעיניות, או בנקודות וכתמים צבעוניים המכסים את כל שטח התמונה, או רק אזורים כהים בה. בעידן האנלוגי היה בלתי אפשרי להפחית רעש בעת הפיתוח. כמות הרעש נגזרה ממהירות סרט הצילום (כך קראו לזה) וצלמים רכשו סרטי צילום ברגישות גבוהה בכוונה תחילה כדי ליצור גרעיניות מסויימת שהייתה לטעמם. העידן הדיגטלי מאפשר לקבוע רגישויות חיישן בערכים שהיו נחשבים לדמיוניים בעת ההיא. קביעת רגישות גבוהה מאפשרת ללכוד תמונות בתנאי תאורה ירודים במיוחד, אך עדיין התשלום הוא ברעש שלעיתים בלתי נסלח, במיוחד מצד הלקוח. לייטרום מציעה מנגנון הסרת רעש שבשימוש נכון מצליח למזער נזקים תוך שימור הפרטים בתמונה. במאמר זה נסביר כיצד משתמשים במדור הפרטים בלייטרום, כיצד מאתרים רעש ואיך רותמים אותו להצלת תמונות אבודות.
01 על מה כל הרעש
כאמור, קיימות מספר סיבות להופעת רעש בתמונות. החל בצילום בתאורה חשוכה, עבור בשימוש ברגישות חיישן גבוהה וכלה בצילום בחשיפה ארוכה וצילום במצלמה בעלת חיישן קטן מדי) או למרבה ההפתעה גדול מאוד). אפשר לדמות את הגדלת רגישות החיישן להגברת עוצמת השמע במגבר של גיטרה חשמלית .ככל שמגבירים הצליל של הגיטרה רועש יותר, אך הוא נעשה גם צורם ופחות נקי. הגדלת רגישות החיישן (ISO) מגדילה את האות ובהתאם את העיוות המתבטא ברעש. אם זה אפשרי מומלץ למנוע הופעת רעש עוד בזמן הצילום ולהסתמך פחות על תוכנות עריכה כמו לייטרום. אך יש מקרים בהם רעש הוא בלתי נמנע. ראוי לציין מראש שרעש לא תמיד מהווה חיסרון. הכל מתחיל בטעם של הצלם (או הלקוח( ובסיפור שמנסה הצלם להעביר בתמונה. העניין הוא שבתמונות צבע בעיקר ,רעש עלול להפריע לנושא, להסיח דעת ולגרום לאיבוד פרטים. לפני שאתם מתחילים במלאכת הסרת הרעש כדאי ללמוד קצת על הגדרת הרעש הדיגיטלי. מנקודת מבט טכנית, רעש הוא הביטוי החזותי של יחס האות לרעש נמוך, אשר נמדד בדציבלים. לכל צלם יש סבילות אחרת לרעש. יש צלמים המצלמים בעיקר בשחור-לבן ורעש עושה להם טוב. מאידך יש צלמים הנדרשים לתוצאות חדות ונקיות מרעש ועבורם רעש הוא בבחינת אסון. לפני שאתם מזדרזים להסיר רעש ראוי לעצור לרגע ולשאול עצמכם - על מה תודפס התמונה. הדפסה גדולה תדגיש יותר את הרעש מהדפסה קטנה. אם התמונה נצפית מרחוק - לרעש תהיה משמעות פחותה מצפייה בתמונה מקרוב. גם המדיה עליה תדפיסו את התמונה עשוייה להשפיע. בהדפסה על נייר נטול עץ, או נייר עיתון רגיל, למשל, נקודת ההדפסה מתפשטת וסותמת חלק ניכר מהרעש. אם התמונה מוצגת על גבי מסך, הרי יש צורך לייצא אותה לגודל קטן יותר ולכן שווה לשקול לבצע את הטיפול לאחר הקטנת התמונה. אם כך ראוי להתאים את הטיפול ברעש ליעד בו הוא יוצג. נותר רק להסביר איך מתמודדים עם רעש.
