מבין כל שיטות השילוב שיש לפוטושופ להציע Hard Mix היא החביבה עלי ביותר ובעלת העוצמה הגדולה מביניהן. שיטת שילוב זו יעילה למגוון רחב ביותר של שימושים החל בהעצמת ניגודיות ורוויית צבעים, עבור ביצירת אפקטים וכלה בחידוד התמונה. בדומה לשיטות שילוב אחרות גם כאן התוצאות הראשוניות שהיא מניבה מרחיקות את המשתמש וגורמות לרתיעה ובצדק. שיטת שילוב זו מחלקת את צבעי התמונה ל-6 צבעי היסוד בתוספת שחור ולבן. במאמר זה נסביר איך בדיוק זה עוזר לנו ולמה דווקא שיטת שילוב זו היא הנשק הסודי של מקצועני עיבוד תמונה רבים.
נעים להכיר Hard Mix
שיטת שילוב זו חברה במשפחה של שיטות שילוב החולקות תכונה דומה והיא הוספת ניגודיות לשכבות תחתיה. Hard Mix בעלת העוצמה המירבית במשפחה זו ותוצאותיה נראות לכאורה בלתי שמישות- אך הפחתת אטימות המילוי (Fill) של השכבה המשולבת עשוייה ליצור אפקטים מעניינים. בצד המדעי- שיטת שילוב זו מתייחסת לצבעי היסוד- היא מוסיפה את ערכי הערוצים אדום, ירוק וכחול של שכבת השילוב לשכבת הבסיס- אם סכום התוצאה של ערוץ הוא 255 ומעלה - הערוץ מקבל 255. אם הסכום קטן מ-255 הערוץ מקבל ערך 0. לכן בפועל צבעי התמונה מוחלפים בצבעי יסוד ולכן מתקבל אפקט של פוסטריזציה (הפחתת מספר הצבעים בתמונה). כדי למנוע תופעה זו ובפועל להגדיל את מספר הצבעים יש להפחית משמעותית את אטימות מילוי השכבה (Fill).
בניגוד לשיטות שילוב אחרות במשפחה זו- 50% אפור לא נעלם אלא מתפקד כמו ההתאמה Threshold רק שכאן ההשפעה היא על כל ערוץ בנפרד ולכן התוצאה צבעונית ולא בשחור ולבן.
למעבר מהיר לשיטת שילוב זו יש ללחוץ על מקש V לבחירה בכלי ההזזה ולאחר להשתמש בקיצור המקלדת Shift+Option+L במק, או Shift+alt+L בחלונות.
בדוגמא: הוספת שכבת מילוי אפורה (50%) בשיטת שילוב Hard Mix צמצמה את צבעי התמונה ובפועל תפקדה בדומה לשכבת ההתאמה Threshold רק בצבע.
למה ?Hard Mix
ניתן לדמות את פעולתה של שיטת שילוב זו לפטיש- אם מכים בו בעוצמה התוצאות שהוא מסב הרסניות ובלשון המעטה לא נעימות. לעומת זאת אם מכים איתו בעדינות הוא עשוי לספק תועלת באופן מהיר ומפתיע. לדוגמא הבאה (A) הוספנו שכבת מילוי (באמצעות לחיצה על הכפתור המתאים בתחתית חלון השכבות ובחירה ב-Solid Color). בחלון שנפתח בחרנו בצבע סגול (#793988) ואישרנו (OK). כעת החלפנו את שיטת השילוב של השכבה ל-Hard Mix. ניתן לראות בדוגמא שצבעי התמונה הצטצמצמו לשני צבעים בתוספת שחור ולבן (B). הפחתת אטימות המילוי ל-20% (C) הגדילה את טווח הצבעים והוסיפה גוון סגלגל לתמונה (D).
בדוגמא A- תמונת המקור, בדוגמא B- לאחר הוספת שכבת מילוי סגולה בשיטת שילוב Hard Mix ב-100% אטימות
בדוגמא C- הפחתת אטימות המילוי (Fill) ל-20% ובדוגמא D- התוצאה לאחר הפחתת אטימות המילוי.
