top of page
תמונת הסופר/תיגאל לוי

סודות הפילטרים-17-HSB/HSL

בעבר הרחוק אפשרה פוטושופ להמיר את צבעי התמונה לשני מודלי צבע מיוחדים שחילקו את התמונה לשלושה ערוצים השולטים כל אחד במרכיב אחר בצבע- גוון, רווייה ובהירות. מודלים אלו אפשרו לבצע פעולות מורכבות בתמונה תוך שליטה מירבית בכל מרכיב בצבע בנפרד. לכאורה, התוצאות שהפילטר HSB/HSL מציג נראות פסיכדליות וחסרות שימוש, אך בעזרת מספר פעולות פשוטות אפשר לנצל אותן ליצירה של מסיכות להעצמה חכמה של רוויית הצבעים, להמרה חכמה של צבעי התמונה לגווני אפור ואפילו להוספת אפקט חמים לתמונה.

 

יסודות מרכיבי הצבע

לפני שנדון בפילטר עצמו, לאלו מביניכם שאינם מקצועני עריכת צבע נספר שלכל צבע שלושה מרכיבים:

גוון (Hue) המגדיר את מהות הצבע (כחול, ירוק, צהוב וכו׳)

רווייה (Saturation) המגדירה את עוצמת הצבע, משמע עד כמה הצבע רווי וחי, או דהוי ואפרורי

בהירות (Lightness או Brightness) המגדירה כמה הצבע בהיר (קרוב ללבן) או כהה (קרוב לשחור)

במילים אחרות Hue- איזה צבע, Saturation- כמה צבע, Brightness- כמה אור.

כדי להמחיש נלחץ על ריבוע צבע החזית שבחלון הכלים. חלון בורר הצבע יודע להציג כל צבע במספר דרכים. ברירת המחדל היא HSB הכוללת את מרכיבי הצבע לעיל (A). כשהצבע שחור, למשל, שלושת המרכיבים מאופסים מאחר ושחור לא כולל רווייה והבהירות שלו אפסית. בחירה בכל צבע תציג שלושה ערכים בשדות אלו- בדוגמא שלפניכם נבחר הצבע כחול (B).

מעצבים ומקצועני עריכת צבע משתמשים בגלגל הצבעים כדי לבחור צבעים ולבצע עריכה. אבל האמת שבפועל מדובר יותר בגליל מאשר גלגל. לצבע יש עומק המתבטא בשלושה צירים בהתאם לשלושת מרכיבי הצבע-

  • גוון (Hue) - ערכי הגוון נמדדים במעלות והערכים נעים בין 0 (אדום) ל-359 (סוף המעגל- אדום). צבעים משלימים ממוקמים זה מול זה- בשינוי גוון אנחנו בפועל מסובבים את גלגל או גליל הצבעים.

  • רווייה (Saturation) - נמדדת באחוזים (0 - ללא כל צבע עד 100 - רווייה מירבית). בפועל נמדד המרחק ממרכז הגליל כלפי חוץ. באופן כללי צבע בהיר ורווי יותר כשהוא נע ממרכז הגליל כלפי חוץ. צבע ללא רווייה הוא בפועל שחור, לבן או אפור כלשהו.

  • בהירות (Lightness) - נמדדת באחוזים (0 - שחור עד 100 - בהירות מירבית, אבל לא בהכרח לבן).

את הצבעים בחלון זה ניתן לקבוע באמצעות קביעת ערכים בשדות המתאימים, או באמצעות גרירת המכוון שעל גבי רצועת הצבע לקביעת הגוון הרצוי (C) ולאחר גרירת העיגול שבגבולות הריבוע (D) - ימינה להגדלת רוויית הצבע, או שמאלה להפחתת הרווייה, כלפי מעלה להבהרת הצבע או כלפי מטה להכהייתו.

ניתן לראות את אותה התנהגות גם בגליל הצבע - הציר האנכי נע באופן מדורג מבהירות מירבית לכהות מירבית, הציר האופקי נע בין רווייה אפסית (אפור) לרווייה מירבית ועל מנת לשנות את הגוון מסובבים את הגליל.

 

איך הפילטר עובד?

כאמור, מודלי הצבע HSB ו-HSL לא קיימים עוד בפוטושופ, אך הפילטר HSB/HSL מאפשר להשיב את האפשרות לשליטה בכל מרכיב בצבע בנפרד. העניין הוא ששימוש ראשוני בו יציג תוצאה מוזרה ועל פניו לא שימושית- מיד נסביר למה.