בדוגמא - בחציה התחתון של התמונה בוטלה הפחתת הרעש של לייטרום ובחציה העליון לאחר הפחתת שני סוגי הרעש בתמונה. שימו לב שהרעש הופחת ולא בוטל כליל.
02 אלוהי הפרטים הקטנים
לפני שמתפנים לטיפול בבעיה ראוי לציין שקיימים שני סוגי רעש. רעש צבעוני - המתבטא בכתמי צבע ו/או בפיקסלים במבחר צבעים שונים- לדוגמא אזור שאמור להיות בצבע אחיד סגול ובפועל מציג שילוב של פיקסלים כחולים ואדומים לצד פיקסלים בצבעים שאינם בגוונים אלה. הרעש השני מתבטא בגרעיניות המתבטאת בגושים של פיקסלים בבהירות שונה. אז איך מטפלים בבעיות אלו?
הקטגוריה Detail שבמודול הפיתוח (Develop) מציגה שני מדורים עיקריים- - Sharpening המטפל בחדות התמונה (A) ו- Noise Reduction- המטפל בשני סוגי הרעש הנ"ל .(B) שני מדורים אלו קשורים אחד בשני והתוצאה שתתקבל תלוייה בערכים שייקבעו בכל אחד מהם. אך קודם נסביר באופן בסיסי אודות מכווני הטיפול ברעש: -Luminance רעש זה המתבטא כאמור בגרעיניות וניתן לטיפול באמצעות גרירת מכוון Luminance ימינה עד למיתון, או אף ביטולו כליל. הבעיה היא שהפחתת רעש עלולה לפגוע בפרטים בתמונה ולכן, לפני הסרת רעש, כדאי לקבוע לתוכנה מה נחשב לרעש ולשם כך קיים מכוון .Detail הפחתת רעש כרוכה בהחלקת התמונה ועקב כך לאיבוד ניגודיות בפרטי התמונה. מכוון Contrast מנסה לשחזר חלק מהניגודיות בפרטים הקטנים בתמונה שאבדה כתוצאה מגרירת מכוון Luminance. חלקה התחתון של הקטגוריה מטפל ברעש צבעוני, כאשר מכוון Color קובע את עוצמת הפחתת הרעש, מכוון Detail מגן על פרטים שאבדו ומכוון Smoothness מחליק כתמי צבע שהמכוון הראשי (Color) לא הצליח להסיר. אוקיי, עד כאן התאוריה, אבל מה עושים?
בדוגמא שלפניך חציה השמאלי של התמונה נגוע ברעש צבעוני ואילו חציה הימני לאחר הסרת הרעש הצבעוני.
03 שלב ראשון- הפחתת רעש כללית
הפחתת הרעש צריכה להיעשות באופן שקול ומחושב. באופן כללי מומלץ לבצע הפחתת רעש כללית ולאחר, במידת הצורך, לטפל בהפחתת רעש מקומית
ראשית יש לעבור לתצוגה של 1:1 כדי לבחון את הפרטים בתמונה באופן מדוייק. ניתן לעשות זאת על ידי לחיצה על כפתור 1:1 שבחלון נווט התצוגה (Navigator) הממוקם בפינה השמאלית העליונה של חלון התוכנה, או בעזרת לחיצה אחת על מקש הרווח. בתמונות גדולות ניתן לעבור לתצוגה של 1:2.
כעת מומלץ לגרור את מכוון הכמות (Amount) בקטגוריית Sharpening שמאלה עד הסוף וזאת כדי לבטל כליל את החידוד שבשלב זה רק מגביר את הרעש- אל דאגה, עוד נשוב אליו בהמשך(A) .