השפעה על בהירות וצבע
כאמור שיטת שילוב זו משפיעה גם על בהירות התמונה. בדוגמא שלפניכם רצועות בהירות המונחות מעל התמונה. המספרים מייצגים את עוצמת הבהירות של כל רצועה כש-0 מייצג שחור ו-100 מייצג לבן. בהירות קטנה מ-50 מכהה את התמונה וגדולה מ-50 מבהירה אותה. כשהרצועה בהירה בעוצמה מלאה (100%) התמונה מובהרת באופן מירבי וכשהרצועה שחורה התמונה מוכהת באופן מירבי. כאמור, בשונה ממרבית שיטות השילוב במשפחה זו כאן אפור 50% לא נעלם והשפעתו על תמונת המקור ניכרת. שימו לב שב-100% אטימות צבעי התמונה צומצמו ל-6 צבעי יסוד בתוספת שחור ולבן.
שימושים מעשיים- חידוד עוצמתי
שיטת השילוב Hard Mix חברה במשפחה של שיטות שילוב המוסיפות ניגודיות לתמונה. עובדה זו מאפשרת לחדד תמונות או להעמיק פרטים באופן יעיל.
כדי לעשות זאת יש לשכפל את השכבה באמצעות קיצור המקלדת Cmd+J במק, או Ctrl+J בחלונות.
כעת יש להפוך את צבעי התמונה באמצעות הפקודה Invert מתפריט Image>Adjustments.
בשלב זה מומלץ להמיר שכבה זו לשכבת פילטרים חכמה באמצעות הפקודה Convert for Smart Filters מתפריט Filter.
יש להחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-(Hard Mix (A ולהפחית את אטימות המילוי (Fill) של השכבה ל-75% (B). במידה וביצעתם את השלבים כראוי הסתרת השכבה לא תראה כל שינוי.
לפני החידוד יש לעבור לתצוגת 100% באמצעות קיצור המקלדת Cmd+1 במק, או Ctrl+1 בחלונות.
כעת יש להפעיל את הפילטר Gaussian Blur מתפריט Filter>Blur. בחלון שנפתח יש לקבוע ערך נמוך לחידוד (0.5-2 פיקסלים), או ערך בינוני (8-15 פיקסלים) להעמקת פרטים. בדוגמא זו הסתפקנו בערך 1 ואישרנו את החלון.
לרוב אנו ממליצים לחדד רק את הנושא בתמונה כדי להבליט אותו מהשאר. כדי לעשות זאת יש להחזיק את מקש option במק, או alt בחלונות וללחוץ על כפתור המסיכה בתחתית חלון השכבות. באופן זה הסתרנו את כל החידוד.
כעת יש לבחור בכלי המכחול, במברשת רכה ובצבע חזית לבן ולצבוע את האזורים לחידוד (בדוגמא זו צבענו את הדמות ומעט מהעמוד שלצידה).
מימין תמונת המקור ומשמאל לאחר שלבי החידוד המתוארים
אפקט קומיקס
פוטושופ מציעה 3 דרכים ליצירת אפקט חצאי טונים בו התמונה מורכבת מנקודות. הדרך הרביעית והמוכרת פחות היא באמצעות תבנית ושיטת השילוב Hard Mix. את התמונה הבאה הורדנו מאתר התמונות החופשי Unsplash וניתן להוריד אותו מקישור זה כדי לעקוב אחר השלבים. ניתן כמובן לבצע את השלבים על כל תמונה.
ראשית יש להמיר את שכבת הרקע לשכבת פילטרים חכמה באמצעות הפקודה Convert for Smart Filters מתפריט Filter.
כעת יש להוריד את התבנית שלפניכם (A) מקישור זה לפתוח את הקובץ והגדיר אותו כתבנית באמצעות הפקודה Define Pattern מתפריט Edit.
להוספת התבנית יש להציג את חלון התבניות (Window>Patterns) ולגרור את התבנית מהחלון למסמך.
