פוטושופ מציעה 10 כלים ומעל 20 פקודות בחירה הזמינות מתפריט Select. חלקן מוכרות היטב למרבית המשתמשים ומאחת מהן משום מה מתעלמים. הפקודה Focus Area מתפריט Select מנתחת את התמונה ובוחרת את האזורים שבמיקוד. באופן מפתיע מדובר בפקודה שתוצאותיה הראשוניות לא רעות ומאפשרות שיפור חכם ומהיר להשגת התוצאות הרצויות. אם אתם מחפשים להוסיף לארגז הכלים שלכם כלי נוסף להפרדת עצמים מהרקע- לא צריכים לחכות לגירסאות הבאות- הוא כבר נמצא בתוכנה. לא מדובר בפקודה חדשה, כך שגם אם אינכם מצויידים בגירסאות האחרונות של התוכנה עדיין תוכלו להשתמש בה למשימה נפוצה זו.
01 מה עושה הפקודה?
הפקודה מנתחת את התמונה ובוחרת עצמים, או אזורים בעלי קצוות חדים. הפקודה עובדת היטב במקרים בהם האובייקט לבחירה חד והרקע מאחוריו מטושטש או אחיד, לדוגמא בתמונות בעלות עומק שדה רדוד. לא מדובר בבינה מלאכותית מתוחכמת- משמע הפקודה לא מחפשת את הנושא המצולם, אלא רק את האזור החד בתמונה.
02 איך עובדים עם הפקודה- חלק ראשון
בשלב ראשון יש לפתוח תמונה ובה אובייקט לבחירה.
כעת יש להפעיל את הפקודה Focus Area מתפריט Select.
בשניות הראשונות תופיע בפינה השמאלית התחתונה של החלון דמות של עיגולים מסתובבים כדי לרמז למשתמש שהפקודה מנתחת את התמונה בדרך ליצירת בחירה (A). שימו לב שהפעלת הפקודה על תמונה גדולה עלולה לתבוע זמן עיבוד ארוך יותר. כעבור מספר שניות (בהתאם למימדי התמונה שברשותכם, רמת הפירוט בתמונה ועוצמת המחשב עליו אתם עובדים) פוטושופ תציג את האובייקט הנבחר מעל רקע לבן. במרבית המקרים תוצאת הבחירה הראשונית עלולה שלא להרשים- אבל אל דאגה מיד נסביר כיצד לשפר אותה במספר צעדים פשוטים. אבל עוד קודם נסביר כיצד חלון זה בנוי: בראש החלון חלון תצוגה (B) המאפשר להציג את האובייקט המופרד מהרקע על גבי רקעים בצבעים שונים. החלון דומה לזה המופיע בחלון הפקודה Select and Mask. ההמלצה שלנו היא לבחור מהתפריט שבחלון זה, לפחות בשלב ראשון, באפשרות Overlay מאחר וזו תציג את האובייקט באופן ברור ואת האזור שיוסתר כרקע אדום אטום למחצה- רקע זה מאפשר לראות הן את האובייקט והן את הרקע- זוהי הדרך היחידה לוודא שלא פספסתם שום אזור באובייקט או ברקע.
בדוגמא: שימו לב שהבחירה הראשונית של התוכנה התעלמה מחלק מהבגד של הדמות ולא בחרה היטב את כל הרקע.
אין צורך להילחץ מכך. מיד נסביר איך לסייע לתוכנה לבחור טוב יותר את הדמויות.
הקטגוריה Parameters מאפשרת להגדיר את אופן בחירת האובייקט. מכוון טווח המיקוד (In-Focus Range) מאפשר לקבוע את רוחב האזורים שהפקודה תנתח כדי ליצור את הבחירה. קביעת הערך 0 תגרום לבחירה של התמונה כולה. גרירת המכוון ימינה תגרום לבחירה של האזורים בעלי המיקוד הברור ביותר בלבד (C). לעיתים הרקע מסביב לאובייקט המצולם לא מספיק מטושטש ביחס לאובייקט- משמע עומק השדה אינו רדוד מספיק ולכן, כדי להגדיל את רגישות בחינת האזורים, יש להקטין את הערך בשדה זה. כדאי ללחוץ על השדה ולהיעזר במקש החץ התחתון כדי להפחית באופן מדורג את הערך עד להשגת הפרדה כלשהי בין האובייקט לרקע. שימו לב שבמרבית המקרים ההפרדה הראשונית תהיה רחוקה מלהיות מושלמת- מיד נסביר איך לתקן אותה.