כדי למנוע מצב של הפחתת יתר- הטיפול ברעש ייעשה בשני שלבים. בשלב ראשון נפחית רעש לכלל התמונה. יש להחזיק את מקש option במק, או alt בחלונות ולגרור את מכוון Luminance ימינה להפחתת הרעש בתמונה. החזקת מקש option/alt תציג זמנית את התמונה בגווני אפור וזאת כדי לאפשר למשתמש להתרכז בפרטים בתמונה. שימו לב שבשלב זה ניתן לגרור את המכוון עד להסרה מוחלטת של הרעש, אך ההמלצה היא להשאיר מעט מהרעש, בעיקר בתמונות בהן הגיוני שהוא יהיה נוכח. לדוגמא תמונה חשוכה, או תמונה בעומק שדה רדוד שצולמה ברגישות חיישן גבוהה.
כברירת מחדל, לאחר הזזת מכוון ,Luminance מכוון Detail יציג את הערך50 , המעיד על האופן בו לייטרום מזהה רעש. גרירת המכוון שמאלה תגדיל את רגישות התוכנה לרעש ותרכך גם פרטים עדינים בתמונה. גרירת המכוון ימינה תגן על פרטים בתמונה, אך בשימוש חריג עלולה להדגיש את הרעש- ולכן יש לגרור את מכוון זה, כמו יתר המכוונים בקטגוריה, תוך מבט בוחן בתמונה. במקרים בהם הרעש היה בולט לעין, הפחתתו עלולה להשטיח מרקמים בתמונה. גרירת מכוון Contrast תשחזר חלקית את המרקם שאבד. שימו לב שגם כאן גרירת יתר של המכוון עלולה להשיב את הגריעיניות שאפיינה את התמונה(B) .
על הקטגוריה התחתונה העוסקת ברעש צבעוני נדון בהמשך (C) . כעת, אם התוצאה מניחה את דעתך- עשית את מרבית העבודה. הבעיה היא שהפחתת רעש כללית טובה לכלל התמונה ולעיתים פחות טובה לנושא המצולם. מסיבה זו מומלץ לבצע שחזור חלקי של הרעש בתמונה כדי להשיב גם חלק מהפרטים בנושא המצולם. על כך בשלב הבא.
הדוגמא שלפניך צולמה בחשיכה ברגישות חיישן גבוהה- (8000 ISO) מה שגרם לגרעיניות גבוהה.
על אף שלייטרום מאפשרת להסיר כליל גרעיניות זו- נמנענו מכך כדי לשמר ככל האפשר פרטים בתמונה.
04 שלב שני- שחזור פרטים מקומי
השלב הבא הוא לשחזר חלק מהגרעיניות וכתוצאה מכך גם חלק מהפרטים בתמונה. כדי לעשות זאת נסמן את הנושא המצולם.
יש לבחור במברשת ההתאמות (לחיצה על מקש A) (K). באפשרויות הכלי יש לסמן את האפשרות Auto Mask. אפשרות זו תאפשר לסמן את הנושא המצולם ביתר דיוק (B).
כדי לצפות באזור הצביעה, יש לסמן בסרגל האפשרויות שמתחת לתמונה (C) את האפשרות Show Selected Mask Overlay. כעת, צביעה באמצעות מברשת ההתאמות תדגיש באדום את אזור הצביעה. ההדגשה היא כמובן לתצוגה בלבד ובגמר הצביעה יש לבטל את הסימון.
אגב, האפשרות Auto Mask יעילה לצביעה בסמוך לקצוות. במידה והשטח לצביעה גדול, יש לצבוע את מרבית השטח כשאפשרות זו איננה פעילה ולאחר לסמן אותה ולצבוע בסמוך לקצוות האובייקט לצורך דיוק בסימון.
לאחר שצבעתם את הנושא המצולם בצעו לחיצה כפולה על המילה Effect שבראש החלון (D) לאיפוס כל המכוונים.
