כל מצלמה כוללת מספר כלים המסייעים לצלם לדעת, לפני לחיצה על כפתור הצילום, אם החשיפה בתמונה תקינה. חלון ההיסטוגרמה מציג בצורה גראפית את פריסת הגוונים בתמונה. בפועל מדובר באחד הכלים היעילים לאיתור בעיות חשיפה בשלב הצילום ואף בשלב העריכה. היא מאפשרת לגלות אם התמונה בהירה או כהה מדי, אם קיימת סטיית צבע ואם קיים איבוד פרטים באזורים הבהירים או הכהים ביותר בתמונה. במאמר זה ניעזר במידע הרב שההיסטוגרמה מציגה לשיפור מיומנויות הצילום שלכם ולהשגת תוצאות טובות יותר בזמן העיבוד - כדאי לקרוא! (המאמר מתארח בבלוג של מנטור)
01 חלון ההיסטוגרמה - מורה נבוכים
כאמור, חלון ההיסטוגרמה ממוקם בפינה הימנית העליונה של חלון התוכנה במודול הפיתוח. החלון מציג בצורה גראפית את פריסת הגוונים בתמונה. הציר האופקי מייצג את טווח הגוונים מהאזור הכהה ביותר שבצידה השמאלי של ההיסטוגרמה (E) לאזור הבהיר ביותר שבצידה הימני של ההיסטוגרמה (A). החלון מסייע למשתמש, בין היתר, להבין את מצב הבהירות בתמונה.
הציר האופקי בהיסטוגרמה מייצג את טווח הגוונים מהאזור הבהיר ביותר ועד לאזור הכהה ביותר בתמונה והציר האנכי מייצג את המספר הכולל של הפיקסלים בגוון המסויים הזה. ככלל שהציר האנכי גבוה יותר - יש יותר פרטים באזור בהירות זה.
ניתן לחלק את ההיסטוגרמה למספר מקטעים המייצגים אזורי בהירות. המקטע הראשון (A) מייצג את האזורים הבהירים ביותר בתמונה (Whites). המקטע השני (B) מייצג את האזורים הבהירים בתמונה (Highlights). המקטע השלישי (C) מייצג את גווני הביניים, או אם תרצו את החשיפה (Exposure). המקטע הרביעי (D) מייצג את האזורים הכהים בתמונה (Shadows) ולבסוף המקטע החמישי (E) מייצג את האזורים הכהים ביותר בתמונה (Blacks). בהמשך נסביר איך רישום גראפי זה המזכיר הרים יכול לסייע, אך קודם הסבר אודות הפרטים המוצגים בחלון זה. מתחת להיסטוגרמה מוצגים פרטי הצילום של התמונה המוצגת כעת. מימין לשמאל ניתן להבחין במהירות התריס, מפתח הצמצם, אורך המוקד ורגישות החיישן (F). במידה וסמן העכבר ממוקם מעל התמונה יוצגו ערכי ערוצי הצבע (RGB).
מנוע הפיתוח של לייטרום מאפשר להציג ולפתח את התמונות. מנוע זה מתעדכן מדי מספר גירסאות ומאפשר לתמוך בטכנולוגיות העדכניות שהגירסה מציעה. לכל גירסת מנוע אפשרויות והגדרות שונות בהתאם לטכנולוגיה שלייטרום הציעה באותה עת בו שוחרר המנוע. במידה ואתם מציגים תמונה שפיתחתם לפני מספר שנים, לייטרום עשוייה להזהיר אתכם אם התמונה בה בחרתם איננה משתמשת בטכנולוגיה האחרונה. התוכנה מציעה כסימן חיווי דמות של ברק מתחת להיסטוגרמה (G). הנחת הסמן מעל דמות הברק תציג את גירסת הפיתוח המשמשת את תמונה זו. לחיצה עליו תציג חלון ובו יוסבר למשתמש שטכנולוגיה חדישה יותר זמינה עבור תמונה זו. אם יבחר המשתמש לעדכן את מנוע הפיתוח עבור תמונה זו (Update), או כל התמונות ברצועת התמונות (Update All Filmstrip Photos)- ייתכנו שינויים במראה התמונה. אמנם ניתן לבחור להציג את התמונות בתצוגת לפני ואחרי, אך ההמלצה הכללית היא לעדכן את התמונה ולאפשר גישה ללייטרום לנצל את כל השיפורים שהושגו בגירסה העדכנית.