  1. ראשית יש לשכפל את שכבת הרקע באמצעות קיצור המקלדת Cmd+J במק, או Ctrl+J בחלונות. במידה והתמונה שברשותכם מורכבת ממספר שכבות יש ליצור בראש רשימת השכבות שכבה חדשה, להחזיק את מקש option במק, או alt בחלונות ולהפעיל את הפקודה Merge Visible מתפריט Layer.

  2. כעת יש להפעיל את הפילטר HSB/HSL מתפריט Filter>Other. בחלון שנפתח שני טורים- הטור השמאלי (Input Mode) מייצג את מודל הצבע הנוכחי של התמונה- יש לסמן מן הסתם את (A) RGB. הטור הימני (Row Order) מייצג את היעד- בפועל הבחירה היא בסידור הערוצים הרצוי- בחירה ב-HSB (B) תחליף את ההמידע בערוץ האדום (Red) במידע של מרכיב הגוון (Hue) בתמונה, את המידע של הערוץ הירוק (Green) במידע של מרכיב הרווייה (Saturation) בתמונה ולבסוף את המידע בערוץ הכחול (Blue) במידע של מרכיב הבהירות (Brightness) בתמונה.

  3. אישור החלון יציג תמונה פסיכדלית (C) שאין לה שום קשר למקור. כל זאת מאחר ופוטושופ מתייחסת לערוצי הצבע כערוצי RGB בעוד המידע בהם מתייחס ל-HSB. רגע, איך זה מתבטא? בערוץ Red המתפקד כערוץ הגוון (Hue) אזורים כהים מייצגים צבעים הקרובים לתחילת המעגל (מזוית 0 מעלות ואילך) ואזורים בהירים מייצגים צבעים הקרובים לסוף המעגל (קרובים לזוית 359 מעלות). בערוץ הירוק (Green) המתפקד כערוץ הרווייה (Saturation) - אזורים כהים מייצגים אזורים עם רווייה נמוכה ואזורים בהירים מייצגים אזורים עם רווייה גבוהה. לבסוף, את הערוץ הכחול (Blue) המתפקד כערוץ הבהירות (Brightness) הכי פשוט להבין -אזורים כהים מייצגים אזורים כהים בתמונה ואזורים בהירים, מן הסתם מייצגים אזורים בהירים.

אוקיי, אז מה זה עוזר לנו? בשלבים הבאים נציג מספר שימושים לפילטר זה.

 

העצמת צבעים חכמה

העובדה שהפילטר HSB/HSL מאפשרת להגביל את השליטה בכל מרכיב בצבע בנפרד מספקת מגוון רחב של שימושים. בשלבים הבאים ניעזר בפילטר כדי להעצים את רוויית הצבע באופן חכם.

  1. ראשית יש לשכפל את שכבת הרקע באמצעות קיצור המקלדת Cmd+J במק, או Ctrl+J בחלונות. יש להחליף את שם השכבה ל-HSB/HSL. במידה והתמונה שברשותכם מורכבת ממספר שכבות יש ליצור בראש רשימת השכבות שכבה חדשה, להחזיק את מקש option במק, או alt בחלונות ולהפעיל את הפקודה Merge Visible מתפריט Layer.

  2. כעת יש להפעיל את הפילטר HSB/HSL מתפריט Filter>Other. בצידו השמאלי של חלון הפילטר יש לוודא שסומנה האפשרות (A) RGB ובצידו הימני סומנה האפשרות (B) HSB. יש לאשר את החלון (OK).

  3. יש להציג את חלון הערוצים (Window>Channels) - הערוץ הראשון אמנם נקרא Red אך הוא מייצג כעת את הגוון בתמונה, הערוץ השני (Green) מייצג את רוויית הצבעים והערוץ השלישי (Blue) מייצג את הבהירות בתמונה. כדי לטעון את ערוץ הרווייה יש להחזיק את מקש Cmd במק או Ctrl בחלונות וללחוץ על דמות ערוץ (C) Green. פוטושופ תיצור אזור בחירה מהאזורים הרוויים בתמונה.

  4. כעת יש להסתיר את שכבת HSB/HSL על ידי לחיצה על דמות העין שלצד דמות השכבה בחלון השכבות.

  5. יש לסמן את שכבת הרקע וללחוץ בתחתית חלון השכבות על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי ולבחור ב-Hue/Saturation. בחלון ההתאמה יש לגרור את מכוון הרווייה (Saturation) ימינה להוספת רווייה (D).

  6. במידה והוספת הרווייה באחוז המירבי (100%) לא מספקת ניתן לשכפל את השכבה.

הערה: על מנת לראות כיצד שיטה זו מגבילה את הרווייה לאזורים הנדרשים החזיקו את מקש Shift במקלדת וליחצו על דמות המסיכה של שכבת ההתאמה- פוטושופ תבטל זמנית את המסיכה ותציג את השפעת ההתאמה ללא מסיכת הרווייה. התוצאה - תמונה רווייה מדי וצבעים זרחניים.