כעת יש לגרור את מכוון Noise שמאלה להשבת חלק מהגריעיניות והחדות שאבדה בשלב הראשון (E). יש לגרור את המכוון במתינות עד השלב בו הגרעיניות מפריעה לכם. שימו לב שכל הערכים בדוגמאות שבמאמר זה מתאימים לתמונה זו בלבד ויש לגרור את המכוונים בהתאם לתמונה בלבד ולא על פי נוסחה כלשהי.
אוקיי, מה עכשיו? בחלק מהמקרים יהיה עליכם לחדד מעט את התמונה ועל כך בשלב הבא.
05 שלב שלישי- חידוד התמונה
תמונה שצולמה ברגישות חיישן גבוהה עלולה לאבד מהחדות שלה. שלב החידוד איננו הכרחי והוא תלוי כמובן בחדות התמונה בשלב זה. במידה ולתמונה נדרש חידוד יהיה עליכם לעשות זאת באופן מעט שונה מהרגיל. יש לשוב לקטגוריה Detail שבמודול הפיתוח. בחלקו העליון של החלון במדור Sharpening ארבעה מכוונים:
מכוון Amount- קובע את כמות החידוד
מכוון Radius- קובע את רוחב האזור בו יתבצע החידוד
מכוון Detail- קובע את כמות החידוד באזורים בעלי פרטים עדינים
מכוון Masking- מאפשר להגביל את החידוד לקצוות אובייקטים.
בשלב הראשון ביטלנו את החידוד וזאת כדי לא להעצים את הגרעיניות בתמונה. כעת לאחר שהפחתנו אותה ,שווה לבדוק אם ניתן להשיב חדות לתמונה. לפני שנגרור את המכוונים כדאי להציץ בתמונה ולשאול עצמכם היכן נמצאים הפרטים החשובים. במידה ומדובר בתמונת דיוקן, למשל, העיניים הם האזור החשוב ביותר, מאחר ואם הן אינן חדות הצופה יבחין בכך מהר והתמונה עלולה להיות בלתי שמישה. בתמונות אחרות כדאי להגדיר מראש מהו הנושא ובו להתמקד בעת חידוד התמונה. מדור Sharpening מציג בראשו חלונית קטנה ובה תצוגת 100% של חלק מהתמונה .(A) כדי להציג את האזור החשוב לחידוד בחלונית זו יש ללחוץ על כפתור הכוונת הממוקם מימין לחלונית זו (B) וללחוץ על האזור המבוקש בתמונה בחלון המרכזי. כעת הנחת הסמן בגבולות החלונית תאפשר לגרור את התצוגה ולבחון אזורים סמוכים נוספים.
כעת, לפני גרירת המכוונים מומלץ להגביל את השפעת החידוד על קווי מתאר בתמונה, כדי למנוע ככל האפשר את הגברת הרעש. יש להחזיק את מקש option במק, או alt בחלונות ולגרור את מכוון Masking ימינה .(C) בפועל הגבלנו את החידוד לקווי המתאר. בעת לחיצה על מקש option/alt ולחיצה על המכוון- כל התמונה תיהפך ללבן וזאת מאחר וכברירת מחדל כל התמונה מחודדת באותה מידה. גרירת המכוון ימינה תפחית אזורים בעלי בהירות וצבע רציפים ולאט לאט יוצגו קווי המתאר של האובייקטים בתמונה. יש לגרור את המכוון עד שמרבית האזורים בתמונה יוצגו בשחור ויוותרו רק קווי המתאר בלבן. לעיתים יהיה צורך לגרור את המכוון עד הסוף .(C) (100) כעת יש להחזיק את מקש option/alt ולגרור את מכוון Amount ימינה כדי להגביר את החדות- זהירות הגברת החדות עלולה להדגיש את הגרעיניות ולכן יש לגרור תוך מבט בוחן בתמונה .(D)
בשלב זה יש לגרור את מכוון Radius ימינה כדי לקבוע את רוחב השפעת החידוד- גם כאן ניתן להיעזר בהחזקת מקש option/alt להצגת התמונה בגווני אפור- האזורים המחודדים יופיעו כהילה סביב קווי המתאר בתמונה. בניגוד לחידוד רגיל, תמונות מגורענות ייהנו מערך Radius דווקא גבוה.
