top of page
תמונת הסופר/תיגאל לוי

10 חידושים שאולי פספסתם באילוסטרייטור

כל שנה אילוסטרייטור מציעה חידושים ושיפורים שמטרתם העיקרית להקל על המשתמשים ולספק להם כלים חדשים המשפרים את זרימת העבודה. הבעיה היא שלעיתים שפע החידושים והשיפורים שמוצגים בכל עדכון גורמים לעומס יתר ויוצרים מצב בו חלק ניכר מהמשתמשים מפספס אוצרות אמיתיים. גירסה 29 ועדכון 29.1 שבא בעקבותיו מציגים מספר חידושים שחלקם בבחינת איך זה שרק עכשיו הם הוצגו, למשל פירוק כל הקבוצות בשכבה, או קיבוץ דוגמיות צבע מעורבות ואפילו הגדלת משטח העבודה יחד עם העיצוב. מאמר זה מציג מספר חידושים שהופיעו בעדכון האחרון לצד חידושים שהופיעו בגירסה החדשה ואולי נעלמו מעיניכם.

 

01 פירוק כל הקבוצות

חלון השכבות באילוסטרייטור יכול לתסכל כל משתמש, בין אם הוא ותיק ומנוסה ובעיקר אם הוא חדש. מבט חטוף בחלון מגלה שכבה אחת הבנוייה ממספר שכבות שכל אחת מהן היא בעצם קבוצה של שכבות (A). לחיצה על מרכיב אחד באובייקט בוחרת את כולו ומקשה על המשתמש לערוך אותו באופן פשוט וידידותי. אז נכון שניתן לסמן את האובייקט ולהפעיל את הפקודה Ungroup מתפריט Object - אבל אז מתברר שכדי לחלץ מסלול אחד מכל הקבוצה עליכם להפעיל את הפקודה Ungroup מספר רב של פעמים וזה בטח מעצבן... עדכון 29.1 לאילוסטרייטור מביאה גאולה לעולם בדמות פקודה שרק המתכנתים באילוסטרייטור יוכלו להסביר - מדוע לא הופיע כבר בעבר והיא Ungroup All מתפריט Object. פקודה זו תפרק את כל הקבוצות בשכבה (B) ותאפשר (סוף סוף) ללחוץ באמצעות כלי הבחירה הישירה (כלי החץ הלבן) על מרכיב בשכבה ולערוך אותו ללא סיבוך וללא תסכול - כמה פשוט - ככה קל...

 

02 יצירת מעבר צבעים ישירות מחלון Swatches

משתמשי אילוסטרייטור התרגלו ליצור מעברי צבע בדרך הארוכה, משמע, בחירה בכלי המעבר וגרירת צבעים מחלון Swatches לחלון Gradient הזמין מתפריט Window. אז נכון שזה לא מסובך, אבל לכל הפחות זה קצת מסורבל. ב-Adobe מנסים להקל עליכם ולקצר את התהליך בדרך פשוטה ויעילה.

איך זה עובד?

  1. יש לסמן את העצם שברצונכם לצבוע במעבר צבע (A).

  2. יש להציג את חלון דוגמיות הצבע (Window>Swatches), להחזיק את מקש Cmd במק, או Ctrl בחלונות וללחוץ על לפחות שתי דוגמיות צבע (B).

  3. כל שנותר הוא להפעיל מהתפריט הצדדי בחלון Swatches (C) את הפקודה (D) Create Gradient. אילוסטרייטור תיצור מעבר בין הצבעים שנבחרו ותציג את חלון מעבר הצבעים (Gradient) להמשך עריכת המעבר (E).

  4. בשלב זה מומלץ לשמור את המעבר בחלון (F) Swatches.

  5. שימו לב! לא ניתן ליצור באופן זה מעבר חדש ממעבר קיים.

 

03 קיבוץ דוגמיות צבע מעורבות

באופן מוזר, עד לעדכון האחרון של אילוסטרייטור, התוכנה לא אפשרה לקבץ דוגמית צבע, מעבר צבע ותבנית. עובדה זו הקשתה על משתמשים שהשתמשו בדוגמיות צבע מעורבות לצורך פרוייקטים או לקוחות שונים. החל בגירסה 29.1 זה אפשרי.

איך זה עובד?