מימין‭ ‬תמונת‭ ‬המקור‭ ‬ומשמאל‭ ‬לאחר‭ ‬הוספת‭ ‬רווייה‭ ‬בהתאם‭ ‬לשלבים‭ ‬המתוארים

 

טיפים מתקדמים להעצמת צבעים

כאמור שימוש במסיכת רווייה מגביל את העצמת הרוויה לאזורים מסויימים. האזורים במסיכה שהם בהירים מאפשרים להתאמה להעצים את הרווייה באופן מירבי ולאזורים הכהים במסיכה כמעט ולא מתווספת רווייה. הטיפים הבאים ייאפשרו לכם להשיג רווייה איכותית יותר.

  1. על מנת להגביל את השפעת שכבת ההתאמה לרוויית הצבעים בלבד מומלץ להחליף את שיטת השילוב שלה ל-Saturation.

  2. במידה ואתם מעוניינים להבליט עוד יותר את אחד הצבעים, יש לבחור בכלי המטרה ללחוץ על הצבע הרצוי ולגרור את סמן העכבר ימינה להוספת רווייה.

  3. אם עדיין הצבעים לא רוויים לטעמכם, סמנו את המסכה של שכבת ההתאמה והפעילו את הפקודה Levels מתפריט Image>Adjustments ובחלון שנפתח יש לגרור את המכוון הימני העליון - שמאלה בהתאם לטעמכם האישי.

  4. הוספת רווייה עשוייה להיטיב עם צבעים מסויימים בתמונה ולהזיק לאחרים. במידה ואזור מסויים בתמונה ניזוק מהרווייה יש לסמן את מסיכת שכבת ההתאמה, לבחור בכלי המכחול ובמברשת רכה ובצבע חזית שחור ולצבוע אזור זה.

  5. במידה ואתם מעוניינים להוסיף רווייה רק לאזורים חסרי רווייה כל שעליכם לעשות הוא לסמן את מסיכת שכבת ההתאמה ולהפוך אותה באמצעות קיצור המקלדת Cmd+i במק או Ctrl+i בחלונות.

  • הערה: ההתאמה Vibrance מאפשרת להגביר רווייה לצבעים חסרי רווייה, אך השפעתה מתונה יחסית.

מימין תמונה שנוספה לה רווייה באמצעות השלבים המתוארים. ניתן לראות שצבעי התמונה רוויים באופן מספק, אך מוגזמים באזור הפנים. על מנת לפתור את הבעיה סימנו את המסיכה של שכבת ההתאמה וצבענו את האזורים שנפגעו מההתאמה כדי למנוע את הוספת הרווייה לאזורים אלו. משמאל התוצאה לאחר צביעת המסיכה.

 

הוספת אפקט צבעוני לתמונה

אמנם הפילטר נועד למשימות הקשורות למרכיבי הצבע בתמונה, אך ניתן להיעזר בו להוספת אפקטים צבעוניים.

בתרגיל הבא נבקש מהתוכנה להמיר את צבעי התמונה ממודל צבע אחד למודל צבע אחר, על אף שבפועל נישאר במודל הצבע RGB.

  1. בשלב ראשון, כמו תמיד, יש לשכפל את השכבה (Cmd+J במק, או Ctrl+J בחלונות).

  2. כעת יש להפעיל את הפילטר HSB/HSL מתפריט Filter>Other. בצידו השמאלי של חלון הפילטר יש לוודא שסומנה האפשרות(A) HSB ובצידו הימני סומנה האפשרות(B) HSL . יש לאשר את החלון (OK). התוצאה היא תוספת של רווייה וגוונים חמים לתמונה.

  3. בשלב זה אם התוצאה מוגזמת אפשר להפחית את אטימות השכבה או להחליף את שיטת השילוב שלה ל-Soft Light. אפשר אפילו לשלב את שתי הטכניקות- משמע להפחית את אטימות השכבה למשל ל-50%, לשכפל את השכבה ולהחליף את שיטת השילוב שלה ל-Soft Light.

מימין תמונת המקור ומשמאל התוצאה לאחר השלבים המתוארים

 

המרה לגווני אפור

פוטושופ מאפשרת להמיר את צבעי התמונה לגווני אפור באמצעות מספר שיטות. שימוש בפילטר HSB/HSL מאפשר להפריד את מרכיב הבהירות מצבעי התמונה באופן שונה. אנחנו נשתמש בערוץ הבהירות להמרה מעניינת של צבעי התמונה לגווני אפור.

