פוטושופ אמנם נחשבת לתוכנה מורכבת, אך לא חייבים להיות מקצועני עריכה מדופלמים כדי להשיג תוצאות ראויות. לעיתים, כדי ליצור אפקט מרהיב, די בשניים־שלושה צעדים פשוטים. שיטות שילוב אמנם מבוססות על נוסחאות מתמטיות מורכבות, אך בפועל מבצעות פעולות פשוטות כהבהרה, הכהייה, הוספת רווייה וניגודיות ועוד. ניתן להיעזר בהן כדי לדמות אפקטים מעידן הצילום האנלוגי, אפקטים קולנועיים, תאורות סטודיו ועוד. מאמר זה מציג טכניקות שונות הנשענות על 4 שיטות שילוב בסיסיות.
01 אפקט ׳עוקף הלבנה׳
בימי הצילום האנלוגי, ניתן היה ליצור אפקטים בחדר החשוך באמצעים כימיים. פיתוח סרט הצילום היה כרוך במספר שלבים. דילוג חלקי או מלא על שלב ההלבנה במהלך עיבוד סרט הצבע השיג אפקט מעניין. התוצאה הייתה מעין תמונה בגווני אפור מעל תמונה צבעונית. לתמונות אלו הייתה בדרך כלל רווייה מופחתת, ניגודיות מוגברת וגרעיניות מסויימת. ניתן לשחזר אפקט זה המכונה Bleach Bypass בפוטושופ די בקלות.
ראשית יש ללחוץ בתחתית חלון השכבות על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי (A) ולבחור ב-Black&White. התאמה זו תמיר את צבעי התמונה לגווני אפור.
כעת יש לסמן בחלון השכבות את שכבת הרקע ולשכפל אותה באמצעות קיצור המקלדת Cmd+J במק, או Ctrl+J בחלונות.
יש לגרור את השכבה מעל לשכבת ההתאמה ולהחליף את שיטת השילוב שלה ל-Soft Light (B).
ניתן להעצים את האפקט על ידי שכפול השכבה העליונה.
על שלב הגרעיניות ניתן לדלג, אך אם אתם מתעקשים, צרו עותק משוטח של כל השכבות באמצעות סימון השכבה העליונה, החזקת מקש option במק או alt בחלונות והפעלת הפקודה Merge Visible מתפריט Layer. כעת יש להפעיל את הפקודה Camera Raw Filter מתפריט Filter. בחלון שנפתח, בקטגוריה Effects יש לגרור את מכוון Grain ימינה בהתאם לטעמכם האישי ולאשר את החלון (OK).
02 אפקט תאורה צבעונית
המשפחה השלישית בתפריט שיטות השילוב מבהירה את השכבות תחתיה. שיטת השילוב Color Dodge מבהירה ומוסיפה ניגודיות לשכבות תחתיה - מה שהופך אותה לבחירה טובה ליצירת אפקט של אור. בדוגמא הבאה נאיר את הדמות בתאורה צבעונית. את תמונת הדמות הורדנו מקישור זה - התמונה חופשית להורדה למנויי הענן היצירתי.
ראשית ללחוץ על מקש D לאיפוס צבעי החזית והרקע, ליצור שכבה חדשה ולמלא אותה בשחור באמצעות קיצור המקלדת option+Delete במק, או alt+Backspace בחלונות.
יש להחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-(A) Color Dodge. בשלב זה השחור בשכבה ייעלם וזה בסדר...
כעת יש ללחוץ על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי בתחתית חלון השכבות (B) ומהתפריט הנשלף לבחור ב-Color Balance.
יש להכניס את ההתאמה לגבולות השכבה השחורה באמצעות הפקודה Create Clipping Mask מתפריט Layer.
יש ללחוץ על ההתאמה Color Balance ובחלון Properties יש לגרור את המכוון העליון ימינה (Red=100%) ואת המכוון התחתון שמאלה (C).
עדיין בחלון Properties, מתפריט (D) Tone יש לבחור ב-Highlights ולגרור את המכוונים באותו אופן. לאחר מכן יש לבחור מתפריט Tone ב-Shadows ולגרור את המכוונים בהתאם.
יש לסמן את שתי השכבות ולהכניס אותן לקבוצה על ידי לחיצה על כפתור התיקייה שבתחתית חלון השכבות (E).
בשלב זה יש לבחור את הנושא בתמונה באמצעות הפקודה Subject מתפריט Select ולאחר ללחוץ על כפתור המסכה.
כעת יש ללחוץ השכבה השחורה בחלון השכבות (F), לבחור בכלי המכחול, במברשת רכה ובצבע חזית לבן ב-50% אטימות ולצבוע את הקצוות הימניים בדמות. אנחנו צבענו גם את אזור הספר.
ניתן לחזור על סעיפים 9-1, רק שהפעם יש לגרור את המכוונים בהתאמה Color Balance לכיוון ההפוך ולצבוע את הקצוות השמאליים בדמות.
לעידון האפקט יש להפחית את אטימות המילוי (Fill) של השכבה השחורה בהתאם לטעמכם האישי.