  1. החזיקו את מקש Cmd במק, או Ctrl בחלונות וליחצו על הדוגמיות הרצויות (A).

  2. כעת ליחצו על כפתור הקבוצה בתחתית חלון Swatches (B) ובחלון שנפתח העניקו שם לקבוצה ואשרו את החלון.

 

04 מידע אודות דוגמיות צבע

המאפיין הבא מאוד מתבקש ואפילו שימושי עבור מעצבים בענפים שונים. נניח שעיצבתם מותג וכעת למען ספר המותג, או דף ההוראות שאתם שולחים ללקוח, אתם מעוניינים ליצור דף המציג את צבעי המותג והמידע אודותיהם. החל בעדכון האחרון של אילוסטרייטור (29.1) זה אפשרי ואפילו קל לתפעול.

איך זה עובד?

  1. הציגו את חלון Swatches מתפריט Window.

  2. החזיקו את מקש Cmd במק, או Ctrl בחלונות וליחצו על דוגמיות הצבע הרצויות הרצויות.

  3. כעת הפעילו מהתפריט הצדדי בחלון Swatches את הפקודה Create Swatch Info.

  4. בחלון שנפתח ניתן לקבוע את גודל הדוגמיות (A), את קידודי הצבע שיוצגו (B), את שם הדוגמיות, סוג הצבע (Process, Spot וכו׳) והצגת צבע הרקע (C), המרווח ביון הדוגמיות (D) ואופן הסידור שלהן (אנכי או אופקי) (E).

  5. אישור החלון (Create) ייצור את המידע בהתאם לדוגמא.

 

05 שליטה משופרת על הוספת מילוי צורה

למילוי הגנרטיבי מספר תצורות ופקודות נפרדות. אחת מהן היא מילוי צורה ובגירסה 29 נוספו מספר שיפורים שכדאי להכיר. גירסה זו מאפשרת לכבות או להפעיל את הצעות המילוי הגנרטיבי לאפס את האפקטים, סגנון הייחוס והצבעים בנפרד או כולם בבת־אחת ובפועל מספקת שליטה טובה יותר בתוצאה.

איך זה עובד?

  1. יש לבחור בכלי החץ השחור ולסמן את הצורה למילוי (A) בדוגמא זו סימנו את העיגול.

  2. כעת, בתחתית חלון Properties יש ללחוץ על כפתור Gen Shape Fill (Beta).

  3. בחלון שנפתח יש להקליד את תיאור העיצוב המבוקש - אנחנו הקלדנו a view of New york buildings (B). רגע לפני שאתם מאשרים, ניתן לבצע התאמות נוספות: ניתן לגרור את מכוון עוצמת ההתאמה לצורה (C) כדי לקבוע עד כמה התוצאה תהיה קרובה לצורה שנבחרה. מכוון Detail מאפשר לקבוע את רמת הפירוט (D).

  4. לחיצה על כפתור הפניה לסגנון (E) תציג חלון ובו לחיצה על כפתור Choose Asset תאפשר לדגום אובייקט או תמונה מהמסמך בסגנון שאתם מייעדים לתוצאה - זוהי בפועל הפנייה להשראה המרמזת לבינה המלאכותית את אופי התוצאה הרצוייה. לחיצה על כפתור Effects (F) תאפשר לבחור מבין 9 אפקטים שונים.

  5. לחיצה על כפתור (G) Color and Tone תאפשר לבחור בערכת צבע, להגביל את היצירה למספר צבעים מסויים ואפילו לבחור צבעים מסויימים מהם תורכב היצירה.

  6. לחיצה על כפתור (H) Generate תיעזר במנגנון הבינה המלאכותית כדי ליצור תוצאה בהתאם לתיאור המילולי וההגדרות. חלון Properties יציג שתי תוצאות נוספות.

  7. שימו לב שלאחר סימון צורה שורת המשימות ההקשרית (שאם איננה מוצגת זמינה באמצעות הפקודה Contextual Task Bar מתפריט Window) תציג כפתור בשם Gen Shape Fill (Beta) שלחיצה עליו תאפשר להקליד את התיאור ולאפיין את התוצאה באופן דומה לחלון המלא.