02 על משמעות ההיסטוגרמה
מרבית המצלמות מאפשרות להציג את ההיסטוגרמה בצג הממוקם בגב המצלמה. ההיסטוגרמה מאפשרת במבט חטוף להבין אם קיימת חשיפת יתר או חשיפת חסר. בדוגמא שלפניכם תמונה שצולמה בחשיפות שונות. כולן צולמו באור יום ולכאורה אינן בעייתיות לצילום. הדוגמא הימנית צולמה בחשיפת יתר ומכאן שיש יותר מדי אור בתמונה ולכן כל הפרטים מרוכזים בצידה הימני של ההיסטוגרמה. בדוגמא השמאלית התמונה צולמה במהירות תריס גבוהה ובצמצם סגור והתוצאה תמונה חשוכה המציגה את מירב המידע בצידה השמאלי של ההיסטוגרמה. כאמור, ניתן לתקן את בעיית החשיפה עוד בזמן הצילום, אם באמצעות התאמת מהירות התריס, אם באמצעות מפתח הצמצם, רגישות החיישן (ISO) ואם באמצעות התאמת שלושתם לסצינה. במידה והתמונה כבר צולמה, ניתן לתקן את בעיית החשיפה בעיקר באמצעות מכוון Exposure שבקטגוריה Basic. שימו לב להיסטוגרמה בדוגמא האמצעית. כשהחשיפה תקינה פריסת הגוונים נמתחת לרוחבה. רגע, האם ההיסטוגרמה צריכה להיראות כך בכל תמונה? בודאי שלא. תמונה שאופייה כהה, לדוגמא, תמונה שצולמה בלילה, או בחשיכה, תציג היסטוגרמה המזכירה את הדוגמא השמאלית. תמונה שאופייה בהיר, לדוגמא תמונת הרים מושלגים, או תמונת מוצר קטן על רקע לבן תציג היסטוגרמה בה הפרטים מתרכזים בצידה הימני של ההיסטוגרמה, בדומה לדוגמא הימנית. בעולם האמיתי אין היסטוגרמה אידיאלית, הכל בהתאם לנושא המצולם. יחד עם זאת ההיסטוגרמה מספקת סימנים שיש בעיות בתמונה כפי שיוסבר בסעיפים הבאים.
כדאי להביט בנתוני הצילום שבתחתית ההיסטוגרמה. בדוגמא האמצעית הושגה חשיפה טובה בה קיימים פרטים באזורים הבהירים ביותר בתמונה ובאזורים הכהים ביותר בתמונה. אמנם החשיפה הטובה ניכרת בהיסטוגרמה ׳הבריאה׳, אך מה שקובע לפני הכל הוא מראה התמונה וניכר שהחשיפה הטובה עושה חסד גם עם ההיסטוגרמה.
03 משולשי אזהרה וכתמי התראה
ההיסטוגרמה יכולה בין היתר להתריע אם קיים איבוד פרטים באזורים הבהירים או בצללים. בקצוות העליונים של ההיסטוגרמה שני משולשים. במידה וצבע המשולש הימני הוא לבן (A), זהו סימן אזהרה המעיד שקיימים אזורים בהירים בתמונה חסרי פרטים (בחשיפת יתר). לחיצה על המשולש תציג על גבי התמונה כתמים בצבע אדום המעידים על אובדן פרטים באזורים אלו (B).
במידה וצבע המשולש השמאלי הוא לבן (C), זהו סימן שקיימים אזורים כהים בתמונה שלא נחשפו מספיק לאור והם חסרי פרטים. במידה והמשולש בצבע אחר, למשל צהוב או אדום, זהו סימן שאיבוד הפרטים קיים רק בחלק מערוצי הצבע. זוהי בעיה פחות חמורה, אך עדיין לא רצוייה. לחיצה על המשולש השמאלי תציג על גבי התמונה כתמים בצבע כחול המעידים על אובדן פרטים באזורים אלו (D). על מנת לתקן בעיות אלו ניתן להיעזר במכוונים שבקטגוריה Basic כדי להבהיר או להכהות את התמונה באזורים הבעייתיים עד להיעלמות הכתמים. אגב, ניתן להפעיל או לכבות את פעולת המשולשים באמצעות לחיצה על מקש J במקלדת. סימן נוסף המעיד על בעית חשיפה הוא קו אנכי הנצמד לאחד מקצוות ההיסטוגרמה (E). קו הנצמד לצידה הימני של ההיסטוגרמה מעיד על איבוד פרטים באזורים הבהירים ואילו קו הנצמד לקצה השמאלי מעיד על איבוד פרטים בצללים. רגע, לפני שאתם ממהרים לתקן את הבעיה הפעילו את משולשי האזהרה (C) (A) ובידקו היכן מופיעים כתמי האזהרה. אם למשל הכתמים הכחולים מופיעים על כיתוב שחור המופיע בתמונה, או באזור בו אין חשיבות לפרטים באזורים הכהים - אין צורך לתקן את התמונה. באותו אופן, אם הכתם האדום מופיע, למשל על ניצוץ אור או כוכבים המנצנצים בשמיים - הרי שאין צורך לתקן את הבעיה - כמו בכל דבר בחיים - הפעילו שיקול דעת.
