חלון השכבות מציע 27 שיטות שילוב הנחלקות ל-6 משפחות שונות. חלקן מבהירות, חלקן מכהות, חלקן משפיעות רק על בהירות או הצבע וחלקן משפיעות על הכל. שיטת השילוב Color Burn חברה במשפחה של שיטות שילוב המכהה את השכבות תחתיה. בניגוד לכל שיטות השילוב במשפחה זו Color Burn משפיעה גם על רוויית הצבעים. שיטת שילוב זו חברה במשפחה של 8 שיטות שילוב מיוחדות המגיבות אחרת כשמשנים את אחוז אטימות השכבה (Opacity) מול שינוי אחוז אטימות המילוי (Fill). תכונות אלו מאפשרות להשיג אפקטים מעניינים הקשורים לבהירות וצבע.
נעים להכיר Color Burn
כאמור, שיטת השילוב Color Burn חברה במשפחה של שיטות שילוב המכהה את השכבות תחתיה. משפחת שיטות השילוב המכהות הפוכה למשפחת שיטות השילוב המבהירות ולפיכך שיטת השילוב Color Burn הפוכה לשיטת השילוב Color Dodge. שתיהן משפיעות על בהירות ובנוסף על רוויית הצבעים. בפועל שתיהן מעצימות את רוויית הצבעים בשכבת הבסיס. שיטות שילוב אלו חברות גם במשפחה של 8 שיטות שילוב מיוחדות המגיבות אחרת כשמשנים את אחוז אטימות השכבה (Opacity) מול שינוי אחוז אטימות המילוי (Fill). שיטות שילוב אלו יגיבו טוב יותר כשמפחיתים את אטימות המילוי.
ראוי לציין ש-Color Burn לא מכהה את שכבת הבסיס באופן מוחלט כמו Multiply ו-Linear Burn. אזורים בהירים יושפעו באופן מזערי לעומת אזורי ביניים ובכך היא שונה משאר שיטות השילוב במשפחה. שיטת שילוב זו מצטיינת בחילוץ צבע גם משכבות בהן רוויית הצבעים נמוכה במיוחד.
למעבר מהיר לשיטת השילוב Color Burn יש ללחוץ על מקש V למעבר לכלי ההזזה ואז להשתמש בקיצור המקלדת option+Shift+B במק או alt+Shift+B בחלונות.
לאלו מביניכם שרוצים לזכור קיצור מקלדת זה נזכיר שהאות B מייצגת את המילה Burn.
למה Color Burn? Color Burn בודקת את נתוני הצבע בכל אחד מערוצי הצבע ומכהה את צבע שכבת הבסיס באופן המשקף את צבע שכבת המיזוג באמצעות הגדלת הניגודיות בין השניים. בפועל צבע המיזוג מכהה את שכבת הבסיס. התוצאה תמיד תהיה כהה יותר ובעלת ניגודיות גבוהה יותר.
בדוגמא שלפניכם רצועות בהירות המונחות מעל התמונה. המספרים מייצגים את עוצמת הבהירות של כל רצועה כש-0 מייצג שחור ו-100 מייצג לבן. על מנת שתוכלו להבחין בהשפעת הרצועות יצרנו חלון אופקי במרכז התמונה בו מוצגת תמונת המקור. שיטות שילוב ממשפחת המכהות הופכות 100% בהירות (לבן) לשקוף ובפועל הוא אינו משפיע על התמונה. לעומת זאת ניתן לראות שכל אפור, ולו הבהיר ביותר, מכהה את התמונה ומגדיל את הניגודיות. ניתן להבחין באיבוד פרטים באזורים הכהים כבר בשלב מוקדם. רגע, אם שיטת שילוב זו גורמת לנזק לתמונה - למה להשתמש בה? שיטות שילוב בעלות עוצמה רבה יכולות לסייע במגוון תרחישים, אך בפועל אין חובה להשתמש בהן בעוצמה מלאה.
בניגוד לשיטות שילוב אחרות, הפחתת אטימות מילוי השכבה (Fill) עשוייה להציג תוצאות נעימות יותר לעין מהפחתת אטימות השכבה (Opacity).
שיקום תמונה חיוורת
שיטת השילוב Color Burn שימושית במקרים בהם יש צורך בהכהייה ובהעצמת רווייה. ניתן לנצל אותה במקרים בהם התמונה או הנושא חיוור ויש צורך לתבל אותה בדרמה. התמונה שבדוגמא חופשית לשימוש וניתנת להורדה מקישור זה.
כאמור, הדמות שבדוגמא חיוורת ועל מנת להעניק לעור שלה חיים יש ללחוץ על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי (A) ולבחור ב-Solid Color. בחלון בורר הצבע שנפתח יש לבחור בצבע אפרסק deb88a# ולאשר את החלון.
כעת יש להחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-Color Burn.
במידה ועוצמת השינוי מוגזמת הפחיתו את אטימות המילוי של השכבה (Fill) (B). בדוגמא זו הפחתנו את אטימות המילוי ל-85%.