  1. ראשית יש לשכפל את השכבה (Cmd‪+‬J במק או Ctrl‪+‬J בחלונות) ולהעניק לשכבה המשוכפלת את השם HSB.

  2. כעת יש להפעיל את הפילטרHSB‪/HSL ‬ מתפריט Filter‪>‬Other. בחלון שנפתח יש לסמן את האפשרות HSB שבצידו הימני של החלון ולאשר את את החלון (OK).

  3. כעת יש להציג את חלון הערוצים (Window‪>‬Channels).

  4. יש לסמן את ערוץ Blue, המייצג את הבהירות ולבחור את תכולת הערוץ באמצעות הפקודה All מתפריט Select.

  5. יש להעתיק את תכולת הערוץ באמצעות הפקודה Copy מתפריט Edit.

  6. יש ללחוץ על הערוץ המשולב (RGB) שבראש חלון הערוצים.

  7. כעת יש לצרף את תכולת הלוח באמצעות הפקודה Paste מתפריט Edit.

  8. במידה והתוצאה בהירה מדי ניתן לשכפל את השכבה (Cmd‪+‬J במק או Ctrl‪+‬J בחלונות)

  9. כעת יש להחליף את שיטת השילוב של השכבה המשוכפלת ל-Multiply ובמידת הצורך להפחית את אטימות השכבה.

  • אפשרות נוספת, לאחר סעיף 7 היא למחוק את השכבה הצבעונית (HSB), לסמן את שכבת הרקע ולהוסיף את שכבת ההתאמה Hue‪/‬Saturation. בחלון ההתאמה לגרור את מכוון הרווייה שמאלה עד הסוף. כעת יש להחליף את שיטת השילוב של השכבה העליונה ביותר ל- Soft Light לגירסה ניגודיות או ל-Overlay לגירסה ניגודית יותר.

מימין‭ ‬תמונת‭ ‬המקור‭ ‬ומשמאל‭ ‬לאחר‭ ‬השלבים‭ ‬המתוארים

 

מה ההבדל בין HSB ל-HSL

מודלי הצבע HSB ו-HSL לכאורה מתארים את הפרדת הצבע באופן זהה - גוון + רווייה + בהירות = צבע. אמנם מדובר במודלים דומים אך לא זהים. ב-HSL הבהירות סימטרית- משמע הערך המירבי הוא 50 - ערכים גבוהים יותר לא יוסיפו בהירות אלא יפחיתו רווייה וערכים נמוכים יותר יפחיתו בהירות. ב-HSB הערך המירבי הוא 100 וערכים נמוכים ישפיעו על הבהירות בלבד. בפועל , אולי מודל הצבע HSL מדוייק יותר, אך גם מורכב יותר להבנה מאחר וערכי הבהירות והרווייה קשורים זה בזה.

בכל הנוגע לפילטר, בחירה ב-HSL תשיג תוצאה שונה בעיקר בערוץ הבהירות (כזכור - Blue).

הערה: מודל הצבע HSB נקרא גם HSV כשערך הבהירות נקרא Value.

שימו לב לתיאור הצבע ב-HSL מול HSB. ב-HSL ערך הבהירות (נקרא Lightness או Lumination) המירבי הוא 50 לעומת 100 במרכיב הבהירות ב-HSB (נקרא Brightness או Value). שתי‭ ‬תפיסות‭ ‬שונות‭ ‬המשיגות‭ ‬תוצאות‭ ‬שאינן‭ ‬לגמרי‭ ‬זהות (A). צילום המסך מהאתר הזה

 

לסיכום

מרבית משתמשי התוכנה מכירים שני מודלי צבע עיקריים. הראשון RGB- מודל צבע המורכב משלושת צבעי היסוד לתצוגה במסכים (אדום, ירוק וכחול) והשני - מודל צבע המיועד לדפוס ומורכב משלושת הצבעים המשלימים לצבעי המסך (ציאן, מג׳נטה וצהוב) בתוספת שחור. בעוד מודל הצבע RGB מבוסס על הוספת אור בכמויות שונות ליצירת צבע, מודל הצבע CMYK מבוסס על החסרת אור והוספת פיגמנטים ליצירת הצבע הרצוי. כל זה ידוע ומובן, העניין הוא שאופן יצירת הצבע לרוב מסובך להבנה ומקשה על משתמשים לתרגם לערכים. מודלי הצבע HSB ו-HSL מתרגמים את הצבע באופן פשוט יותר- מרכיבי הצבע קובעים מה הגוון הכללי של הצבע, מה רוויית הצבע ומה בהירותו. הפילטר HSB/HSL מאפשר להפריד את צבעי התמונה לשלושה ערוצים נפרדים שמאפשרים שליטה טובה יותר במרכיבי הצבע.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page