סימון האפשרות Auto יבחר באופן אוטומטי את הערך המתאים (D) לדעת התוכנה- אבל ראוי לציין שלרוב יהיה עליכם לערוך אותו להשגת תוצאה מדוייקת יותר.
הקטגוריה Advanced מציגה מכוון אחד העוסק ברמת הרעש בתמונה. רעש או גרעיניות עלולים להפריע לתוכנה לבחור באופן מדוייק את האובייקט. במידה ובתמונה מופיעה בעיה זו מומלץ להגדיל את הערך בשדה זה (E) באמצעות לחיצה עם סמן העכבר בשדה ולחיצה על מקש חץ עליון במקלדת. גם כאן האפשרות Auto מציגה ערך קבוע אותו ניתן וכדאי לערוך. שימו לב שגם לאחר שיפור הבחירה הפקודה עדיין רחוקה ממבחירה מושלמת- אך אל דאגה...
בדוגמא: עריכת השדות שיפרה את בחירת האובייקט, אך עדיין אנו זקוקים להפרדה מלאה.
מיד נסביר איך משפרים את התוצאה
מאחר והפקודה בוחרת את האזורים בהם הקצוות חדים היא עשוייה להתעלם מאזורים שהם חלק מהנושא המצולם, במיוחד במקרים בהם התמונה צולמה בעומק שדה רדוד. על מנת להוסיף או להחסיר אזורים בתמונה ניתן להיעזר בכלים שבצידו השמאלי של החלון. צמד הכלים העליון (F) מאפשר להגדיל או להקטין את התצוגה ולגרור אותה- בפועל ניתן להגדיל או להקטין את התצוגה גם באמצעות קיצורי המקלדת להם אתם מורגלים מחוץ לחלון זה. משמע החזקת מקש Cmd במק או Ctrl בחלונות בתוספת מקש הרווח להצגת הזכוכית המגדלת ולעומת זאת החזקת מקש option/alt בתוספת מקש הרווח להצגת הזכוכית המגדלת במצב הקטנת תצוגה. בנוסף, ניתן לגרור את התצוגה באמצעות החזקת מקש הרווח, לחיצה וגרירת התצוגה.
בצידו השמאלי התחתון של החלון שני כלים שנועדו להוספה או הפחתה מאזור הבחירה (G). כלים אלו מבוססי מברשת, משמע יש לצבוע איתם אזורים אותם אתם מעוניינים להוסיף לבחירה או להחסיר מבחירה. באופן שונה מכלים אחרים בפוטושופ- מדובר בכלים חכמים. משמע, כדי להוסיף אזור לבחירה אין צורך לצבוע אותו באופן מדוקדק ומדוייק- די בצביעה כללית כדי פוטושופ תבין מה אתם רוצים להוסיף או להחסיר מאזור הבחירה. גם כאן ניתן להיעזר בקיצורי מקלדת שייקלו על העבודה. אם בחרתם למשל בכלי ההוספה לבחירה תוכלו לעבור זמנית לכלי ההחסרה מבחירה באמצעות החזקת מקש option/alt ובמידה ואתם משתמשים בכלי ההחסרה מבחירה תוכלו לעבור זמנית לכלי ההוספה על ידי החזקת מקש option/alt במקלדת. כדי להוסיף או להחסיר מבחירה אזורים קטנים מומלץ להקטין את גודל המברשת באמצעות לחיצה על מקשי הסוגריים המרובעים. צביעת אזורים קטנים באמצעות מברשת קטנה תסייע לתוכנה לדייק.
שימו לב שאם ביצעתם פעולה כלשהי עליה אתם מתחרטים- תוכלו לבטל אותה באמצעות קיצור המקלדת Cmd+Z במק, או Ctrl+Z בחלונות. לצערנו החלון מאפשר פעולת ביטול אחת- משמע לא ניתן לבטל מספר פעולות לאחור. ניתן מדי פעם לצפות בתמונת המקור באמצעות ביטול הסימון מאפשרות Preview שבראש החלון (H).