    שלבי יצירה בתוך צורה
    שימו לב, בעת הקלדת ההנחיה החלון יציע לשפר אותה באמצעות תוספות מלל. אם הצעות אלו מציקות לכם ואינכם מעוניינים בהן תוכלו להשבית את הופעתן באמצעות לחיצה על המתג Suggstions (*).
 

06 ניהול מעברי שורה במצעות ריווח קשיח

אמנם אילוסטרייטור איננה תוכנה לעיבוד תמלילים ועדיין חלק מהאפשרויות הבסיסיות הנוגעות במלל חסרות בה. עדכון 29.1 מאפשר לקבוע ׳ריווח קשיח׳. אם שורת המלל שלכם כוללת שתי מילים שאינכם מעוניינים שיישברו לשורות נפרדות כעת זה אפשרי. כל שיש לעשות הוא לסמן באמצעות כלי המלל את המרווח בין המילים (A) ולאחר להפעיל את הפקודה Nonbreaking space מתפריט Type>Insert WhiteSpace Character (B). פעולה זו אפשרית גם באמצעות לחיצה עם לחצן ימני בעכבר עח המרווח והפעלת פקודה זו מהתפריט הנשלף.

בשלב זה, במידה ותקטינו את רוחב הטור צמד המילים לא יישברו ויעברו לשורה הבאה (C).

 

07 ניהול גירסאות

יצירה באמצעות בינה מלאכותית לעיתים דורשת מספר ניסויים, ניסוחים מחדש ודיוקים. התוצאה עשוייה להיות קובץ העמוס בגירסאות של יצירה אחת. חלון Generated Variations הזמין מתפריט Window מאפשר לנהל את כל הגירסאות שנוצרו באותו מסמך. במידה ואינכם מרוצים מחלק מהם, מומלץ למחוק אותם כדי להפחית מנפח הקובץ. כדי לעשות זאת יש למקם את סמן העכבר בפינה הימנית העליונה של הגירסה, ללחוץ על כפתור 3 הנקודות (A) ומהתפריט הנשלף לבחור ב-Delete Variations (B). בהזדמנות זו תוכלו לדווח שהתוצאה של אחת הגירסאות הייתה טובה (C), גרועה (D) או פוגענית (E)...

 

08 הגדלת משטח העבודה יחד עם העיצוב

מדי גירסה משחררת adobe חידוש שנדמה שמאז ומעולם היה חיוני ועדיין נפקד מהתוכנה. כשמעצבים למידות ולמדיות שונות כמו באנר, טאבלט והתקן נייד יש צורך לשנות את מידות משטח העבודה ואיתו גם את מרכיבי העיצוב. גירסה 29 מאפשרת (סוף סוף) לשנות את מימדי משטח העבודה יחד עם תכולתו.

איך זה עובד?

  1. יש לבחור בכלי משטח העבודה (A) וללחוץ על משטח העבודה.

  2. כעת, בחלון Properties, יש לסמן את האפשרות Scale artwork with Artboard (B).

  3. כל שנותר לעשות הוא לגרור את אחת מפינות תיבת השינוי (C), או לקבוע את המידות הרצויות בשדה הרוחב והגובה (D). על מנת למנוע עיוות של היצירה מומלץ ללחוץ של כפתור הקישור בין השדות (E) או להחזיק את מקש Shift  בעת גרירת אחת מנקודות הפינה.

 

09 חיתוך עצמים באופן שווה באמצעות קווי עזר חכמים

כלי הסכין השוכן בצוותא עם כלי המחק וכלי המספריים, הוא לא כלי חדש ויחד עם זאת עד לגירסה 29 הוא היה רחוק משלמות. גירסה 29 מאפשרת לחתוך עצמים באמצעות קוים ישרים ואפילו בעזרת קווי עזר חכמים.

איך זה עובד?

  1. יש לבחור בכלי הסכין (A) ולהפעיל את הפקודה Smart Guides מתפריט View.

  2. כעת יש למקם את סמן העכבר באזור בו אתם מעוניינים להתחיל את החיתוך - שימו לב שאין ללחוץ על נקודה על המסלול אותו אתם מעוניינים לחתוך אלא מעט מעליה (B).

  3. ולאחר להחזיק את מקש option במק או alt בחלונות וללחוץ בנקודת התחלת החיתוך ואז להחזיק את מקש Shift ולגרור את סמן העכבר כדי ליצור חיתוך ישר (C).