במידה והשכבה השפיעה על אזורים לא רצויים, לדוגמא העיניים, יש לבחור בכלי המכחול ובצבע חזית שחור, יש לוודא שהמסכה של שכבת המילוי מסומנת (C) ויש לצבוע אזורים אלו.
כעת נכהה את השמיים וכדי לעשות זאת נבחר אותם באמצעות הפקודה Sky מתפריט Select.
נלחץ על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי (A) ונבחר ב-Solid Color. בחלון בורר הצבע שנפתח נבחר בצבע כחול 9ac0dd# ונאשר את החלון (OK).
כמו קודם נחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-Color Burn. שימו לב שלו היינו מחליפים את שיטת השילוב של השכבה ל-Multiply היינו מאבדים פרטים האזורים הבהירים בשמיים והתוצאה הייתה שטוחה.
ניתן להמשיך ולצבוע אזורים נוספים בתמונה. בדוגמא זו בחרנו את הכובע והוספנו שכבת מילוי מסוג Solid Color בצבע ורוד (#e0cad5) וכמובן החלפנו את שיטת השילוב של השכבה ל-Color Burn.
לסיום, על מנת לפצות במעט על הכהות שהוספנו לתמונה, לחצנו בתחתית חלון השכבות על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי ובחרנו ב-Levels. החלפנו את שיטת השילוב של השכבה ל-Color Dodge (D) והפחתנו את אטימות המילוי של השכבה ל-20%. בדוגמא העליונה תמונת המקור ובתחתונה לאחר השלבים המתוארים.
הוספת טקסטורה לתמונה
כוחן של שיטות שילוב החברות במשפחת המיוחדות הוא בהשפעה הברירנית שיש להן על השכבה. שיטת השילוב Color Burn מתמקדת בהכהיית אזורי ביניים ובעיקר אזורים כהים וממתנת את השפעתה על אזורים בהירים. ניתן להיעזר בשיטת שילוב זו להוספת מרקמים לתמונה באופן יצירתי.
לצורך האפקט הבא נעזרנו בתמונת ילד עצוב חופשית לשימוש שהורדה מקישור זה
ותמונת טיפות קפואות חופשית לשימוש שהורדה מקישור זה.
יש לפתוח את התמונות ולגרור את תמונת הטיפות לתמונת הילד.
כעת יש להמיר את שכבת הרקע של הילד לשכבה רגילה על ידי לחיצה על דמות המנעול שלצד שם השכבה.
יש לגרור את שכבת הילד מעל שכבת הטיפות ולהחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-Color Burn.
מומלץ להפחית את אטימות מילוי השכבה (Fill) ל-85%.
מאחר והתמונה כהה מאוד יש לשכפל את שכבת הילד באמצעות קיצור המקלדת Cmd+J במק או Ctrl+J בחלונות.
יש להחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-Screen.
כעת, כדי לצבוע את התמונה, יש ללחוץ על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי (A) ולבחור ב-Gradient.
בחלון Gradient יש ללחוץ על כפתור החץ הפונה מטה (B) ולבחור מקבוצת Orange במעבר השני משמאל (Orange_02) (C). יש לבחור במעבר עגול (Radial) ולאשר את החלון.
יש להחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-(D) Color Dodge ולהפחית את אטימות המילוי (Fill) של השכבה ל-50%.
העובדה ששיטת השילוב Color Burn משפיעה פחות על אזורים בהירים מאפשרת להוסיף טקסטורה של טיפות באופן משכנע.
מלכת הדרמה
בדוגמא הבאה נוסיף צבע לתמונה ולשם כך ניעזר בתכונה נוספת של משפחת המכהים - ביטול הלבן. לצורך תרגיל זה נעזרנו בשלוש תמונות חופשיות לשימוש שתי הראשונות הורדו ממאגר התמונות adobeStock.
יש לפתוח את תמונת הבחורה עם האוזניות וללחוץ בתחתית חלון השכבות על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי (A) ולבחור ב-Hue/Saturation. בחלון ההתאמה יש לגרור את מכוון Saturation שמאלה עד הסוף לביטול רוויית הצבעים (B).
כעת יש להפעיל את הפקודה Place Embedded מתפריט File. בחלון שנפתח יש לבחור בתמונת הרקע הצבעוני ולאשר את החלון. יש לגרור את נקודות האמצע של תיבת העיוות לצדדים כדי שהשכבה תכסה את כל שטח התמונה ולאחר ללחוץ על מקש Enter/Return לאישור התיבה.
יש להחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-Color Burn.
בשלב זה נוסיף את האיור לתמונה. כמו קודם יש להפעיל את הפקודה Place Embedded מתפריט File. בחלון שנפתח יש לבחור בתמונת האיור הצבעוני ולאשר את החלון. יש להגדיל את האיור כך שייכסה את כל שטח התמונה ולאשר את התיבה באמצעות לחיצה על מקש Enter/Return.
יש להחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-Color Burn.