שימו לב שלצילום בפורמט Raw חשיבות מכרעת בתיקון אזורים בחשיפה שגוייה. פורמט זה מאפשר מנעד רחב יותר של תיקונים בלייטרום. חלק מהצלמים נוקטים בשיטת חשיפה לימין, משמע חשיפת יתר של התמונה עד למצב של כמעט איבוד פרטים באזורים הבהירים. בשלב עיבוד התמונה ניתן לתקן אזורים אלו באמצעות גרירת מכוון האזורים הבהירים (Highlights) ובמידת הצורך גם מכוון הלבנים (Whites). ההיסטוגרמה בגב המצלמה יכולה לרמוז בזמן הצילום שהחשיפה שגוייה וקיים איבוד פרטים באזורי בהירות - נצלו זאת והימנעו מתיקוני בהירות מיותרים.
בדוגמא מימין, הכתמים האדומים מעידים על איבוד פרטים באזורים הבהירים בתמונה. מדובר באזורים שלא אמורים להיות בצבע לבן מוחלט במציאות. על מנת לתקן בעיה זו ניתן להיעזר המכוון החשיפה (Exposure), במכוון האזורים הבהירים (Highlights) ובמכוון הלבנים (Whites) לתיקון הבעיה. בדוגמא השמאלית, לעומת זאת, קיים איבוד פרטים באזורים הכהים בתמונה. לא תמיד מדובר בבעיה, בעיקר אם אין חשיבות לפרטים באזור זה. על מנת להשיג ניגודיות טובה, כמעט בכל תמונה כדאי שיהיה אזור, ולו הזעיר ביותר, בצבע שחור מוחלט. ניתן לתקן אזורים כהים מדי באמצעות מכווני החשיפה, הצללים (Shadows) והשחורים (Blacks).
04 שימוש פעיל בחלון ההיסטוגרמה
אמנם ההיסטוגרמה משמשת בעיקר להצגת מצב הבהירות בתמונה, אך מה שנסתר ממרבית המשתמשים הוא שניתן להשתמש בה כדי לערוך ממש את התמונה. כל שיש לעשות הוא למקם את הסמן בתוך ההיסטוגרמה (A), לייטרום תציין בתחתית ההיסטוגרמה מהו אזור הבהירות עליו מונח הסמן (B) ותגדיר על גבי ההיסטוגרמה את הטווח עליו הוא משפיע באמצעות מלבן בהיר. כעת על מנת לערוך את האזור יש ללחוץ ולגרור את הסמן ימינה להבהרה, או שמאלה להכהיה. בשלב זה לייטרום תציג בפינה הימנית שמתחת להיסטוגרמה את ערך השינוי (C). גרירת אזורים בהיסטוגרמה תגרור במקביל את המכוונים המשפיעים על האזור.
05 10 דברים שלא ידעתם על חלון ההיסטוגרמה
בתמונות בגווני אפור ההיסטוגרמה המוצגת היא היסטוגרמת בהירות בלבד (A).
בעת הנחת סמן העכבר על אזור בהיסטוגרמה אזור הבהירות שלו יודגש (B) ושמו יוצג בפינה השמאלית התחתונה של החלון (C). אזורי בהירות אלו מייצגים את המכוונים שיש לגרור לעריכת אזור בהירות זה.
ההיסטוגרמה מציגה חפיפה של שלושת ערוצי הצבע (אדום, ירוק וכחול). כתם צהוב בהיסטוגרמה מייצג חפיפה בין ירוק לאדום, כתם בצבע מג׳נטה מייצג חפיפה בין אדום לכחול וכתם בצבע ציאן מייצג חפיפה בין ירוק לכחול. חפיפה בין שלושת ערוצי הצבע תיצור כתם אפור.
רגע, במה עוזרת לנו הצבעוניות בהיסטוגרמה? בעיקר בקצוות ההיסטוגרמה - כתמים הנשענים על קצוות ההיסטוגרמה עשויים להעיד על סטיית צבע באזורי בהירות אלו. על מנת לפתור בעיה זו ניתן להיעזר בטכניקה לאיזון לבן המנצלת את חלון Tone Curve כפי שהצגנו במאמר זה.