מכוון Detail אמור לטפל בפרטים עדינים ובתמונות מגורענות עלול דווקא להדגיש גרעיניות ולכן יש לקבוע כאן ערך נמוך מאוד או אפסי. זהו! ניתן להיעזר במתג שבראש המדור (E) כדי לבחון אם השפעת החידוד חיובית על התמונה. אם כן- סיימתם!
06 הסרת רעש צבעוני כאמור, חלקה התחתון של הקטגוריה Detail מטפל ברעש צבעוני (A). כברירת מחדל התוכנה מבצעת תיקון של 25% לעמעום רעש צבעוני. על פניו, מדוע שהתוכנה תעשה את זה אם התמונה לא רועשת?
מצלמות בנות ימינו כוללות מעבד משוכלל המבצע מספר תיקונים לתמונה בעת הצילום. בצילום בפורמט Raw עיבוד זה לא מופעל על התמונה. לייטרום מנסה מראש לפצות על כך ובמרבית המקרים די בצדק. גרירת מכוון Color ימינה קובעת את עוצמת הסרת הרעש הצבעוני. הבעיה היא שלייטרום מורחת אותו כדי שיתמזג עם הרקע ויהיה פחות מורגש. כתוצאת לוואי חלק מהפרטים, בעיקר הבהירים עלולים להיסתם. מכוון Detail מנסה להגן על פרטים אלו- במידה ואתם מבחינים במידע שאבד- יש לגרור את המכוון ימינה. לעיתים הרעש הצבעוני כל כך חזק שנותרים כתמים שמכוון הכמות לא הצליח להסיר. תפקידו של מכוון Smoothness הוא להחליק כתמים אלה. יש לגרור את המכוון תוך מבט בקצוות אובייקטים ולוודא שאינם נמרחים.
07 פתרון לתמונות אבודות
לעיתים כמות הרעש כל כך גדולה ובולטת שנדמה שהתמונה נידונה לסל המחזור. אך עם קצת תושיה אפשר להציל אותה בלחיצת כפתור. כל שיש לעשות הוא להמיר את צבעי התמונה לגווני אפור. כדי לעשות זאת יש ללחוץ על מקש V במקלדת. בשלב זה ניתן להמשיך בעיבוד התמונה בקטגוריה Basic ולאחר לעבור לקטגוריהB&W כדי לעבוד על תרגום צבעי התמונה לגווני אפור.
אם כבר המרתם את התמונה לגווני אפור- הוספת גרעיניות מדומה לתמונה עשוייה להוסיף לה אופי ופרשנות אחרת. יש לעבור לקטגוריה.Effects בקטגוריה זו ניתן להוסיף גרעיניות ואף לשלוט במבנה שלה. מכוון ה Amount-קובע את כמות הגרעיניות שתתווסף לתמונה., מכוון Size קובע את גודלה ומכוון Roughness שולט בעוצמת החספוס של הגרעיניות. גרירת המכוונים תלוייה בטעמכם האישי. שימו לב שבאופן פרדוקסלי הוספה מתונה של גרעיניות עשוייה לטפל באופן מסויים בבעיית טשטוש. אם התמונה מיועדת להדפסה מומלץ להוסיף מעט יותר רעש ממה שנדמה וזאת, כאמור, בשל הגידול בנקודת ההדפסה. לבחינה אמיתית של הפרטים מומלץ להביט בתמונה באחוז תצוגה של 1:1 .
בדוגמא שלפניך תמונה שבצקור צולמה בצבע. המרת התמונה לגווני אפור והוספה מתונה של גרעיניות הוסיפה 'דרמה' לתוצאה הסופית.
Comments