בשלב זה האיור עלה על דמות הבחורה וזו לא הייתה הכוונה ולכן יש לסמן את שכבת הבחורה ולהפעיל את הפקודה Subject מתפריט Select.
כעת, , על מנת להסתיר את השפעת האיור על הדמות, יש לסמן את שכבת האיור, להחזיק את מקש option במק או alt בחלונות וללחוץ על כפתור המסכה שבתחתית חלון השכבות (C).
על מנת שהאיור לא ייראה חתוך בחלקו התחתון, יש לבחור בכלי מעבר הצבעים, יש ללחוץ על מקש D במקלדת - כעת צבע החזית לבן וצבע הרקע שחור. יש ללחוץ על מקש X להיפוך צבעי החזית והרקע. באפשרויות הכלי יש לבחור במעבר מצבע חזית לשקוף ולאחר לגרור את הכלי מהקצה התחתון של שכבת האיור מעט כלפי מעלה.
על מנת להשיב חלקית את צבעוניות הבחורה יש לסמן את שכבת הרקע ולהפעיל שוב את הפקודה Subject מתפריט Select.
כל שנותר הוא לסמן את המסכה של שכבת Hue/Saturation (D) ולצבוע את אזור הבחירה בשחור באמצעות קיצור המקלדת option+Delete במק, או alt+Backspace בחלונות.
העצמת רווייה וניגודיות
כזכור שיטת השילוב Color Burn היא הפוכה לשיטת השילוב Color Dodge. שתי שיטיות השילוב מדגיות את הניגודיות ואת רוויית הצבעים. שילוב חכם של שתיהן יכול להחיות תמונות בהן הצבע הוא מרכיב חשוב.
כדי להעצים את הניגודיות ואת רוויית הצבעים יש ללחוץ בתחתית חלון השכבות על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי (A) ולבחור ב-Hue/Saturation.
יש להחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-(B) Color Burn. התוצאה כהה מדי ולכן יש להפחית את אטימות מילוי השכבה (Fill) ל-20% או בהתאם לתמונה.
כעת כדי לפצות על ההכהיה נשכפל את השכבה (Cmd+J במק או Ctrl+J בחלונות) ונחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-Color Dodge. במידה והתמונה הובהרה מדי באזורים הבהירים, יש להפחית את אטימות המילוי (15% בדוגמא).
כעת ניתן לערוך את ההתאמות. במידה ואנחנו מעוניינים להעצים את רוויית הצבעים יש לגרור את מכוון הרווייה (Saturation) באחת ההתאמות או שתיהן ימינה (C). במידה והרווייה מוגזמת יש לגרור את מכוון הרווייה שמאלה.
טיפ בונוס - להעצמת הצבעים בתמונה ניתן לנסות את השיטה הבאה- יש לשכפל את שכבת הרקע ולגרור אותה לראש רשימת השכבות. כעת יש להפעיל את הפילטר Avarage מתפריט Filter>Blur. פוטושופ ביצעה מיצוע של צבעי השכבה והתוצאה שכבה בעלת צבע אחיד (D). כעת יש להחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-Linear Burn וכמו תמיד להפחית את אטימות המילוי של השכבה ל-20%-10% או בהתאם לתמונה.
שימו לב שלעיתים הרווייה עשתה טוב לתמונה אך הקצינה את הצבע השולט. כדי לתקן זאת ניתן לנסות להפוך את צבעי השכבה העליונה באמצעות הפקודה Invert מתפריט Image>Adjustments.
בדוגמא העליונה תמונת המקור ובדוגמא התחתונה התוצאה לאחר השלבים המתוארים
מה למדנו עד כה
שיטת השילוב Color Burn שייכת למשפחת המכהות ולצד הכהייה היא מעצימה רוויית צבעים.
שיטת שילוב זו תכהה את התמונה עד לאיבוד פרטים.
שיטת השילוב Color Burn הפוכה לשיטת השילוב Color Dodge - שתיהן מעצימות רוויית צבעים ולכן ניתן להשתמש בשילוב שלהן כדי ליצור ניגודיות ורוויית צבעים עשירה.
בדומה ל-Color Dodge גם Color Burn חברה במשפחה של 8 שיטות שילוב מיוחדות המגיבות אחרת כשמשנים את אחוז אטימות השכבה (Opacity) מול שינוי אחוז אטימות המילוי (Fill). שיטות שילוב אלו יגיבו טוב יותר כשמפחיתים את אטימות המילוי.
יתרונה של Color Burn על שאר שיטות השילוב ממשפחה זו הוא בהכהייה הברירנית שלה. אזורים בהירים יושפעו פחות מגווני ביניים וצללים. עובדה זו מעניקה להכהייה ששיטת שילוב זו מייצרת אופי ריאליסטי יותר.
ניתן להשתמש בשיטת השילוב Color Burn להוספת טקסטורות בהירות לתמונה ולהכהיית אזורים בתמונה מסביב לנושא.
שיטת השילוב Color Burn ושאר שיטות השילוב ממשפחת המכהות הופכות לבנים לשקופים.
Comments