03 יצירת תאורת זרקור מאחורי דמות
צילום דיוקן איכותי עושה חסד עם המצולם ומציג אותו באופן מחמיא. לעיתים תוספת קטנה לצילום עשוייה לשפר את התוצאה ולהבליט את המצולם. לרוב שלב זה נעשה עוד בזמן הצילום - תאורת זרקור ממוקמת מאחורי המצולם ומאירה את הקיר שמאחוריו. תאורה זו יוצרת הפרדה בין המצולם לרקע ולעיתים משפרת את התוצאה. במידה ולא הייתה אפשרות למקם תאורה נוספת בעת הצילום ניתן לדמות אותה בפוטושופ באמצעות השלבים הבאים. שימו לב שאפקט זה מתאים לתמונות שצולמו בסטודיו או כאלו שצולמו כשרקע אחיד מאחורי הדמות המצולמת.
ניתן להוריד את התמונה שבדוגמא לתרגול מקישור זה. התמונה חופשית להורדה ושימוש למנויי הענן של adobe. באתר יש להיכנס עם שם המשתמש והסיסמה שלכם ב-adobe.
ראשית יש לבחור את הנושא במצולם באמצעות הפקודה Subject מתפריט Select.
כעת יש ליצור קבוצה חדשה על ידי לחיצה על הכפתור המתאים בתחתית חלון השכבות (A).
יש ליצור מסכה מסתירה באמצעות החזקת מקש option במק או alt בחלונות ולחיצה על כפתור המסכה בתחתית חלון השכבות (B).
כעת יש לבחור בכלי הבחירה האליפטי, להחזיק את מקש shift וליצור עיגול ברוחב פני המצולם.
יש ללחוץ בתחתית חלון השכבות על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי (C) ולבחור ב-Levels. בחלון ההתאמה יש לגרור את המכוון האמצעי (מכון גווני הביניים) שמאלה (D) ואת המכוון השמאלי התחתון (מכוון הצללים) מעט ימינה (E). בשלב זה סביר שלא תראו שום שינוי וזה בסדר גמור - מיד הוא מגיע.
יש להציג את חלון Properties מתפריט Window ולגרור את מכוון Feather ימינה (F). שימו לב שיש לגרור את המכוון בהתאם לתמונה ולא בהתאם לדוגמא (תמונה זו באבחנה גבוהה...).
על מנת שהשכבה תשפיע על התאורה בלבד ולא על צבע הרקע יש להחליף את שיטת השילוב של שכבת ההתאמה ל-Luminosity (G).
מימין תמונת המקור ומשמאל לאחר הוספת תאורת זרקור
ניתן להשתמש בטכניקה זו גם בתמונת מוצרים
04 הוספת תאורה דרמטית לאובייקטים בתמונה
בעבר תפקידן של כרזות מחוץ לבתי הקולנוע היה למכור את הסרט, משמע, לעורר סקרנות עד לכדי רכישת הכרטיס. כרזות ממלאות תפקיד חשוב גם בימינו, הן בקולנוע והן כתמונה בשירותי הסטרימינג. המטרה של יוצר הכרזה לספר סיפור בתמונה אחת. לעיתים די בהוספת תאורה מעניינת כדי להעצים את הדרמה. בטיפ זה נשתמש בשלושה סגנונות שכבה שיאירו את הנושא ויעניקו לו מראה דרמטי.
ניתן להוריד את התמונה שבדוגמא ללא כל עלות (למנויי הענן של adobe) מקישור זה.
על מנת להפריד את הדמות מהרקע יש להפעיל את הפקודה Subject מתפריט Select.
כעת יש ללחוץ על כפתור המסיכה בתחתית חלון השכבות.
יש ליצור שכבה חדשה, לצבוע אותה בשחור ולמקם אותה בתחתית חלון השכבות.
בשלב זה יש לסמן את שכבת הדמות, ללחוץ על כפתור האפקטים (Fx) שבתחתית חלון השכבות ומהתפריט הנשלף לבחור ב-Inner Shadow.
בחלון שנפתח יש ללחוץ על מלבן הצבע (A) ובחלון בורר הצבע יש לקבוע צבע סגול (af45fa#) ולאשר את החלון.
יש להחליף את שיטת השילוב של הסגנון ל-(B) Overlay, לבטל את הסימון מאפשרות (C) Use Global Light ולקבוע את שאר הערכים בהתאם לדוגמא, או בהתאם לטעמכם האישי - רגע, לא לאשר את החלון עדיין!
יש ללחוץ על כפתור ההוספה (+) שלצד הסגנון Inner Shadow כדי להוסיף סגנון צל פנימי נוסף. יש ללחוץ על מלבן הצבע (A) ובחלון בורר הצבע יש לקבוע צבע צהוב (fada45#) ולאשר את החלון.
יש לשנות את זוית האפקט ל-135 מעלות (D). רגע, עדיין לא לאשר את החלון!
הגענו לחלק שעושה את ההבדל! כשאובייקט מואר מאחור - מרכז האובייקט כהה יותר ולכן - בצידו השמאלי של החלון יש ללחוץ על שם הסגנון Inner Glow ובחלון הסגנון יש ללחוץ על ריבוע הצבע ובחלון בורר הצבע יש לקבוע צבע סגול כהה (270927#) בשיטת שילוב Color Burn וב-26% אטימות. באפשרות Source יש לבחור ב-Center ולקבוע את שאר הערכים בהתאם לדוגמא או בהתאם לטעמכם האישי. שימו לב שהאפשרות Center קובעת שההילה הפנימית תתחיל במרכז ולא בקצוות...
לסיום הוספנו מעל שכבת הרקע שכבה חדשה וצבענו באמצעות כלי המכחול כתמי צבע התומכים בצבעי התאורה שהוספנו.
Comentarios