  4. כל שנותר הוא לגרוראת אחד החלקים להפרדה ביניהם (D).

 

10 יישור, סידור והזזה של עצמים על גבי מסלול

המטרה של כל חידוש היא לספק דרך נוחה וקלה יותר למילוי משימות מורכבות. גירסה זו מציגה כלי חדש המאפשר למקם עצמים על גבי מסלול, ליישר אותם ולרווח ביניהם באופן שווה.

איך זה עובד?

  1. יש לבחור בכלי ההזזה ולסמן את העצמים שברצונכם להצמיד למסלול. המסלול יכול להיות פתוח או סגור, ישר או מעוקל.

  2. כעת יש לבחור בכלי עצמים על מסלול מחלון הכלים (A), הכלי ממוקם מעל כלי הזכוכית המגדלת, אם אינכם רואים אותו ליחצו על כפתור 3 הנקודות שבתחתית חלון הכלים ומהתפריט הנשלף ביחרו בפקודה Edit Toolbar - בחלון שנפתח חפשו אותו וגררו אותו לחלון הכלים. אפשרות אחרת לבחור בכלי זה היא ללחוץ עם לחצן ימני בעכבר על המסלול ומהתפריט הנשלף לבחור ב-Object On Path.

  3. כשהעצמים מסומנית יש ללחוץ כעת על המסלול והעצמים יוצמדו אליו (B). שימו לב שלפני הלחיצה על המסלול צבע המסלול משתנה לאדום וזאת כדי לסמן למשתמש שמסלול זה נתמך לפעולה זו.

  4. בשונה מהצמדדת מלל למסלול, פעולה זו איננה משנה את נראות המסלול ולכן, אם אינכם רוצים לראות את המסלול תוכלו לבחור אותו ולערוך את צבע המילוי וקו המתאר.

  5. ראוי לציין שסדר העצמים על המסלול נקבע בהתאם למיקום שלהם על המשטח. כשאתם בוחרים את העצמים, מבחינת התוכנה הם מסודרים בעמודות משמאל לימין ומלמעלה למטה והם ממוקמים על המסלול החל מנקודת המוצא שלו. נקודת המוצא קבועה מראש עבור צורות בסיסיות שנוצרו בעזרת כלים כמו כלי המלבן או הכוכב.

  6. נקודת החיבור - נקודת המרכז של כל עצם מתחברת אל קו המתאר של המסלול, תוך התעלמות מעוביו.

  7. פיזור וריווח - העצם הראשון מתחבר לנקודת המוצא של מסלולים פתוחים או סגורים והעצם האחרון מתחבר לנקודת הסיום של המסלול. העצמים מרווחים באופן שווה על סמך המרחק בין נקודות החיבור שלהם.

  8. יישור כל עצם ביחס למסלול - עצמים מתחברים למסלול אנכית או אופקית, תוך קירוב הערך של זווית הסיבוב המקורית שלהם. לחיצה על הקבוצה תציג זוית אפסית בחלון Properties, אך לחיצה כפולה על הקבוצה ולאחר לחיצה כפולה עלאחד העצמים תציג את זוית הסיבוב שלו.

  9. ניתן לסובב כל עצם בנפרד על ידי הקלדת הערך הרצוי בשורת המשימות ההקשרית, תוך בחירת נקודת הציר הרצויה (C).

  10. לסיבוב או הזזת כל העצמים על גבי המסלול ניתן ללחוץ על דמות המעויין הממוקמת בנקודת המוצא (D) ולגרור אותה בהתאם למיקום הרצוי.

  11. אפשרות אחרת לעריכת המיקום היא לבצע לחיצה כפולה על דמות הכלי בחלון הכלים (A) ובחלון שנפתח לבחור בנקודת הציר ובזוית הרצויה.

  12. ניתן להיעזר בסמן הריווח שעל גבי התיבה (E) כדי לרווח או לצופף את העצמים על גבי המסלול.

  13. טיפ! במידה ומצאתם שאחד האובייקטים על גבי המסלול מיותר, יש להציג את חלון השכבות, ללחוץ על כפתור החץ שלצד המסלול ולגרור את האובייקט מחוץ לשכבת המסלול. אל דאגה - שאר האובייקטים יתרווחו באופן שווה אוטומטית. ניתן להכניס באותו אופן אובייקט למעגל.


פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page