לחיצה עם לחצן ימני בעכבר על ההיסטוגרמה תציג תפריט (C) ובו מספר פקודות שימושיות: Reset All - פקודה זו תאפס את כל העריכות שבוצעו במקטע Tone שבקטגוריה Basic. Show Clipping - פקודה זו תפעיל את משולשי האזהרה ותציג את כתמי ההתראה המעידים על איבוד פרטים באזורים הבהירים ביותר ובאזורים הכהים ביותר בתמונה. Show Clipping Indicators - פקודה זו מציגה את משולשי האזהרה שבקצוות העליונים בהיסטוגרמה. Show Clipping When Mouse is Over Indicators - פקודה זו תציג את כתמי ההתראה כשסמן העכבר מרחף מעל משולשי האזהרה ללא הצורך ללחוץ עליהם. Show Info - פקודה זו תציג בעת הנחת הסמן על אזור בהיסטוגרמה מידע אודות העריכה באותו אזור. למשל, הנחת הסמן מעל אזור הצללים יציג את הערך שנקבע במכוון זה. Show Lab Color Values - פקודה זו תציג את ערכי הצבע כפי שהם מתבטאים במודל הצבע Lab.
ניתן לבדוק אם קיים איבוד פרטים באזורים הכהים בתמונה בעזרת החזקת מקש option במק או alt בחלונות ולחיצה על מכוון השחורים (Blacks). באותו אופן ניתן לבדוק שלא איבדנו פרטים באזורים הבהירים באמצעות החזקת מקש option במק או alt בחלונות ולחיצה על מכוון הלבנים (Whites). זה אולי ידוע, אבל ניתן לעשות זאת גם באמצעות החזקת מקש option/alt ולחיצה על מקטעי בהירות אלו בהיסטוגרמה. לחיצה באזור הלבנים תציג תמונה שחורה ובמידה וקיים איבוד פרטים באזור זה הוא יוצג ככתם לבן. לחיצה באזור השחורים תציג כתם לבן ובמידה וקיים איבוד פרטים באזור זה הוא יוצג ככתם שחור.
כמעט כל עריכה שתבצעו תשפיע על ההיסטוגרמה, בין אם גררתם את מכווני הטמפרטורה והגוון ובין אם השתמשתם בכלי הגזירה, תיקנתם עיוותי עדשה או נעזרתם בפרופיל צבע.
במידה וקובץ הוזז ממקומם המקורי מחוץ לתוכנה, לייטרום תאבד את הקישור לקובץ ותציג סימן קריאה בדמות התמונה בתצוגת רשת. בנוסף חלון ההיסטוגרמה יהיה ריק... (D).
הנחת סמן העכבר מעל אזור בתמונה יציג את ערכי הצבע שלו בכל אחד מערוצי הצבע (RGB). למה זה טוב? הנחת הסמן מעל אזור שערכיי הצבע שלו מאופסים (R: 0, G: 0, B: 0) מעיד שאזור זה נטול פרטים ושחור מוחלט. לעומת זאת כשערכיי הצבע מירביים (R: 255. G: 255, B: 255) האזור נטול פרטים ולבן מוחלט).
אם ההיסטוגרמה גוזלת לכם יותר מדי מקום ואינכם זקוקים לה ברגע נתון, ניתן להסתירה באמצעות קיצור המקלדת Cmd+0/Ctrl+0. קיצור זה גם יציג את חלון ההיסטוגרמה.
סיכום
בין אם המסך שלכם מכוייל או לא, ההיסטוגרמה מספרת את האמת אודות התמונה. ההיסטוגרמה תגלה לכם אם איבדתם פרטים באזורים הבהירים או הכהים ביותר בתמונה, אם התמונה בהירה או כהה מדי ואם קיימת סטיית צבע. ההיסטוגרמה מהווה עזר בלבד ואין חובה להתחשב בה. משמע, לא תמיד חייבים לתקן אזורים כהים מדי או בהירים מדי - בעיבוד תמונה קיים מרחב תמרון הקשור גם לפרשנות של הצלם. לדוגמא, לעיתים חשיפת החסר בתמונה נועדה להבליט את הנושא לעומת הרקע וסטיית הצבע נועדה להבליט את צבעי השקיעה. זו ההזדמנות לציין שלא בכל תמונה מחוייב שההיסטוגרמה תהיה פרושה לכל רוחבה ולא תמיד יש חובה לנקודה לבנה, או שחורה בתמונה. המפתח הוא המראה הסופי של התמונה. אם גרירת המכוון ימינה לקצה הסקאלה הבהירה מדי את האזורים הבהירים- כדאי לגרור חזרה את המכוון עד להשגת התוצאה הרצוייה. כמו תמיד, כדאי להכיר את החוקים, אבל גם לדעת איך ומתי להפר אותם.
Comments