בתחתית החלון בקטגוריה Output ניתן לקבוע כיצד תתקבל התוצאה (I): אזור בחירה (Selection), מסיכה (Layer Mask), שכבה חדשה (New Layer), שכבה חדשה ומסיכה (New Layer with Layer Mask), מסמך חדש (New Document) ומסמך חדש הכולל את השכבה בתוספת מסיכה (New Document with layer mask). בפועל לרוב תרצו להמשיך ולשפר את התוצאה באמצעות לחיצה על הכפתור J) Select and Mask) שתפתח את החלון בשם זה. באופן כללי ההמלצה שלנו היא לבחור באפשרות New Layer with Layer Mask שתשאיר את שכבת המקור ותיצור עותק שלה בתוספת מסיכה. זאת מאחר וזו הדרך הנכונה לטפל לאחר מכן בקצוות האובייקט ובמידת הצורך להשתמש באמצעים המבצעים פעולות ישירות על השכבה. במידה והשכבה המקורית לא נפגעת- יש מרווח בטוח גם לטעויות…
שימו לב שהבחירה שפוטושופ יוצרת איננה מוחלקת ולרוב נראית אפילו מזוגזגת- להחלקת אזור הבחירה יש לסמן את האפשרות K) Soften Edge).
אוקיי, מה עכשיו? כאמור ההמלצה שלנו היא להמשיך בשיפור הקצוות של האובייקט באמצעות לחיצה על כפתור Select and Mask שבתחתית החלון (J). אם התוצאה מספקת אתכם, או שאולי אתם זקוקים להפרדה גסה ברמת הסקיצה, תוכלו לאשר את החלון באמצעות לחיצה על כפתור OK או לחיצה על מקש Enter/Return.
03 מה עושים לאחר אישור החלון
בין אם אתם עובדים עם חלון Focus Area בלבד, או נעזרים בחלון Select and Mask לשיפור התוצאה, ההמלצה שלנו היא לבחון את התוצאה גם מחוץ לחלונות אלו. כדי לעשות זאת יש להחזיק את מקש option במק, או alt בחלונות וללחוץ על דמות המסיכה של השכבה בחלון השכבות. פוטושופ תציג את המסיכה ותאפשר לנו להבחין בבעיות בולטות, למשל אזור שלא נבחר, או נבחר בטעות. לתיקון הבעיות יש להיעזר בכלי המכחול ולצבוע בצבע חזית לבן להוספה לבחירה או בצבע חזית שחור להחזרה מבחירה. במידה והמסיכה כוללת אזורים או כתמים אפורים - זהו סימן שאזורים אלו שקופים למחצה במסיכה. במידה ואין סיבה שאזורים אלו יהיו שקופים למחצה ניתן לתקן אזורים אלו במגוון שיטות- הפשוטה שביניהם היא לבחור בכלי ההבהרה (Dodge Tool), באפשרויות הכלי לבחור ב-Highlights ולצבוע את האזורים בהם מופיעים כתמים אפורים בהירים כדי לחשוף את האזור באופן מלא. לחילופין ניתן להשתמש בכלי ההכהייה (Burn Tool) להכהיית אזורים אפורים כהים להסתרתם מהרקע.
04 מה עדיף- Focus Area או Select Subject
אני מניח שכבר בשלב ראשוני חלקכם יישאל- למה צריך את Focus Area אם יש פקודה חכמה ומהירה יותר בשם Subject מתפריט Select המנתחת את התמונה ובוחרת באופן אוטומטי את הנושא המצולם? ראשית יש לציין שהפקודה Subject הצטרפה רק בגירסאות האחרונות של פוטושופ- כך שמי שעובד עם גירסאות ישנות יותר של התוכנה לא יוכל להיעזר בה. מעבר לכך הפקודות עובדות אחרת- הפקודה Subject מחייבת שיפור אזור הבחירה ולעומתה Focus Area מספקת סביבת עבודה המאפשרת לתקן ולשפר את אזור הבחירה. הפקודה Focus Area מספקת למשתמש גם אמת מידה היכן התמקד הצלם בתמונה- שימושי במיוחד עבור צלמים.
Comments