כעת יש להחליף את שיטת השילוב של שכבת התבנית ל-Hard Mix. שיטת שילוב זו תמיר את התמונה לנקודות.
מאחר ושיטת שילוב זו ממירה את התמונה לשחור או לבן קצוות העיגולים יהיו מפוקסלות. כדי למנוע מראה זה יש להפחית את אטימות המילוי (Fill) של שכבת התבנית ל-90%.
שימו לב שניתן לשלוט בגודל הנקודות בכל שלב. יש לבצע לחיצה כפולה על דמות שכבת התבנית ובחלון שנפתח יש לקבוע את הערך הרצוי- אנחנו קבענו את הערך 60.
על מנת להגדיל את רמת הפירוט בתמונה יש לסמן את שכבת האובייקט החכם ולהפעיל את הפקודה Shadows/Highlights מתפריט Image>Adjustments. בחלון שנפתח יש להקבוע את הערך 70 בשדה העליון ביותר (Amount) ואת הערך 45 בשדה Midtone שבתחתית החלון. את הערכים ניתן לערוך בהתאם לתמונה. יש לאשר את החלון (OK).
כעת מומלץ להחליק את הפרטים בתמונה וזאת באמצעות הפעלת הפילטר Gaussian Blur מתפריט Filter>Blur. בחלון שנפתח יש לקבוע את הערך 2 ולאשר את החלון.
השלב הבא הוא להסיר את צבעי התמונה וזאת נעשה באמצעות הפעלת הפקודה Hue/Saturation מתפריט Image>Adjustments. בחלון שנפתח יש לגרור את מכוון Saturation שמאלה עד הסוף ולאשר את החלון.
בשלב זה יתכן והתמונה לא תציג מספיק פרטים ולכן יש להפעיל את הפקודה Brightness/Contrast מתפריט Image>Adjustments ובחלון שנפתח יש לקבוע את הערכים Brighness: 30, Contrast: 10 - גם כאן ניתן לקבוע את הערכים בהתאם לתמונה ולאשר את החלון.
לצביעת התמונה יש ללחוץ בתחתית חלון השכבות על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי ולבחור ב-Gradient Map. בחלון שנפתח יש לבחור במעבר צבע לפי טעמכם האישי. בדוגמא שלפניכם בחרנו במעבר מכחול לאדום (המתאים לספיידרמן).
להשלמת האפקט הפרדנו את ספיידרמן מהרקע והנחנו מאחוריו רקע צבעוני- מעליו מיקמנו שוב את התבנית.
מה למדנו עד כה
שיטת שילוב זו היא ממשפחת שיטות השילוב המוסיפות ניגודיות.
מכל משפחת שיטות השילוב אלו- Hard Mix בעלת העוצמה הרבה ביותר. אם תוסיפו למשל שכבת התאמה כלשהי ותחליפו את שיטת השילוב שלה ל-Hard Mix אתם תוסיפו כמות נכבדת של ניגודיות ורויית צבע לתמונה.
שיטת שילוב זו חברה במשפחה של 8 שיטות שילוב מיוחדות המגיבות אחרת כשמשנים את אחוז אטימות השכבה (Opacity) מול שינוי אחוז אטימות המילוי (Fill). שיטות שילוב אלו יגיבו טוב יותר כשמפחיתים את אטימות המילוי.
כמעט תמיד השפעת שיטת שילוב זו תהיה מוגזמת ומכאן הרתיעה ממנה. הפחתת אטימות המילוי של השכבה (Fill) תגדיל את כמות הצבעים בתמונה ותשיג תוצאה נעימה יותר לעין.
שימוש בשכבת מילוי צבע, בשיטת השילוב Hard Mix באטימות מילוי נמוכה עשוי להשיג אפקט מעניין המשדר את האוירה הרצוייה.
בניגוד לשיטות שילוב אחרות במשפחה זו- 50% אפור לא נעלם אלא מתפקד כמו ההתאמה Threshold, רק שכאן ההשפעה היא על כל ערוץ בנפרד ולכן התוצאה צבעונית ולא בשחור ולבן.
Comments